Det er efterhånden mange år siden, at bannerreklamen gjorde sit indtog på internettet, men den kæmper stadig en brav kamp for at blive lagt mærke til og ikke mindst klikket på. Bannerets klikrate ligger ifølge Google på beskedne 0,1 %, et tal der dog får skyld for at være noget misvisende. Ikke desto mindre arbejdes der med forskellige idéer til, hvordan klikraten kan øges ved at ændre brugerens holdning til onlinereklamer, gøre dem mere relevante eller bare bedre.

  Af Anders Budde

Bannerreklamen har siden sin introduktion været baseret på at skulle forstyrre brugeren og ofte opleves det, at den kommer i vejen for det der ønskes udført. Scott Kurnitt, grundlægger af About.com tror på, at hvis brugerne kan gemme reklamerne væk til senere, vil de rent faktisk klikke på dem, hvilket er tanken bag AdKeeper. Mange brancheeksperter er dog skeptiske over for denne tankegang, men Kurnitt henviser til en undersøgelse, som viser at 56 % af brugere tilkendegiver at de vil klikke på banneret, hvis det er underholdende eller tilbyder information om et emne som interesserer os.

diggEn ny type onlinereklame kaldet DiggAds skal skabe incitament for annoncørerne til at udvikle kvalitetsreklamer. Tanken bag DiggAds er i meget korte træk, at det skal være muligt for brugerne at henholdsvis ”like” og ”dislike” reklamer. Antallet af ”likes” og ”dislikes” vil så være styrende for, den pris annoncøren skal betale – jo flere ”likes” en reklame får desto billigere bliver det for annoncøren. Indtil videre findes DiggAds dog kun indenfor Digg’s eget community, men planen er på sigt at overføre konceptet til andre site på internet.  

De fleste annoncører er klar over vigtigheden af, at deres onlinereklamer bliver vist i den rigtige kontekst, herunder at brugerne som bliver præsenteret for banneret har interesse i det der reklameres for. Der arbejdes derfor med at optimere dette område, ved blandt andet at fokusere på at linke bannere op til bestemte ord eller sætninger som det kendes fra ”search marketing”. I forlængelse heraf præciseres også vigtigheden af, at ens banner ikke figurerer i den forkerte kontekst som hvis f.eks. en onlinereklame for et luftfartsselskab vises sammen med en historie om et flystyrt.

Artiklen her er skrevet med inspiration fra artiklen Behind the race to build a better banner ad.

Hvad mener du?

Tror du på denne type onlinereklamer – eller mener du i stedet vi skal finde nye KPI’er at måle bannerreklamer på såsom dwell time?

1 Svar
  1. Lars M. B. Anthonisen

    Jeg tror at 2011 kommer til at stå i “data intelligensens tegn” – dvs. at vi vil se flere og flere bannerannoncer der er målrettet præcis mod den enkelte bruger, med det rigtige indhold og vist på det rigtige tidspunkt.

    Dette kræver selvfølgelig systemer der kan opsamle al denne intelligens og udnytte den – I USA og UK er de allerede langt fremme på denne front og i 2011 tror jeg at vi vil se disse intelligente værktøjer blive brugt af danske annoncører i stor udstrækning. (Allerede i dag bruger mange danske annoncører værktøjer som retargeting, (predictive) behavioural targeting osv. til at booste deres klik og konverteringsrater – se f.eks. denne case: http://www.markedsforing.dk/artikler/vis/artikel/3-succes-med-digital-schweizerkniv)

    Banner add-on’s, som de DiggAds du beskriver, er en let måde at tilføje et viralt element til sin kampagne og dermed gøre kampagnen bredere – et par eksempler kan ses her: http://www.adform.com/site/creative-showcase/widget-banners – dog skal man ikke regne med at booste sine klikrater med en sådan funktionalitet, her skal fokus måske mere være på ”Shares” som KPI.

    Når man snakker om KPI’er, så er der uendeligt mange muligheder at måle kampagneperformance på i dag. Derfor er det også blevet endnu vigtigere for annoncørerne at sætte klare mål og KPI’er (sammen med deres bureauer) før kampagnestart. Annoncører der fokuserer meget på branding vil helt sikkert finde KPI’er som engagement time (dwell time) og engagement rates vigtige, mens annoncører der fokuserer på salg naturligt vil analysere mere på konverteringsrater osv.

Skriv en Kommentar

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld