Hvordan skabes godt indhold til de sociale medier?

Hvis du nogensinde har prøvet kræfter med de virale medier, så ved du med sikkerhed, at det er en svær opgave at skabe indhold som får succes viralt. Det er ikke nok at skabe noget, som du selv finder interessant, det skal også appellere til en tilstrækkelig mængde mennesker og få dem til at gøre en indsats for at sende det videre til deres venner.

Af Christina Nissen

På trods af at Sociale Medier har bidraget positivt til udviklingen af viralt indhold, så er produktionen af dette stadig en krævende opgave, hvis et succesfuldt resultat skal opnås. Advertising Age og Visible Measures har en liste over Top 10 Virale reklamer, som de løbende opdaterer.  Efter at have set de 10 videoer, vil man hurtigt opdage, at videoerne har nogle ligheder – de er alle underholdende og så omhandler de typisk en form for fysisk aktivitet. Men er det dét eneste de har til fælles?

Jeg faldt over denne artikel, som har opstillet en række gode retningslinjer for, hvordan du kan skabe godt og fængende indhold til de sociale medier.

Wow! Alle top 10 annoncerne har én ting til fælles – de overrasker os og skaber dermed en wow-effekt. Uanset om det er chokket over at se babyer på rulleskøjter eller en iPad blive blendet, så chokerer de os med det uventede, hvilket oftest fører til forbløffelse og forundring.

Sex! Sex sælger, det ved de fleste og mange af disse top 10 videoer bruger sex på en eller anden måde, om det er en letpåklædt mand eller en attraktiv kvinde, så fanger sex og alle kan relatere til det.

Pow! Det ser også ud til, at ødelæggelse rører os. Reklamen fra Will It Blend er et indlysende bevis, da vi bliver nødt til at se, hvordan han ødelægger den iPad eller i Old Spice videoen, hvor han står med en motorsav og vi nærmest forventer, at han vil ødelægge noget. På trods af, at man ønsker at kigge væk, så fokusere man endnu mere på annoncen.

Musik! Musik er lidt ligesom sex, det appeller på en eller anden måde også til modtageren. Hvorvidt musikken bruges til at underbygge ironien som i annoncen fra Will It Blend eller om man som i Axe bruger det som baggrundsmusik, så fanger musik modtagerens opmærksomhed ligesom sex gør.

Vi-følelse! Et fælles element som drama eller komedie er en god ide. Hvis modtageren kan relatere til personerne i annoncen opstår der en form for vi-følelse, hvilket styrker annoncens troværdighed. Vi griner eller græder over ting, der sker på skærmen, fordi vi lever os ind i det vi ser. Drama og komedie kan vække følelser, som vi allerede besidder og dermed skabe en god kontakt til modtageren.

Der er ingen fast opskrift på en succesfuld viral film, men hvis du bruger en eller flere af de ovenstående retningslinjer, burde det øge dine chancer for succes.

Hvis du vil se de virale videoer nævnt i artiklen, så kan du finde dem her: Old Spice, Will It Blend, Axe og Evian.

1 Svar

Skriv en Kommentar