Har du fuld kontrol over AdWords?

Betaler du for meget for din AdWords annoncering? Ved du overhovedet hvad din AdWords rent faktisk koster? Og Er der åbenhed hos dit bureau, eller må du helst ikke se dine data?

Bruger du et bureau til at hjælpe med din AdWords, så bør du have fuld adgang til dine data. I denne artikel får du et godt råd til 2 ting, du skal have adgang til og kunne se. Vil dit nuværende bureau ikke sørge for disse to ting, så bør du kraftigt overveje at finde et nyt sted. Der er nemlig god grund til at tro at de snyder dig.

Af Jacob Kildebogaard, Webanalytiker.dk

Google AdwordsSom ansvarlig for AdWords og Analytics hos Just-Search (og i mit tidligere virke) møder jeg desværre mange grimme tilfælde, og er der noget der skal være i orden, så er det muligheden for at se sine data 🙂 Jeg har tidligere spurt om Dit AdWords bureau tager røven på dig, og i denne artikel vil jeg gerne hjælpe med yderligere to tips til, hvordan du får større indsigt i hvad der foregår.

To hurtige tips til større åbenhed

De to tips gælder både hvis du allerede får hjælp, men kan også fint bruges som krav, hvis du skal i gang med at vælge et bureau.

Hav adgang til din AdWords konto

Kan du selv logge på AdWords og se opsætningen mv? Du bør ikke alene have adgang, men også sikre at du er administrator, så det er dig, der “ejer” kontoen.

Jeg har oftest hørt disse to “undskyldninger” for ikke at give dig adgang til dine AdWords:

  1. Du må ikke få administrator adgang, for kampagnen tager lang tid at opbygge og justere og der bruges derfor meget tid i starten.
  2. Du må ikke få adgang til din konto, for du må ikke justere på opsætningen.

Grund 1 er forståelig, for der kan være meget arbejde i starten. MEN det er ikke en god grund til ikke at have adgang – jeres aftale bør i stedet have en binding i starten på x antal måneder, så er aftalen fair for alle.

Grund 2 er også forståelig, men stadig ikke god nok til ikke at give dig adgang. Jeg kan godt forstå at de ikke ønsker du justerer på opsætningen, da dine justeringer kan medføre negative ændringer, som de bliver stillet ansvarlige for. Samtidig kan man ikke have overblikket hvis man ikke ved præcis hvad der ændres. Men det er ingen undskyldning for at du ikke har adgang, for man aftaler blot at der ikke røres ved tingene.

Derfor: Hav adgang og vær sikker på at ejerskabet af kontoen er din så du beholder al historik ligemeget hvem der arbejder med din AdWords.

Se din AdWords data i Google Analytics

Du har selvfølgelig Google Analytics måling på din hjemmeside så du kan se hvad brugerne foretager sig. Men er din AdWords også knyttet korrekt sammen med din Analytics? Det skal dit bureau sørge for. Når AdWords er sammenkædet korrekt, så kan du se præcis hvad du har betalt for AdWords og hvilken omsætning det har genereret. På den måde kan du meget præcist se om det kører godt, eller om kampagnen skal optimeres eller helt stoppes.

Der er INGEN undskyldninger for ikke at få lavet en korrekt sammenkædning. Er du i tvivl om du har det i dag, så log in i Analytics, gå til menupunktet “Trafikkilder > AdWords > Kampagner” og vælg fanebladet “klik” over tabellen. Der skal nu være fyldt med tal, så du har cpc på kampagneniveau.

Begrænset åbenhed fra 1. februar

Det er ikke den store nyhed, men der er en lille hjælp på vejen. Fra 1. februar er bureauer forpligtet til at informere dig om de overordnede tal, såsom spend og impressions. Men stil dig ikke tilfreds med denne information – de to ovenstående adgange bør være en naturlig del af et godt samarbejde.

Jeg har desværre set bureauer, der ikke vil kæde AdWords korrekt sammen med Analytics. Den primære årsag er at når du som kunde ikke kender klikprisen, så kan de tage et højere beløb i betaling.

Så derfor: Forlang åbenhed, og ønsker de ikke at give dette, så skynd dig videre til nogle andre!

Denne artikel er tidligere udgivet på Amino.dk.

Vi kan alle blive klogere…

Så har du yderligere tips hører vi meget gerne fra dig i kommentarfeltet herunder.

Skriv en Kommentar