Google vil straffe over-optimerede SEO-sider

Ved en panel-debat på årets SXSW konference kunne publikum stille spørgsmål til Danny Sullivan fra Search Engine Land, Duane Forrester fra Bing og Matt Cutts fra Google om hvordan man kommer bedre frem i søgeresultaterne. Vi har her samlet et par af debattens vigtige hovedpointer.

Hvordan kontrollerer jeg sitelinks i søgeresultaterne?

Sitelinks er de ”underlinks” man ofte ser under et søgeresultat i Google (se billedet herunder). De type links hedder i øvrigt deep links i Bing, men vi bruger her termen sitelinks da Google stadig er den mest brugte søgemaskine i Danmark.

Google sitelinks

Som med så meget andet, vil vi som marketingfolk jo gerne kontrollere hvilke links der dukker op i de såkaldte sitelinks. Men desværre, for i både Bing og Google er det ikke muligt at bestemme hvilke links der er synlige her. Søgemaskinerne udvælger selv de såkaldte sitelinks ud fra relevans og tillid til den pågældende side. Dog kan man fjerne sider man ikke ønsker skal dukke op.  I Google gøres dette ved hjælp af Google Webmaster Tools.

Påvirker en høj bounce-rate søgeresultatet?

Vi har gennem længere tid fået af vide at Google nu i højere grad, vil se på kvaliteten og relevansen af et givent website, når det rankes i søgemaskinerne. Mange har derfor peget på bounce-raten som en metric vi alle bør kigge på i den sammenhæng. Til det sagde  Matt Cutts fra Google, at man ikke nødvendigvis behøver frygte en høj bounce-rate ift. ranking i Google. Til det kom han med eksemplet på at man som Google-bruger søger efter datoerne for påske 2012. Så klikker man sig ind på et website, finder svaret på et par sekunder og går derefter tilbage til Google. Som Matt sagde, betyder dette jo ikke at ens website er dårligt, tværtimod. Så har sitet givet brugeren det svar de ledte efter, hurtigt.

Men er man alligevel nervøs for at blive straffet for en høj bounce-rate, foreslog Matt Cutts fra Google, at man i stedet tænker i at lægge relevante links ind på siden, flyve-bokse (som nederst i højre side her) og lignende for at dirigere trafikken videre til andre dele af ens website.

Vil Google straffe over-optimerede sider?

Arbejder man i feltet mellem kommunikation og SEO ved man, at der kan være stor forskel på at skrive gode overskrifter og SEO-venlige overskrifter. Og man står indimellem i dilemmaet om man skriver til mennesker eller til en Google-robot. For tidligere hed det sig at jo flere gange du kunne snige dine keywords (søgeord) ind i teksten, jo bedre. Det gav os tekster på nettet som ”Mangler du strømper? I denne webshop der sælger strømper finder du kvalitetsstrømper…” (opdigtet eksempel) – alt i alt, tekster der er ulidelige at læse med alt for mange gentagelser.

Det vil Google nu lave om på. Matt Cutts sagde i debatten at de i øjeblikket har adskillige ingeniører siddende som udelukkende arbejder på at løse problematikken med websites der benytter unaturligt mange keywords eller bytter sig til ”for mange” links.

Matt Cutts fra Google sagde:

”… So that’s the sort of thing where we try to make the Google Bot smarter, we try to make our relevance more adaptive so that people don’t do SEO—we handle that—and then we also start to look at the people who sort of abuse it, whether they throw too many keywords on the page, or whatever they exchange way too many links, or whatever they are doing to sort of go beyond what a normal person would expect in a particular area. So that is something where we continue to pay attention and we continue to work on it, and it is an active area where we’ve got several engineers on my team working on that right now.”

For at komme bedre frem i søgemaskinerne fremhævede Bing social engagement som en væsentlig spiller (men nu skal vi også lige huske på at Bing samarbejder med Facebook). Ikke desto mindre er der noget om sagen – Google har også tidligere sagt at de sociale medier spiller en rolle ift. søgeresultaterne, og Google tester pt. også forskellige modeller hvor de favoriserer Google+ indlæg.

Duane Forrester fra Bing anbefalede at man lader være med at købe links, idet man risikerer at skade sit website i det lange løb. Man bør hellere bruge pengene på at opbygge en stabil social tilstedeværelse.

Du kan læse en transskribering af hele panel-debatten på siden her.

Du kan også høre en optagelse af panel-debatten på SXSW website her.

3 Svar
  1. Rene Bygballe

    Interessant læsning! Tak for godt input.
    Jeg arbejder til daglige med kommunikation, online salg. Jeg kender alt til at ovenstående problematikker. Det er et evighedsstudie – og heldigvis for det:-)Det er jo vildt spændende.

    Tjek evt. vores nye website. Vi har vildt stor fremgang, som i høj grad skylde SEO, SEM arbejdet med siden. Besøg vores hjemmeside her:
    http://www.jef.dk – online salg af sportspræmier & emblemer.

    René
    Jydsk Emblem Fabrik A/S

  2. Jeres korte indlæg med tips og råd er meget brugbare – eller i hvert fald gode at have i baghovedet, når man har en webshop med mange forskellige typer af tekster! Tak! Mvh. Katinka

Skriv en Kommentar

 

Vil du læse mere om søgemaskineoptimering?

Vi har her samlet en lang række artikler om SEO og SEM så du kan blive meget klogere på Google og søgemaskineoptimering.
Læs mere her