Sådan får du flere følgere på Instagram

Uanset om du bruger Instagram til fornøjelse eller forretning, drømmer du sikkert om et højere følgertal – og det er med rette. Et højt følgertal booster ikke blot din selvtillid – det booster også din forretning.

Artiklen er opdateret 30. marts 2020

Instagram er hurtigt blevet en af de mest populære sociale platforme med over 1 mia. aktive brugere månedligt – og ikke uden grund. Platformen er perfekt til både networking, deling af content og ikke mindst til at opbygge en følgerskare.

Sidder du fast ved et par hundrede følgere på Instagram? Og har du svært ved at gennemskue, hvordan du sætter fut i dit følgertal? I denne artikel giver vi dig nogle helt basale råd til, hvordan du kan få din Instagram-profils følgertal til at skyde i vejret.

Bliv klogere på, hvorfor du IKKE skal vælge smutvejen og købe dine instagram følgere her.

Hold dig til et tema

Hvis din ambition for brugen af Instagram er et højt følgertal, må du sikre, at din profil følger en klar retning. At finde et tema for din Instagram-profil er en af de vigtigste faktorer, hvis du vil øge antallet af følgere. Hvis du forsøger at promovere din virksomheds produkt eller service, så hold dig til indhold om netop dette – og del dine private billeder af familie, venner og kæledyr fra en separat privat profil.

Vælg navn og billede med omhu

Vi anbefaler, at man bruger det samme profilnavn på tværs af alle sociale platforme. Dette gør det fx nemmere for dine Facebook følgere at finde dig på Instagram – og omvendt. Både dit profilnavn og dit profilbillede skal naturligvis afspejle din profils indhold og tema. Hvis din profil beskæftiger sig med madlavning, så brug fx et billede af dig selv i køkkenet.

Udfyld din bio

Udover at dit profilnavn og profilbillede på Instagram skal afspejle profilens tema, så skal din Instragram-bio ligeledes gøre det klart, hvad din profil berører af emner. Husk også at udnytte muligheden for at indsætte et link i din bio. Udnyt muligheden for at indsætte et link og henvis til din webshop, din blog eller lignende. Ved at indsætte et link i din bio på Instagram har du desuden mulighed for at henvise til dette link i beskrivelsen af dine billeder. Fx: “Læs mit seneste blogindlæg. Se link i bio.”

Like en masse billeder

Nu hvor din egen Instagram profil er på plads, er det tid til skaffe følgere. Den nemmeste måde at øge sit følgerantal på er ved at like en masse billeder. Start med at like billeder, der er relateret til dit eget indhold. Når du liker andre profilers billeder, vil du opleve, at mange af profilerne også vil like dine billeder – og måske ligefrem følge din profil. En anden måde, hvorpå du kan øge dit følgerantal, er ved at søge efter populære tags og like disse. Like så mange billeder, du kan. Det lyder måske som fedteri – men det virker.

Og kommenter på dem

Det tager naturligvis længere tid at kommentere på andre folks Instagram billeder end blot at like dem, men det er til gengæld også langt mere effektivt. Forsøg at kommentere på så mange billeder, som din tidsplan tillader. Jo færre kommentarer, billedet har, jo større chance er der for, at billedets ejermand vil følge dig. Med komplimenter når du langt.

Glem ikke at følge andre profiler

Instagram har gjort det nemt for dig at finde og følge personer, som du allerede kender. Bare brug “Find personer”-funktionen, der importerer dine Facebook-venner samt kontakter fra din telefon. Du kan også gå på jagt i “Udforsk”-sektionen og følge nogle af de anbefalede profiler. Cirka en trejdedel af de personer, du følger, vil følge dig tilbage. Målet er at have flere følgere end antallet af profiler, du selv følger – så hold lidt igen.

Begynd at poste billeder

Når du har fået opbygget en begyndende følgerskare, er det tid til at poste billeder – og ikke mindst at gøre dig umage med det indhold, du deler. Følg nedenstående tips for det perfekte Instagram-billede.

