Har din virksomhed også overvejet at bruge video i jeres social media mix? Viral marketing er hottere end nogensinde før, og det er en god  og anderledes måde at booste kendskabet til din virksomhed på og øge engagementet fra brugere. 

Kunne din virksomhed godt tænke sig at være med på videobølgen, men synes I også, at det er smule uoverskueligt, hvad man kan gøre viralt? I denne artikel giver vi nogle gode ideer til hvad, der fungerer godt som viral marketing.

Hvad fungerer godt?

Noget af det video er rigtigt godt til er, at give fans, kunder og forbrugere et smugkig ind i jeres univers, det kan fx være i form af:

  • et glimt af et nyt produkt
  • en visuel illustration af en del af produktionen
  • en teaser til et seminar/event
  • tage seeren med “behind the scenes”
  • en tur med på kontoret
  • deltagelse i et lokalarrangement
  • berigelse

Alle de ovenstående video-ideer er ikke bare en god måde at vise fans/seeren/forbrugere en ny side af din virksomhed, det er også et stærkt værktøj til at engagere dine fan på fx facebook. Videoen kan fx bruges til, at få en uvurderlig indsigt i dine fans tanker om virksomheden. Ofte er seer/fans/forbrugere mere villig til at svare på evt. spørgmål du stiller, hvis du gør det via en video, og det kan skabe en vigtigt viden om dine kunder.

Herunder er nogle gode eksempler på viral marketing:

Starbucks viser hvordan, der ser ud i deres butik i Pike Place:

The Glitch Mob har nedenfor lavet en teaser til deres nye album:

Hvilke platforme skal man så bruge?

Der findes efterhånden en del platforme, der giver mulighed for at lægge videoer op; YouTube, Facebook, Instagram, Vine etc. Disse platforme tilbyder forskellige features og muligheder, og det er en god ide at kigge lidt på dem hver især og finde ud af hvilken platform, man syntes fungerer godt til ens behov.

  • Vine – et simpelt videoprogram der giver dig mulighed for at lave 6 sekunder lange videoer, som kan deles på Facebook eller Twitter.
  • Instagram/Instavideo – videoer via Instagram kan max være 15 sekunder lange og som med billeder, er det muligt at lægge et filter ned over videoen.
  • Facebook – med en Facebook-video har man mulighed for at lægge 20 minutter lange HD-videoer op.
  • YouTube – den klassiske video-delingstjeneste giver dig mulighed for at lægge alle slags videoer op af ubegrænset længde, og YouTube-videoer kan indlejres (embed) på langt de fleste platforme.

Har din virksomhed nogle gode erfaringer med viral marketing, så del dem gerne med os.

Artiklen er inspireret af denne.

Skriv en Kommentar

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Viral top 5 - August

August måneds top 5 globale videoer. Listen er som altid leveret af Be On, og scoren er igen baseret på følgende kriterier: Share ability, views, storytelling, tiltrækningskraft, produktion og samlet kampagne.
Se listen her