Google Analytics funktioner opdateret

Google Analytics er blevet opdateret, og opdatering betyder, at en del ikke ser ud, som det gjorde før – vi guider dig gennem 6 af de vigtigste ændringer.

1) Ny Google analytics report

Det første du vil opdage, når du besøger din Google Analytics konto, efter den har opdateret er, at Traffic Sources (trafikilder) og Content (indhold) er blevet erstattet af Acquisition (konvertering) og Behavior (adfærd).

Den nye Acquisition-funktion tilbyder to ting – Overview (overblik) og Channels (kanaler).
Det essentielle ved Overview er, at rapporten hjælper dig med at få overblik over, hvilke kanaler der bringer flest besøgende, hvilke kanaler der engagerer flest besøgende, og hvilke kanaler der konverterer flest besøgende til e-mail-underskift (permissions) eller kunder. Det nye ved Channels-funktionen er, at den giver et mere deltaljeret indblik i dine hvervninger af besøgende på kanal basis. Med Aqusistion-rapporten kan man også afgrænse Channel-grouping (kanal-gruppering), som giver dig mulighed for at tracke forskellige kilder eller medier i customized konsoliderede grupper. googleana

 

Du kan nu gruppere forskellige trafikkilder, så som Facebook, Twitter etc. separat  eller under en samlet gruppe fx sociale medier.

2) ABC rapportering

En anden markant ændring er det nye Analytics ABC. Det er en ny dimension til Google Analytics rapporter, som grupperer data baseret på Acqusition, Behaivor og Conversion (konvertering).

Denne nye dimension hjælper med at se information omkring hvervningen af nye besøgende, hvordan de agerer på websitet, og hvordan de konverteres til loyale kunder, engagerede besøgende, e-mail underskifter eller kunder – Analytics ABC vil primært være aktiv under Overview (beskrevet ovenfor), men også under nogle af de andre rapporter så som lokation og demografi. Det mest essentielle ved denne funktion er, at man nu ser en variation af konverteringer i sammendraget af rapporten.

3) Bedre og smartere segmentering

Segmentering er blevet meget nemmere at navigere i, særligt for Google Analytics-begyndere, og så er den samtidigt blevet endnu stærkere for garvede Google Analytics-brugere og analyseeksperter. Det er blevet muligt at segmentere besøgende, lave kohorte analyser og skabe segmenteret templates.

4) Ny demografisk data

Det nye er, at det i den nye demografiske rapport er muligt at samle data fra DoubleClick. Følsom information omkring dit publikums køn, alder og interesser er tilgængelig ved blot et par kliks.

Du kan nu gøre ting som:

  • Få indblik i demografien hos de 15 % af jeres top kunder.
  • Forbedre jeres remarketing kampagner i Google Adwords – ved at henvende jer til specifikke segmenter af jeres publikum med forskellige ads.
  • Bruge demografi og interesse til at analysere A/B tests.
  • Anvende Content Experiments fra Google Analytics til at udføre A/B-tests og derefter bruge alderssegmentering til at fortolke resultaterne, og se hvilke version af testene der fungerer for de forskellige segmenter.

For at have adgang til disse rapporter så skal det demografiske data aktiveres – se hvordan her.

5) Ny opdatering af Tag-manager

Opdatering gør måling af ting som; “call to action” eller “kliks på ads” også kaldet event-tracking meget nemmere med introduktionen af Auto-Event Tracking. Denne funktion er et gratis tool, der gør det let at tracke, de koder, du har installeret på websitet.

googleana2

 

6) Forbedret brugervenlighed

Google Analytics er blevet mere brugervenlig og nemmere at navigere rundt i med de nye opdateringer. Derudover har de introduceret en ny og forbedret funktion til at optimere brugervenligheden af sitet. De har lagt små step-by-step videoer op, og de har introduceret  “Analytics Academy” og “Digital Analytics Fundamentals” kursus, som er et kursus, der giver marketingansvarlige og forretningsdrivende en bedre forståelse af principper bag analyserne.

googleana3

 

Skriv en Kommentar