Har din virksomhed en digital strategi?

Online strategi, web strategi, digital strategi osv. kært barn har mange navne og der findes da også flere der adskiller førnævnte termer til forskellige formål. Men vi skal ikke diskutere sprog men derimod om virksomheden får gjort sig de nødvendige overvejelser inden for den digitale disciplin. For det er bestemt ikke alle der gør det. Gør I?

Hvad er en digital strategi?

Der findes mange måder at anskue online, web og digital strategi på, og mange mener måske at vi helt skal droppe at adskille det digitale fra den generelle kommunikationsstrategi, idet det digitale område blot kan anskues som en samling værktøjer. Her kunne jeg vælge at inddrage diverse modeller og teorier, men uanset hvordan man vælger at se på sagen, mener jeg det essentielle er at man som virksomhed får besvaret nogle klare og væsentlige spørgsmål, således at vi ved hvad vi vil, hvorfor, hvordan osv. Spørgsmål en del virksomheder stadig glemmer i farten. Og i farten er bogstaveligt ment, for den digitale udvikling går forholdsvis stærkt. Der kommer hele tiden nye muligheder, nye medier og ting der skal tages stilling til, og det kræver sin mand (eller kvinde naturligvis) at være solidt klædt på til denne opgave.

For at sætte det lidt på spidsen har jeg her valgt at fremhæve et par af de situationer vi indimellem møder i vores arbejde – trukket lidt skarpt op naturligvis.

”Direktøren har fået iPhone”

Vi kender det godt – man har fået ny iPhone og begejstringen vil ingen ende tage. Man kan jo alt på den tingest, og mange tænker ”hvordan har jeg kunne klare mig uden sådan en?”. Så følger begejstringen for applikationerne og der går ikke længe før man drømmer om at se sit firmalogo på sådan én. Og så kører rumlen, inden man har set sig om er der bestilt en iPhone applikation. En app som måske ikke matcher brugernes behov, som måske allerede er udviklet eller som måske blot er alt for dyr. Lad nu ikke begejstringen overstige de væsentlige overvejelser.

”Sådan én skal vi også have”

Dette er et scenarie vi oftest møder på Facebook. Rigtig mange har oprettet en (eller måske flere) sider (og måske grupper) på Facebook fordi ”alle de andre gjorde det”, uden helt at stille sig selv de væsentlige spørgsmål: Hvad ønsker vores målgruppe? Hvad har vi at tilbyde målgruppen på Facebook? Hvorfor skal man klikke Synes godt om? Ønsker I at berige jeres ”fans” med artikler, tips, opskrifter, sjove videoer? Eller skal der blot skabes trafik til jeres website? Eller hvad med salg eller kundeservice? Der er rigtig mange muligheder på medier som ex Facebook, men I er nødt til at vide hvad jeres formål er – jeres berettigelse. For det er jo de færreste af os som har et æble som logo og derved kommer lidt lettere til likes på Facebook.

Hvem har bolden?

En anden klassiker er så at få placeret eller måske delt ansvaret. For er en tilstedeværelse på fx Facebook salg, kommunikation, kundeservice, marketing, innovation eller noget helt andet? Eller er det måske alle delene? Mange virksomheder er ved at vænne sig til tankegangen om at flere af de digitale discipliner ikke kan lægges i kampagnebudgettet, men i stedet skal ses som en løbende proces. Men vores erfaringer siger, at vi altså endnu ikke helt er der hvor budgettet, ressourcerne, ansvaret osv. går på tværs af afdelingerne i virksomheden.

Hvad skal du overveje i forhold til den digitale strategi?

Kan du nikke genkendende til nogle af ovenstående scenarier?

Uanset om I benytter de mere klassiske digitale discipliner som bannerannoncering og nyhedsbreve eller om I har kastet jeres kærlighed over Facebook og smart phones kræver det professionelle arbejde at I har taget nogle kvalificerede valg. I skal kende til de forskellige discipliners styrker og svagheder. Hvilke kanaler er gode til branding, lead-generering, salg osv. For uden denne viden er I ikke i stand til at planlægge jeres indsats optimalt og professionelt.

Den digitale strategi, digitale indsats eller hvad vi vælger at kalde det, bør naturligvis være forankret i virksomhedens overordnede strategi, og så skal I vide hvad I vil med jeres forskellige indsatser. For virksomheder kan ikke det hele, og uden et klart formål bliver det unægteligt svært at opstille klare mål og i sidste ende måle og optimere ud fra disse.

Hvor langt er andre i processen?

Nogle vil måske tænke; ”Har de fleste ikke allerede gjort sig disse overvejelser”?

Vi har valgt at stille spørgsmålet ”Har jeres virksomhed en digital strategi?” i vores LinkedIn-gruppe, hvor stillingen i skrivende stund lyder: 52 % svarer ”Ja, helt sikkert” og 33 % svarer ”Vi arbejder på det i 2012”.

Hvad er dit bedste tip til den digitale strategi?

Har du gode eller dårlige erfaringer, råd eller kommentarer hører vi meget gerne fra dig i kommentarfeltet herunder.

Skriv en Kommentar