Instagram er særligt populært blandt B2C virksomheder, men det betyder ikke, at B2B virksomheder ikke ligeledes kan få stor gavn af en Instagram tilstedeværelse med det rette fokus. Vi har samlet en række eksempler på B2B virksomheder, der gør det godt på Instagram på hver deres måde.

Ifølge en undersøgelse (Kilde: Social Media Examiner) bruger hele 51% af B2C virksomheder Instagram som et led i deres markedsføring, mens det kun er 33% af B2B virksomhederne, der er kommet i gang med denne kanal. Det efterlader et stort potentiale for B2B ift. at nå nye målgrupper og skille sig ud fra konkurrenterne.

Nedenfor har vi samlet en række gode B2B eksempler, som på hver deres måde gør det godt på Instagram.

Få fat i nye segmenter

Instagram kan som sagt gå hen og blive brugbart, hvis man arbejder henimod at få fat i en ny målgruppe. Her kan der argumenteres for, at Instagram ikke altid handler om direkte promovering, men måske i lige så høj grad om at skabe positiv opmærksomhed, som i sidste ende kan resultere i større kendskab og trofaste ambassadører i markedet.

General Electric
General Electric er, med sine 254.000 følgere, et rigtig godt eksempel på, hvordan man vha. appellerende billeder kan skabe en attraktiv Instagram-tilstedeværelse uanset branche, produkt etc.

Boost engagementet

Instagram er for mange B2B virksomheder ikke nødvendigvis førsteprioritet, når det kommer til valg af sociale medier – og dette giver også god mening, da en succesfuld tilstedeværelse ofte er ressourcekrævende. Når det er sagt, så kan Instagram noget særligt, når det kommer til at skabe højt engagement for B2B. Ifølge en undersøgelse af TrackMaven, er Instagram det medie med højest engagement rate for B2B med Pinterest på en anden plads.

IBM

IBM har 100.000 følgere på Instagram. Det er helt klart mange følgere, men sammenlignet med branchen er de ikke nødvendigvis dem med flest følgere. Derimod har de klart det højeste engagement, ifølge Clickz.

Brand awareness

Instagram er et effektivt sted at skabe brand awareness vha. kreativitet og ved at appellere til nye segmenter uden at promovere kommercielt indhold. Her er der mulighed for at gøre det nye segment klogere på, hvad brandet står for, arbejder med og i det hele taget kan – men med fokus på det ikke-kommercielle, så folk følger profilen grundet det kreative og opsigtsvækkende indhold.

Cisco

Cisco har i alt +90.000 følgere og har formået at skabe en god balance mellem det professionelle, det kreative samt product placement. Se et af eksemplerne nedenfor, som netop illustrerer deres kreative tilgang til indhold.

Vær kreativ

Der kan argumenteres for, at ‘kedelige’ B2B virksomheder ikke findes – det handler blot om at huske på kreativiteten og tænke brugerne ind. Dvs. at selvom man ikke nødvendigvis er en visuel virksomhed, så er det stadig muligt at få succes på Instagram med hjælp fra brugerne, kreativitet, de rette hashtags etc. – det vigtigste er, at man kender sin målgruppe og deres interesser.

Adobe

Adobe er et godt eksempel, som på nuværende tidspunkt har samlet 239.000 følgere. Det kommer nok ikke som nogen overraskelse, at de formår at være kreative, når man tænker på deres produktsortiment. Det, der er deres styrke, er kombinationen af at skabe content af høj kvalitet, dele brugernes indhold og at kunne tiltrække nye følgere på daglig basis.

Fauna and flora come together as one in this ballpoint pen illustration. 📷: @alfredbasha

Et billede slået op af Adobe (@adobe) den

Virksomhedskultur – fokus på employer branding

At bruge Instagram til employer branding er også blevet mere og mere populært for at sikre, at man tiltrækker de bedste kandidater til de stillinger, der måtte være i virksomheden. Og her er billed- og videomateriale naturligvis godt, da billeder som bekendt siger mere end 1000 ord. Derfor kan man i langt højere grad vise, hvilke folk der er virksomhedens kerne, hvad man står for som virksomhed og lægger vægt på. Samtidig er det muligt at kombinere storytelling omkring virksomheden med branding.

Oracle

Oracle er et godt eksempel på, hvordan man kan sætte fokus på virksomhedskulturen. På deres Instagram-side får man et sneek peak ind i virksomheden, og Oracle bruger hashtagget #lifeatOracle til at promovere deres budskab til de godt 66.000 følgere.

Storytelling

Brand storytelling på sociale medier er et område med voksende popularitet, og det er ikke uden grund. Med storytelling har du som B2B virksomhed mulighed for at skabe et originalt budskab, som kan opbygge tillid til jeres brand og styrke relationen til jeres følgere.

Microsoft

Microsoft er et godt eksempel på, hvordan man kan arbejde med netop storytelling. Deres Instagram profil tæller 709.000 følgere og vha. deres Instagram-indhold vil de opfordre folk til at “break boundaries and achieve more”, som de skriver i deres bio-tekst.

Få mere viden om arbejdet med Instagram

Nedenfor har vi samlet en række artikler, som kan hjælpe dig i arbejdet med Instagram:

Hvordan bruger du Instagram som B2B virksomhed?

Del gerne din erfaring og gode eksempler herunder.

 

Artiklen er bl.a. skrevet med inspiration herfra.

Del & udskriv side


2 Svar til “6 gode eksempler: Instagram for B2B”

Kommentar