  • Belysning: Brug altid en naturlig lyskilde, hvis det er muligt. Det naturlige lys er bedst tidligt om morgenen eller lige inden solnedgang om aftenen.
  • Symmetri: Det er måske indlysende, men sørg for, at billedets motiv er centreret.
  • Baggrund: Sørg for, at baggrunden i dit billede ikke er for rodet. Hold det simpelt, så fokus er på billedets motiv.
  • Filter: Det er nemt at lade sig rive med af brugen af filtre – men vær sparsom. For mange filtre kan ødelægge dit billede til uigenkendelighed. Prøv desuden at være konsistent i brugen af filtre for at give din Instagram profil et ensartet udseende.
  • Farvetema: Det kan være svært at overholde, men det ser fantastisk ud, hvis din profil har et farvetema. Lad dine billeder have en lignende farvepalette.
  • Billedbeskrivelse: Det virker selvsagt, men mange glemmer at udnytte muligheden for at tilføje en billedbeskrivelse til deres indhold. Ofte er budskabet i billedet tydeligere, hvis du tilføjer en kort tekst. Overvej teksten nøje, inden du trykker på “Del”. Billedebeskrivelsen er næsten ligeså vigtig som selve billedet. Vær kortfattet og stil gerne spørgsmål, der skaber engagement.
  • Tidspunkt: Der er en fin balance imellem at poste for mange billeder på Instagram – og ikke at poste nok. Hvis du ikke deler nok indhold, forsvinder grundlaget for at følge dig. Deler du til gengæld indhold for ofte, risikerer du til gengæld, at dit indhold opfattes som spam. Det anbefales at poste 1 billeder pr. dag, men lad være med at poste indhold, blot fordi du ikke har postet nogen den givne dag. Det er desuden vigtigt hvornår på dagen, du vælger at dele dit content, hvis du vil optimere din engagementrate. Folk anvender oftest Instagram om morgenen, til middag og efter arbejde.
  • Tags: Brugen af hashtags er en kunst. Husk at bruge de rette og mest relevante hashtags, der naturligvis skal passe til det givne billede og dets tema. Sørg desuden for at bruge en masse forskellige hashtags og gerne de mest populære af slagsen. Men lad være med at overdrive. Hvis du bruger mere end 10 hashtags pr. billede, risikerer du, at det opfattes som spam. Brug dog stadig nok hashtags til, at interesserede kan finde dit billede.

Er du interesseret i at bruge Instagram Story? Bliv klogere på, hvordan du laver en kreativ Instagram Story her.

I teorien er det simpelt at opbygge en stor følgerskare på Instagram – i praksis er det dog en helt anden sag. Hvis du ikke ved, hvor du skal starte, så tag et kig på det content, du allerede har delt. Hvilke billeder har den højeste engagementsrate? Hvordan skiller de sig ud fra din profils øvrige billeder? Fokuser på disse og tag ved lære af dem.

Hvordan har du øget antallet af følgere på Instagram?

Vi hører gerne dine tips og tricks i kommentarfeltet herunder.

Artiklen er skrevet med inspiration herfra.

8 Svar
  1. Heej! Tak for alle de gode råd! Jeg kunne godt tænke mig at komme ordentligt igang med min instagram. De fleste af mine venner startede med at bruge det der https://promo.autolikes.dk hvor man får gratis likes til at komme igang.. Kan du/i også anbefale det? Synes alle bruger det!

    Emma, Viborg

  2. Nikoline Grube

    Hej Pia,

    Din bio er det som står under dit profilbillede på din Instagram profil. Her kan du skrive lidt om dig selv, og hvad din profil indeholder.
    Her kan du også indsætte et link, hvis du ønsker at lede dine følgere videre til et andet websted.

    // Nikoline, Marketingkoordinator

  3. Alberte

    hej jeg er 14 år og min største drøm er at blive influencers og jeg håber virkelig a det her måske kan være vejen frem. har i gode råd til hvordan man kan blive influencers som 14-15 årig

  4. Nikoline Grube

    Hej Alberte,

    Mange tak for din kommentar.
    Det er dejligt med drømme for fremtiden! Det lyder interessant 🙂

    Det er dog ikke inden for vores kompetenceområde. Jeg vil derfor råde dig til at se næremere på virksomheder, som kan hjælpe med dette. Det kunne eksempelvis være https://somelearn.dk/.

    Held og lykke med rejsen til at blive influencer.

    // Nikoline, Marketingkoordinator

  5. Marie

    På Facebook kan man invitere venner til at følge sin side. Har Instagram en lignende funktion?

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

Sociale medier er noget, som stort set alle virksomheder gør brug af, men det er langt fra alle, der får det ønskede udbytte. På Master Class’en gennemgår vi de sociale platformes kvaliteter, muligheder, styrker og begrænsninger, sat i relation til virksomhedstype og mål.
Læs mere her