Sender vi for mange nyhedsbreve?

Det spørgsmål stiller mange virksomheder sikkert sig selv med jævne mellemrum. Svaret på det spørgsmål er bestemt ikke entydigt. Lad os starte jagten på svaret sammen!

Af Nicolai Hæggelin

Vi som forbrugere accepterer at se de samme kommercielle budskaber igen og igen på kanaler som eksempelvis TV og outdoor plakater. Men når det kommer til frekvensen på nyhedsbreve, sidder man som virksomhed og lægger flere overvejelser til grund både inden første udsendelse og når der genudsendes til folk, som ikke responderede første gang. Hvad kan vi tillade os? Bliver modtageren nu træt af os hvis, vi udsender med korte intervaller?

Hvad med i stedet at lade den tilgængelige data svare på det spørgsmål i form af antallet af modtagere, som framelder sig nyhedsbrevet. Sammenligning af åbnings- og klikrater på tidligere udsendelser. Er niveauet dårligere eller bedre end tidligere? Mindre mavefornemmelse og mere fakta TAK!

Husk samtidigt på at effekten af ikke åbnede nyhedsbreve faktisk kan drive trafik til search, direkte bookmarks og hjemmesiden.

Samtidig bør man huske på, at kontinuerlig frekvens på udsendelserne sikrer, at vi som forbrugere løbende bliver mindet om afsenders eksistens. Tænk blot på en virksomhed som Amazon og hvor mange nyhedsbreve vi løbende modtager herfra sikkert uden at købe hver gang.

Ved afvikling af de fleste marketingkampagner indkøbes der mediedækning med udgangspunkt i at ramme forbrugeren flere gange. Kunne den vinkel ikke bruges ift. nyhedsbreve!? Flere positive påvirkninger bør alt andet lige øge kendskab, interesse, ønsket om at fortage en handling og måske i sidste ende en konkret handling = eks. køb eller downloads.

Afslutningsvis anbefales det, at der opstilles key metrics i det professionelle arbejde med nyhedsbreve.

Key metrics kunne eksempelvis være:

  • Konverteringsmål – antal nye kunder pr. udsendelse
  • Konverteringsmål på antal downloads
  • Bounce raten
  • Data på åbningsrater, cliks og frameldinger

Så næste gang en i virksomheden siger ”jeg synes vi spammer kunderne med vores nyhedsbrev”. Så lad fakta være svaret på kommentaren, det er alle bedst tjent med.

Skriv en Kommentar