Der har allerede været skrevet en del om Googles nye søgefeature kaldet Google Instant. Snakken går højt om hvorvidt denne nye feature dræber det klassiske SEO arbejde eller om den ikke ændrer noget som helst.

Hvad er Google Instant?

Har du endnu ikke hørt om Google Instant vil jeg for god ordens skyld lige starte med en forklaring. Google Instant viser resultaterne allerede mens du indtaster din søgning og retter herefter resultaterne løbende til efterhånden som du fortsætter/ændrer din indtastning.

Google Instant blev introduceret i går på google.com, og er i første omgang synlig i US, UK, Frankring, Tyskland, Italien, Spanien og Rusland. Over de næste par måneder kommer det så ud til alle os andre. Men vælger du at gå til google.com (engelsk version) kan du allerede teste det nu. Alternativt kan du se en video om Google Instant.

Hvad betyder Google Instant for SEO arbejdet?

Som nævnt, er der allerede blevet skrevet meget om netop det. Størstedelen mener dog ikke det vil få de store konsekvenser, for som en skrev. Så længe vi bruger søgemaskinen til at finde content, vil der være behov for at arbejde med at få sit site øverst i søgeresultatet.

Dog vil jeg mene at man fremover med fordel kan arbejde ekstra med sidetitler, meta descriptions samt url strukturen. Da det netop er disse elementer som vises i søgeresultatet er det her man skal fange folks interesse – og netop med Instant kommer det hele til at gå lidt hurtigere. Så det er med at få fart på den lille cykel hvis kunderne skal fanges.

En anden mulighed er også, at idet søgning og resultat kommer til at foregå så hurtigt, bliver den søgende måske ”tvunget” til at være mere specifik i sin søgning hvilket er godt nyt for dem som arbejder med længere og mere præcise søgestrenge.

En vigtig faktor er tid. Når nu søgeresultatet kommer så hurtigt frem, er der en vis risiko for at brugerne bliver endnu mere forvente hvad angår hastighed. Dvs. at et site med lang load tid kan virke endnu langsommere når den besøgende kommer fra Google Instant. Så ligesom Google godt kan lide sites som loader hurtigt, bliver det nu også væsentligt i forhold til at give den søgende en ordentlig oplevelse af sitet.

Hvad betyder det for dine Adwords?

Google har på deres egen blog skrevet et indlæg om hvilken effekt Google Instant får på dine Adwords. Kort fortalt ændrer Google Instant måden hvorpå antallet af visninger optælles. En visning i Instant tælles hvis brugeren vælger enten at trykke ”søg” eller ”enter” når forslaget dukker op i søgefeltet.  En visning tælles desuden også hvis den søgende holder pause i mere end 3 sekunder eller klikker på et af de viste søgeresultater. Med andre ord, kan antallet af visninger ændre sig i forhold til nu.

Vil du vide mere?

Som nævnt er der allerede skrevet rigtig meget frem og tilbage omkring Google Instant. Så jeg har her udvalgt et par artikler/blogindlæg med forskellige syn på den nye søgefeature så du kan blive endnu klogere på Google Instant.

Hvad mener du om det nye Google Instant? Har du testet det eller har du andre tanker hører vi meget gerne fra dig her på bloggen?

Skriv en Kommentar