Internettet har i 2010 ifølge amerikanske eMarketer overhalet de traditionelle avisreklamer og er nu efter TV’et det andet største reklamemedie. Udviklingen har været undervejs længe og kommer derfor ikke som den store overraskelse, men ikke desto mindre er det en betydelig milepæl for internettet!

Med en stigning på 14% forudses det at annoncører ved udgangen af 2010 vil have brugt 26 milliarder dollars på online reklamer. Tilsvarende vil de ’kun’ have brugt 23 milliarder dollars på reklamer i aviser og magasiner, hvilket svarer til et fald på 8%. Denne tendens skal ikke blot ses som et håndgribeligt bevis på internettets stadige eksplosive vækst, men i lige så høj grad på avisernes stadig mere trængte situation. Annoncørerne lægger deres annoncekroner, hvor forbrugerne er og udviklingen er derfor en naturlig konsekvens af, at vi bruger en langt større del af vores tid på internettet end vi gør med at bladre i morgenavisen. En yderligere årsag til at annoncørerne i stigende grad foretrækker internettet som reklamemedie er ifølge eMarketers CEO Geoff Ramsey det faktum, at det er nemmere for annoncørerne at spore ROI fra onlinereklamer, end det er fra printreklamer.

eMarketers forudser at 2011 vil stadfæste internettets position som det andet største reklamemedie, mens aviserne fortsat vil opleve et fald i reklameindtægter. Internettets fortsatte vækst betyder øgede udfordringer for annoncørerne i det en naturlig konsekvens af, at større og større dele af virksomhedernes reklamebudget allokeres til onlinereklamer er at konkurrencen intensiveres. Dette vil formentlig betyde, at priserne indenfor nogle områder vil stige, ligesom annoncørerne skal have endnu større fokus på, at udvikle strategier som er kreative og sofistikerede.

Af Anders Budde

Denne artikel er skrevet med inspiration fra artiklen ”It’s official: internet ads surpass newspaper ads”

Skriv en Kommentar

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld