Social Selling er i mange virksomheder blevet et varmt emne, da mange salgsansvarlige medarbejdere og ledere oplever, at der er behov for at bringe nye tiltag i spil i jagten på at styrke relationerne til eksisterende og potentielle kunder.

Dog er det bestemt ikke altid en nem opgave at få omstillet organisationen til at arbejde professionelt med Social Selling. For hvordan både beriger og kommercialiserer man, og hvad kræver det af organisationen?

Få helt styr på begrebet Social Selling i artiklen her.

Værdien af berigelse – Bliv klogere her

Følgende 4 råd kan du med fordel bruge i arbejdet med at implementere Social Selling i din organisation.

Find frivillige ambassadører

Den nemmeste måde at finde interesserede og entusiastiske medarbejdere og ledere er ved at spørge i organisationen. Undersøg hvordan dine kolleger bruger LinkedIn i dag. Har de opbygget deres profiler med et professionelt udtryk. Du har helt sikkert flere sælgere/rådgivere, der allerede bruger LinkedIn og andre sociale medier aktivt og professionelt. Disse personer kan måske være oplagte kandidater til en intern træningssession eller en strategisk workshop, der kan give dem redskaberne til at arbejde endnu mere fokuseret med Social Selling. Vores anbefaling er naturligvis, at der er tale om et tilbud til de interesserede/udvalgte og ikke et krav om deltagelse. Det er jo medarbejdernes personlige profil, som skal bruges til Social Selling.

På den måde kan du få udvalgt et motiveret ambassadørteam, der kan gå forrest med implementeringen af Social Selling og skabe succesfulde resultater, der kan inspirere og motivere andre medarbejdere og ledere.

Læs mere om hvordan du får hele dit team med på social selling i artiklen her.

Identificér dine ’Social Selling leaders’

LinkedIn har udviklet en simpel måde, hvorpå man kan måle sin Social Selling Index (SSI). Dette kan være en god måde at identificere de mest aktive sælgere/rådgivere på LinkedIn, og dem der får det største udbytte af deres nuværende indsats. Med SSI kan man bl.a. se, hvordan man ligger ift. sin branche og sit eget netværk.

Når man måler sin SSI, er der dog flere ting, der bør tages med i betragtning. Du kan læse mere om SSI i denne artikel.

Yngre medarbejdere er ikke bedre end ”modne”

De yngre medlemmer af virksomhedens salgsteam vil ofte betragtes som digital natives – altså personer, der er vokset op med bl.a. de sociale medier, og derfor har en naturlig tilgang til brugen af disse. Så en hurtig konklusion kunne være, at yngre medarbejdere har de bedste forudsætninger for at få succes med Social Selling, men men…. Efter at have undervist mere end 6000 personer i professionel brug af LinkedIn, er vores konklusion, at udbyttet for den enkelte er et spørgsmål om prioritering af tid, en aktiv indsats samt en struktureret tilgang til brugen af LinkedIn. Disse forhold afhænger bestemt ikke af alder!

Udvælg et varieret team

Når du går i gang med at arbejde strategisk med Social Selling, kan det være en fordel at udvælge et team, som består af både fx huntere, farmere, KAM folk og ledere. På den måde kan man arbejde med forskellige dele af organisationen, og erfare hvad der fungerer bedst i netop din virksomhed. Målet kan for nogle være at få møder og nye leads gennem LinkedIn. For andre vil det måske være at berige og invitere til faglige seminarer. Social Selling er en personlig rejse med løbende refleksioner og erfaringer ud fra den enkeltes målsætning og ambitioner.

Når du begynder at arbejde mere strategisk med Social Selling, er det selvfølgelig vigtigt, at du får identificeret de mulige og relevante metrics både som organisation og individ, således at du og dine medarbejdere kan måle og evaluere på indsatsen. Bliv klogere på hvordan du kan måle på Social Selling i denne artikel.

Del & udskriv side


Kommentar