Gør dine FB-fans til loyale brand-ambassadører

Mange virksomheder er blevet mere opmærksomme på, hvem deres brand-ambassadører er – de personer der ikke kun liker jeres brand og produkter, men dem som rent faktisk også er villige til at fortælle og dele jeres historier til deres eget netværk.

Men hvordan finder man disse brand-ambassadører?

Det har SocialChorus CEO, Greg Shove bl.a. udtalt sig om. SocialChorus er en virksomhed, som netop har specialiseret sig i ‘advocate marketing’. Han udtaler sig om, hvordan virksomheder på Facebook kan identificerer og appellerer til disse særlige fans. Han siger derudover, at 375 brand-ambassadører på Facebook i gennemsnit kan have samme værdi som 1 million “almindelige” fans.

Et brand har oftest mange forskellige kunder, hvilket betyder, det kan være et stort arbejde i at pre-screene, hvem af dem, der potentielt kunne være en brand-ambassadør. Jeres kunder og fans vil alle have forskellige niveauer af indflydelse på jeres virksomhed. I stedet for at forsøge at pre-screene alle ens kunder for deres indflydelse, er det smartere at invitere alle til at deltage, og så se hvem der rent faktisk dukker op og gør en aktiv indsats ud af at være med. Disse personer kan være jeres (fremtidige) ambassadører.

Gode ambassadører hjælper jer ikke blot med at sprede jeres indhold, men er typisk også dem som står først i gleddet til at forsvare jer, hvis I kommer ud i en kritisk situation på Facebook. Det kan derfor, for de fleste, give god mening at identificere disse personer og pleje dem med relevant indhold.

Brug Facebook

Facebook er for mange et oplagt sted at “rekruttere” sine ambassadører på, udtaler Greg Shove. Og måden hvorpå han og hans kolleger har set rigtig gode Facebook-sider (målt på engagement), er ved at dele sine fans op i mindre grupper og fællesskaber.

I første omgang kan kontakten til kunderne foretages på mange måder; Spørgeskemaer, chancen for at teste et nyt produkt, deltage i et event osv. for at få dem til at interagere sig med jeres brand. Ved at gøre dette, kan man tilføje dem til en liste over  “superfans”, og give dem oplevelser, som rækker ud over Facebooks grænser, hvilket giver jer muligheden for at tale direkte med jeres ambassadører. 

Der findes selvfølgelig mange måder, at finde disse personer på. Andre måder kunne være email-targeting, eller henvende sig til ligende profiler og sende dem en besked.

Greg Shove udtaler at 1-3 % af jeres Facebook-fans ofte er de mest værdifulde. Disse 1-3 % bør have en anderledes oplevelse med jeres brand end de “almindelige” fans. Han foreslår derfor, at man skaber nye og anderledes oplevelser for disse 1-3 % af fans/kunder, som rent faktisk er villige til at være en aktiv fortaler for jeres brand.

Tip: Brug fx et værktøj som Fanpage Karma til at identificere jeres mest aktive Facebook fans.(Findes både i en gratis og en betalt version).

Hvordan skal de 1-3 % behandles?

Del jeres ambassadørers content, repost deres opslag. Forsøg at fremhæv deres “tilstedeværelse” på den ene eller den anden måde. På månedlig basis kunne man give belønninger til sine top-ambassadører, i form af adgang til produkter, rabatter eller andre konkrete belønninger. Mulighederne er uendelige.

Undersøg også gerne hvilke typer af indhold de er mest engagerede i, og giv dem mere af den slags. På den måde sikrer du at de løbende får indhold fra jer som de finder relevant.

Overvej også gerne om det giver mening for jer at lave en særlig kundeklub eller måske en lukket Facebook-gruppe for jeres mest engagerede fans.

Få flere tips til at belønne dine fans i denne artikel.

Hvordan identificere og belønner i jeres brand-ambassadører?

Del gerne tanker og erfaringer i kommentarfeltet herunder.

 

Denne artikel er bl.a. skrevet med inspiration fra denne.

 

 

Skriv en Kommentar

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld