Hvordan bruger brands Instagram og Pinterest?

Indenfor det seneste års tid er særligt to sociale billede-tjenester buldret fremad, nemlig Instagram og Pinterest. Og har du ikke allerede stiftet bekendtskab med de to, bør du gøre det. Begge er de hypet vildt, ikke mindst pga. deres imponerende antal brugere og deres sociale aspekt. Vi giver her eksempler på, hvordan de to bruges i kommercielt øjemed.

Af Charlotte Østergaard Jørgensen

Først en kort forklaring af de to sociale tjenester og længere nede giver vi konkrete eksempler på, hvordan medierne allerede bruges, samt links til hvor du kan læse mere.

Instagram

InstagramInstagram er en social billede-tjeneste som pt. kun findes som en iPhone applikation. Dvs. du kan ikke benytte tjenesten via din computer ej heller hvis du fx er Android bruger. Men bare rolig, Instagram har annonceret at de arbejder på at lancere applikationen til Android også.

Med Instagram kan du give billederne filtre, så de lige ser flottere ud og derefter uploade og dele dem med andre Instagrambrugere. Applikationen lader dig naturligvis også poste dine billeder på Facebook og Twitter, så du kan dele dem med dit netværk. Instagram blev af Apple kåret som årets app i 2011.

Instagram har pt. over 10 mio. brugere (kilde).

Pinterest

PinterestPinterest er en social billede-baseret opslagstavle, hvorpå du kan organisere og dele interesser og ting du finder på nettet. Som på alle andre sociale medier kan du også her ”like”, dele og kommentere på andre brugeres ”pins”.

Læs mere i artiklen Pinterest – Et socialt medie du bør kende.

Pinterest har pt. over 4 mio. brugere hvoraf 30% er mellem 25-34 år, og 80% af brugerne er kvinder. Se mere om demografien på Pinterest her.

Hvordan bruges Instagram af virksomheder i dag?

Der findes allerede flere eksempler på, hvordan Instagram bruges af virksomheder verden over, både som kampagneelement eller som fast del af deres sociale media indsats.

Ford Fiestagram

Ford teamede i 2011 op med både Facebook og Instagram om kampagnen ”Fiestagram” – En kampagne, som opfordrer brugerne til at tage billeder med Instagram indenfor en række kategorier, inspireret af teknologier og funktioner, der findes i en Ford Fiesta. Vinderen vinder en ny Ford Fiesta.

Besøg Fiestagram på Facebook

Læs mere konkurrencen

GE – Be the next GE Instagrapher

General Electric valgte sidste år at søge efter en ny fotograf, som skulle tage billeder vha. Instagram – billeder, der repræsenterer GE’s kerneområder som er Moving, Caring, Powering og Building.

Se hvordan i videoen herunder:

Læs mere på GE’s Facebook-side

Hvordan bruges Pinterest af virksomheder i dag?

Pinterest har fået meget omtale på det seneste, særligt for mediets fantastiske evne til at skabe relevant trafik til websites. Lad mig komme med et eksempel fra egen verden. Sidste uge fandt jeg en skjorte, som jeg syntes var fantastisk, så jeg delte den på Pinterest direkte fra webshoppens hjemmeside, hvilket gjorde, at billedet havde webshoppens link under sig. I løbet af en time var der 11 personer på Pinterest, der havde ”re-pinned” billedet (og linket) til alle deres followers. Kan I se det interessante i den historie?

ASOS

Tøjfirmaet har valgt at lave forskellige ”boards” såsom ”Nineties” og ”S/S12 I want candy” som hver i sær viser billeder, der inspirer deres aktuelle kollektioner. Dog savner jeg lidt flere billeder af deres tøj med links til, hvor det kan købes. Interessen er der i hvert fald, se blot link til søgningen herunder.

Se ASOS på Pinterest

Der bliver delt mange flere ”pins” om ASOS end de selv lægger op – se selv denne søgning

Etsy

Etsy er en ”markedsplads” på nettet, hvor alle kan sælge deres ting. En hver kan altså oprette en ”butik” på Etsy og så sælge dine brugte ting eller egne designs herfra. Det er derfor et fantastisk sted at finde unikke og finurlige ting. Etsy har oprettet boards på Pinterest såsom ”Valentine”, ”Handmade Weddings” osv. hvor de kategoriserer varerne, der sælges på Etsy, naturligvis med direkte links til, hvor produktet kan købes.

Ligesom ASOS vælger Etsy her at inspirere folk og hjælpe dem til at finde interessante ting via Pinterest, og gør det herved nemt at dele på nettet.

Se Etsy på Pinterest

Se Etsy’s Valentines board på Pinterest

Flere cases

Hubspot har her samlet 7 eksempler på, hvordan virksomheder bruger Pinterest, samt hvad de gør godt. Læs mere her i artiklen 7 examples of brands that pop on Pinterest.

Skal alle virksomheder være på Pinterest og Instagram?

Det korte svar må naturligvis være nej! I nogle tilfælde fordi det simpelthen ikke giver mening, for andre fordi der ikke er ressourcer til det i virksomheden. Men gældende for alle vil jeg hævde, at man som minimum bør sætte sig ind i mulighederne med platformene og herved overveje, om det giver mening for virksomheden og vigtigst af alt, brugerne!

Som med næsten alt andet bør man også her sætte sig i brugeren sted og tænke; ”What’s in it for me?”

Hvad med copyright?

OphavsretEftersom at medier som Pinterest og lign. har til formål at dele billeder, links m.m. ligger der i sagens natur et issue omkring ophavsrettigheder. Ligesom på de flest andre af den type medier, ligger der en potentiel risiko for at krænke nogens ophavsret ved at dele ex billeder uden tilladelse. Denne problemstilling er et stort område at begive sig ind på, så jeg vælger i denne omgang at linke til denne artikel der gennemgår nogle af problemstillingerne, samt denne side hvor du kan anmelde sagen hvis dine rettigheder er blevet krænket på Pinterest.

Opdateret d. 21. februar: Pinterest har nu gjort det muligt for websites at installere et lille stykke kode som fjerner muligheden for at pinne indhold på det givne website. Hvis brugere forsøger at pinne på et sådan website, får de følgende besked: “This site doesn’t allow pinning to Pinterest. Please contact the owner with any questions. Thanks for visiting!”

Kender du flere gode eksempler på brands der benytter Pinterest og Instagram?

Så skriv gerne en kommentar eller et link i kommentarfeltet herunder.

Skriv en Kommentar

 

Vil du vide mere om Pinterest?

Pinterest har på kort tid formået at skabe masser af hype, og med god grund. I december 2011 kom Pinterest på listen over top 10 sociale netværk, og havde på det tidspunkt 11 mio. besøg om ugen.
Læs hele artiklen her