For en måneds tid siden kom der endnu et socialt medie virksomhederne kan boltre sig på. Endnu en platform man skal forholde sig til, endnu en platform man skal skaffe likes, followers, venner, fans osv. til. Og endnu en platform der måske skal indgå i virksomhedens digitale strategi.

Af Charlotte Østergaard Jørgensen

Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube og nu og Google+. Det er som regel de sociale medier, jeg som minimum anbefaler virksomheder at forholde sig til. Og forholde sig!, det er nemlig det man skal. Det er ikke ensbetydende med, at man for alt i verden skal have en tilstedeværelse på de respektive medier. Og det er dér jeg ind imellem føler, at kæden hopper af – for kan vi, og hér taler jeg som social medie bruger, overhovedet overskue alle disse forskellige medier? Og gider vi interagere med alle brands på disse medier?

For mit eget vedkommende er jeg at finde på mange (nok også for mange) sociale medier fordi de interesserer mig, og fordi de giver mig noget forskelligt. Jeg bruger medierne til forskellige ting, taler med forskellige typer af personer og får også noget forskelligt ud af medierne. Men for mange brugere er det blot forvirrende og til tider irriterende at man skal forholde sig til så mange forskellige platforme.

Det bør man tænke over, når man som virksomhed kaster sig frådende over de nyeste sociale medier i håbet om at kunne nå eksisterende og potentielle kunder på endnu en platform. Hvis man føler man har noget at bidrage med på de respektive platforme, så synes jeg det er fantastisk – for andre vil det måske give bedre mening at øge indsatsen på de eksisterende sociale medier.

For det går stærkt. Både Facebook og særligt også LinkedIn udvikler sig i rekordfart, og vi får hele tiden nye muligheder for at udnytte disse platforme – både i kommercielt øjemed men så særligt også privat. Og nogle gange kan det være svært at skelne mellem hvornår vi er på arbejde og hvornår vi er på mediet privat. Det var ”meget nemmere” dengang vi blot skulle forholde os til Facebook og LinkedIn. For mange var det (og er stadig) der, linjen skiller mellem professionelt og privat brug. Men fx med Facebook’s lister og Google+’s cirkler kan vi samle alle kontakter ét sted og blot segmentere i, hvem der skal se hvilke opdateringer fra os. Og langsomt smelter det professionelle og det private måske sammen for nogen.

Hvorfor skal man overveje Google+ som virksomhed?

Først og fremmest er der det åbenlyse – det er Google vi taler om. Det har længe været kendt at de store søgemaskiner lader resultaterne påvirke af de sociale medier, men let’s face it!. Facebook og Google er ikke ligefrem perlevenner og de udveksler (heldigvis) ikke data over en kop kaffe. Derfor er der grænser for hvor meget ex Google’s søgeresultat kan påvirkes af Facebook, idet det endnu kun er en relativ lille del af indholdet der indekseres i Google. Omvendt, har Google naturligvis snablen langt nede i data på Google+, hvorfor det af SEO hensyn nok kan være et interessant sted for virksomhederne se nærmere på.

En anden ting man bør overveje er de relativt få brugere (i hvert fald sammenlignet med Facebook). Dette kan både være en fordel og en ulempe for virksomhederne. En ulempe idet man åbenlyst kan nå færre mennesker på dette medie, fordel grundet den mindre mængde ”støj”. Hvis man gør det rigtigt, og ens målgruppe vel og mærke er at finde på Google+, kan der være muligheder for at skabe en mere ”intim” dialog med kunderne, som endda kan rumme live-chat med Google+’s funktion kaldet ”hangouts”.

Skal vi så alligevel være til stede på alle sociale medier?

Afskriv bestemt ingen medier, men overvej formål, målgruppe, målsætninger osv. Mange virksomheder vil have et meget bedre udgangspunkt for succes på sociale medier hvis de stillede sig selv spørgsmål som:

  • Hvorfor skal folk synes godt om os på fx Facebook eller Google+?
  • Hvad vil vi tilbyde vores fans, followers osv.?
  • Hvad forventer vores målgruppe?
  • Hvad vil vi opnå med vores tilstedeværelse?
  • Hvordan vil vi måle succesen?

Dette er bare et par eksempler på nogle af de essentielle spørgsmål man som virksomhed bør forholde sig til, inden man kaster sig ud i at oprette profiler, sider og kanaler på alverdens sociale medier.

Vi glæder os

Vi ser jeg frem til at følge udviklingen af vores egne (om privatpersoner) samt virksomhederne evne til at brede sig ud på for de forskellige platforme og skabe engagement på tværs, med de muligheder der nu er til stede på de respektive medier. For de kan jo forskellige ting, hvilket kan gøre det forvirrende men også spændende at arbejde med. Særligt ser vi frem til at følge Google´s integration af deres øvrige tjenester i Google+.

Skriv en Kommentar