En sund e-mail liste er essentiel for enhver virksomhed, der arbejder med nyhedsbreve eller anden e-mail marketing. Vi giver dig her et par tips til, hvordan du kan vedligeholde din liste med permissions. 

Fjern eller genvind inaktive subscribers

Det kan være en fordel for succesen af dine e-mails og nyhedsbreve at fjerne inaktive subscribers, da de kan skade det samlede engagement på dine udsendelser. Der findes ikke noget endegyldigt svar på, hvor lang tid en subscriber skal have været inaktiv, før man bør slette vedkommende. Nogle anbefaler et år, mens andre mener, at en subscriber der har været inaktiv i seks måneder, bør slettes.

Ligemeget hvad bør man dog altid først gøre en indsats for at aktivere de inaktive subscribers, før man fjerner dem fra listen.

Tip 1: Send en “Vi savner dig” e-mail med et tilbud eller noget værdifuldt content, for at se om du kan skabe et incitament for vedkommende til at engagere sig igen.

Tip 2: Send en høflig e-mail til dine inaktive subscribers, hvor du beder dem om at bekræfte, hvorvidt de stadig ønsker at være tilmeldt dit nyhedsbrev. På den måde kan du få adskilt dem, der måske stadig er interesserede, og du kan herefter slette dem, der ikke har reageret på denne mail.

Tip 3: Undersøg hvorfor de er inaktive. Hvis du fx gør brug af tip 2, kan du jo i mailen inkludere et link til en kort undersøgelse, hvor du spørger vedkommende, hvorfor de ønsker at afmelde sig dit nyhedsbrev. Sender du for mange e-mails? Er dit indhold ikke relevant? Selv hvis kun nogle få svarer, kan det jo godt være du kan få noget brugbar og værdifuld information.

Vedligeholdelse af aktive subscribers

Tip 4: Udsend dit nyhedsbrev minimum en gang om måneden for at bibeholde dine subscribers engagement. Konsistente udsendelser gør det også nemmere at måle på dine succeskriterier.

Tip 5: Hold løbende øje med din åbningsrate, og vurder om den lever op til dine succeskriterier. Hvis din åbningsrate ikke er høj nok, kræver det højst sandsynligt at du arbejder mere med din subject line og dine udsendelsestidspunkter. Læs mere om hvordan du skriver en god headline i artiklen her.      

Tip 6: Test forskellig segmentering af dine permissions når du udsender direct mails. Alt afhængig af hvor meget information du har på dine subscribers, kan du segmentere på ex. interesser og relevans, men du kan også segmentere på tidligere adfærd – hvem har klikket på hvilket indhold? På den måde kan du målrette dine udsendelser mere specifikt.  

Vil du vækste din database?

Der findes forskellige metoder til at effektivisere arbejdet med at øge antallet af permissions – du kan blive klogere på nogle af dem i artiklen her.

Det kan også være en fordel at integrere de sociale medier i arbejdet med e-mail marketing. Læs mere om dette emne i artiklen her.

Hvis du ønsker et overblik over hele virksomhedens e-mail marketing strategi, kan du læse denne artikel, der guider dig igennem de mange forskellige elementer, der bør indgå i en e-mail marketing strategi.

Del & udskriv side


Kommentar