Vi får ofte spørgsmålene “kan e-mail marketing betale sig?” eller “virker e-mail marketing stadig?” – og svaret er “Ja”. E-mail marketing er bestemt ikke en kanal man bør overse, og det findes der en række gode argumenter for.

Dem vil vi gennemgå i artiklen her.

Høj ROI

E-mail marketing og nyhedsbreve har for mange en stærk ROI, i forhold til flere af de øvrige digitale kanaler. En undersøgelse fra McKinsey viser, at e-mail stadig er en betydelig mere effektiv kanal til kundeanskaffelse end ex sociale medier (kilde). Ifølge Outbound Engine er den gennemsnitlige e-mail konverteringsrate 3 x højere end konverteringsraten på sociale medier og af 17 % højere værdi (kilde).

Mere personlig kommunikation

E-mail marketing giver dig mulighed for at skabe en mere personlig kommunikation end det er muligt på andre kanaler. Såfremt du har oplysningerne tilgængelige, kan du personliggøre fx subject line eller overskriften i dine udsendelser med modtagerens navn.

Ifølge Experian har e-mails med en personlig subject line en 29 % højere unik åbningsrate end e-mails uden en personlig subject line. Dertil kommer også en 41 % højere klikrate.

Husk at de to største faktorer, der afgør om modtageren åbner din mail, er subject line og afsender, så det kan være en god ide at teste forskellige strategier af ift. dette.

Drukner ikke blandt andre budskaber

Hvis du (forhåbentlig) formår at fange modtagerens opmærksomhed, således at vedkommende vælger at åbne din e-mail, har du en enestående fordel sammenlignet med ex sociale medier. Når modtageren har åbnet din mail, har du nemlig vedkommendes fulde opmærksomhed, og du skal ikke konkurrere med diverse andre budskaber eller afsendere.

Og faktisk åbner hele 70 % jævnligt e-mails fra deres yndlings-virksomheder ifølge ExactTarget.

Lead-generering og tracking

Ifølge McKinsey er e-mail marketing næsten 40 x mere effektivt til lead-generering end Facebook og Twitter tilsammen. E-mail marketing er altså stadig en af de mest effektive kanaler til lead-generering, såfremt du formår at udnytte de forskellige områder optimalt såsom engagerende subject line og indhold, relevant information, integrerede links og synlige call-to-actions.

E-mail kan også være et stærkt værktøj i arbejdet med at opbygge relationer og forbedre relationspleje af dine leads. Når du arbejder med lead-generering via e-mail marketing, så husk også at bruge al den dat, du har tilgængelig. Ofte vil du have flere oplysninger på dine subscribers end blot deres e-mail adresser – brug dette strategisk og brug det når du tracker dem, som udviser ekstra interesse i dine udsendelser. Eksempelvis dem der klikker eller åbner din e-mail flere gange etc.

Gode muligheder for måling og evaluering

I forhold til mange andre kanaler giver e-mail marketing mulighed for dybdegående og specifik måling og evaluering.

Afhængig af dit e-mail marketing system, kan du ex. se hvem, hvor og hvornår der har åbnet dine mails, hvor mange gange de har klikket etc. Brug denne data til at teste forskellige taktikker af, sammenlign dine resultater og brug denne viden til løbende at optimere din e-mail marketing strategi.

Læs mere i artiklen her, hvis ønsker at blive klogere på, hvordan du laver en effektiv e-mail marketing strategi.

Held og lykke med dit arbejde med e-mail marketing 😉

Hvis du selv har nogle gode erfaringer, hører vi meget gerne fra dig i kommentarfeltet herunder.

Del & udskriv side


Kommentar