Et gratis LinkedIn værktøj – få styr på dit netværk

Er du garvet LinkedIn-bruger? Og har du været det gennem de senere år? Så husker du måske “Tags”og “Note”-funktionerne. LinkedIn valgte at fjerne funktionerne fra de gratis profiler i forbindelse med lanceringen af de nye LinkedIn-profiler tidligere på året – til stor ærgrelse for alle os brugere. Heldigvis er der hjælp at hente – få svaret i denne artikel.

Hvad er det nu lige tags og noter er for en størrelse?

Tags på LinkedIn muliggør kategorisering af hele dit LinkedIn-netværk, så det er nemt at huske, hvor relationen er opstået. Samtidig er det nemt at søge efter specifikke relationer, hvis man fx vil berige kategorien “marketingchefer” eller sende jobopslag til “økonomichefer” i ens netværk. Ligeledes er notefunktionen brugbar, fx som reminder på seneste dialog med en specifik person.

LinkedIn fjernede funktionerne fra de gratis profiler tidligere på året, og de er i dag udelukkende en del af premium-profilen, “Sales Navigator”.

Hvorfor er tags og noter en savnet funktion?

Bruger man LinkedIn aktivt som sælger, recruiter, konsulent, rådgiver eller lign., er der gode muligheder i de to funktioner. Måske er du bekendt med begrebet Social Selling som salgs- og positioneringsværktøj? I arbejdet med Social Selling er berigelse af netværket en afgørende faktor for at skabe tillid, synlighed og relevans, som i sidste ende kan resultere i, at dit netværk vælger dit produkt eller ydelse frem for konkurrentens.

Arbejder man systematisk med sit netværk – og løbende tilføjer forretningsforbindelser og lune leads, man ikke nødvendigvis har mødt – er tags og noter essentielle værktøjer, der kan hjælpe dig med at huske, hvordan relationen er opstået, hvor personens interessefelt er og derigennem, hvordan du bedst sikrer relevansen, når du deler content fra din personlige profil. Samtidig kan du bruge funktionen til at søge i dit netværk, fx efter personer med et særligt arbejdsområde, titel eller lign. (på baggrund af de tags, du selv har valgt).

Ligeledes kan funktionerne bruges som recruiter til at kategorisere kandidater/mulige kandidater til stillinger inden for forskellige ansvarsområder.

Hvordan kan du tilføje tags og noter i dag?

At LinkedIn fjernede funktionen fra de gratis profiler var et tab for mange af os – heldigvis er der et eksternt værktøj, som kan gøre det samme for dig, hvis du ikke ønsker at investere i en betalte LinkedIn-profil. Værktøjet hedder Dux-Soup og er et Chrome plugin, som kan downloades i en gratis version fra Chrome Webshop. Den gratis version tillader dig at skrive noter og at tagge en hvilken som helst LinkedIn-profil.

Dux-Soup findes også i en betalt udgave, hvor du yderligere kan eksportere besøgte profiler, netværksnoter mv.

Hvilke LinkedIn-værktøjer har du god erfaring med at bruge?

Del gerne dine gode tips i kommentarfeltet herunder.

 

 

Artiklen er skrevet på baggrund af denne. Billede er ligeledes lånt herfra.

Skriv en Kommentar

 

Kursus: Brug LinkedIn i salget

Hvis du ikke allerede har oplevet den utrolige værdi, LinkedIn tilfører til dit salgsarbejde, bør du bestemt ikke vente længere!
Læs mere om kurset her