default_thumb

Visualisering af ens produkter og virksomhed synes vigtigere end nogensinde. Mulighederne er mange især på de sociale medier såsom Facebook, Pinterest og Instagram.
Disse medier er med til at give virksomheder muligheden for at fortælle deres historie uanset branche. Fra grundlæggelse til nutiden og endda fremtiden.


Af Eva Kold

Det handler om at styrke virksomhedens indentitet og dette kan man gøre ved en visualisering, hvor man giver et indblik i virksomhedens arbejde. Det kan være et kig bag kulisserne eller billeder af personerne bag virksomheden som fans dermed kan relatere til. Man giver virksomheden et personligt præg og relation.

Som virksomhed skal man heller ikke glemme sine fans som gennem f.eks blogs kan generere indhold til blandt andet Facebook.
I de kommende afsnit giver vi et indblik i hvordan andre bruger de forskellige medier samt inspiration til hvordan I som virksomhed kan drage nytte af dette.

Facebook Timeline

Facebook Timelime som for nyligt blev lanceret, har givet brugerne en lang række nye muligheder for at fortælle virksomhedens historie både med tekst og billeder. Men mange har stadig ikke taget det til sig og ved muligvis ikke hvordan man kan gribe dette værktøj an. Her har Mindjumpers offentliggjort 5 forslag hvorpå man kan forbedre ens storytelling. Forslagene går blandt andet på at man skal holde øje med brugbart brugergeneret indhold, gøre indholdet mere personligt, reagere på nyheder som har effekt på ens fans, bruge eksempler fra det virkelige liv og kommunikere menneskeligt/personligt.

Fanta's Facebook sideFanta er en af de gode eksempler på at godt socialt engagement på deres Facebook-side samt brug af Facebook Timeline. De har gennem Timeline fortalt deres historie i både tekst og billeder samt forstået at interagere med brugere omkring likes. Prøv selv at navigere rundt på Fanta’s Facebook side for at få inspiration til din virksomhed. Man skal også huske på at Facebooks EdgeRank algoritme er med til at styre hvilke nyhedsopdateringer ens fans modtager, her vil likes og shares på billeder for eksempel give større gennemslagskraft på nyhedsopdateringerne end hvis det “bare” var en tekst opdatering.

Pinterest og Instagram

Enterprisenation har lavet en fin gennemgang af Pinterest som giver et godt indblik i hvordan mediet bruges nu og hvordan virksomhederne kan bruge det professionelt fremadrettet.

Pinterest giver rig mulighed for at fortælle virksomhedens historie visuelt eller præsentere dets arbejde eller produkter. Og med muligheden for at dele (repin) billederne kan ens fans lave ønskesedler eller moodboards og dermed være ambassadør for virksomheden eller produkterne. Det vil samtidig også give virksomheden et indblik hos sine fans og deres interesser som man ikke kan få så mange andre steder.

Virksomheder som bruger Pinterest professionelt er F.eks British Midland International (BMI) som har lavet et Pinterest lotteri, hvor fans kan vinde gratis flyrejser ved at deltage aktivt. BMI har endda også brugt Instagram til konkurrencer som også har involveret fans aktivt og kreativt for at kunne vinde præmier.

Adidas Originals Instagram på Facebook Adidas Originals har også taget Instagram til sig ved at opfordre sine fans til at dele deres originale stil ved at uploade billeder. Umiddelbart virker idéen til at være positivt modtaget af deres fans idet mange af billederne er meget kreative.


Hvordan tænker I at bruge disse sociale medier til visualisering af virksomheden?

Del & udskriv side

Kommentar