Er Instagram en del af din social media strategi? Og har du overvejet at lave en konkurrence på platformen? I artiklen her, gennemgår vi forskellige typer konkurrencer, samt giver tips til hvordan du laver en succesfuld Instagram-konkurrence.

Typer af konkurrencer

Der findes mange forskellige typer konkurrencer på Instagram. Vi har her kort beskrevet de to mest populære og simple konkurrencer.

Like-og-vind konkurrence

I denne form for konkurrence beder en virksomhed ganske enkelt brugerne om at like et billede eller opslag. Alle dem, der så gør det, deltager i konkurrencen, og vinderen bliver herefter trukket tilfældigt ud. Du kan evt. tilføje et request om et tag, for at skabe en lille smule mere engagement.

Fordelen ved en sådan konkurrence er den meget lave barriere for deltagelse, og det er derfor en simpel måde, at udvide dit reach på Instagram. Derudover er den meget enkel at sætte igang, da den kun kræver at du poster et billede, og skriver en kort tekst. Ulemperne er, at der både kan være en lav engagementsrate, og et lavt niveau af forbindelse mellem forbruger og virksomhed. Da det ikke tager længe at deltage, bliver forbrugeren højst sandsynligt ikke særlig involveret i brandet.

Konkurrence baseret på UGC og hashtags

For at lave en konkurrence baseret på user-generated content og hashtags, skal du først og fremmest bestemme dig for det konkurrence-specifikke hashtag, du vil bruge. Derefter skal du bede brugerne om, at uploade et billede eller en video af en bestemt situation, hvor de bruger det hashtags du har lavet. Denne form for konkurrence er en god måde at generere engagement og involvering fra dine følgere.

Fordelene er, at du engagere dine følgere ved at bede dem om at lave user-generated content, og dermed skaber en følelsesmæssig forbindelse mellem forbruger og brand. Derudover får du spredt dit budskab og dit content, da alle deltagerne vil dele deres billede med deres egne følgere. Ulempen er selvfølgelig, at der her kræves et højere engagement for at deltage i konkurrencen, og nogle derfor vil fravælge deltagelsen på den baggrund. Til gengæld får du autentisk content, og involverede fans.

Hvordan gør du det bedst?

Inden du lancerer din konkurrence, bør du nedskrive dine mål med den. Jo mere klare dine mål er, jo nemmere vil du kunne vurdere om de er opnået, når konkurrencen er endt. Dine mål kan fx være at øge din følgerskare med 15 %, at få mindst 200 @mentions af din Instagramprofil eller lave en hashtag stream med mere end 200 UGC billeder.

Derudover bør du lave et stykke benarbejde, hvor du researcher på nuværende konkurrencer på Instagram. Se hvad dine konkurrenter har gjort, og find eksempler på succesfulde konkurrencer, der har skabt højt engagement.

Bestem dig for, hvilken målgruppe du vil fokusere på, og undersøg præcis, hvad denne gruppe interesserer sig for, og hvad der bedst appellerer til dem. Du bør også bestemme dig for et tema, især hvis konkurrencen er baseret på UGC fotos. Hvad skal brugerne tage billeder af? Temaet bør også afspejles i dit valgte hashtag.

#viewfromabove

Integration med andre medier?

Når du har valgt hashtag og præmie, kan du jo overveje om du også vil køre konkurrencen på andre medier eller kun på Instagram. Selvom om konkurrencen kun foregår på Instagram, kan du jo også reklamere for den på dine andre sociale platforme. Husk også at gøre det klart, hvorvidt konkurrencen foregår på nationalt eller internationalt plan – også afhængigt af din virksomhed størrelse.

Lav et fængende, kort og præcist navn til din konkurrence, og glem heller ikke, at du skal have nogle flotte visuals. Jo bedre du præsenterer konkurrencen og præmien, jo større sandsynlighed er der, for at den vil være succesfuld.

Når du så lancerer din konkurrence, kan du promovere den både på Instagram selvfølgelig, men også på Facebook, Twitter og hvor du ellers er tilstede, i dit nyhedsbrev og på din virksomhedsblog eller hjemmeside. Husk, at du løbende skal lægge den på Instagram, og planlæg eksempelvis dine posts to uger frem så den jævnligt bliver promoveret.

Tip: Følg brugen af dit hashtag vha. Tagboard.

Når du finder en vinder, så husk at skab opmærksomhed omkring vedkommende. Giv personen mindst én @mention på de sociale medier, og del også vinderbilledet eller videoen, hvis din konkurrence er baseret på UGC.

Husk at lave en evaluering på din konkurrence med konkrete vurderinger af dine mål, og brug denne evaluering, næste gang du laver en konkurrence.

Glem ikke lovgivningen

Husk altid at tjekke op på lovgivningen ang. billedbrug og konkurrenceregler – især hvis din konkurrence er baseret på UGC. Du skal huske at få samtykke til at bruge billederne i din markedsføring, og er der personer på billederne kræver det yderligere samtykke. Læs mere om brugen af billeder på nettet her.

Artiklen er skrevet ud fra dette blogindlæg fra Social Media Examiner. 

Har du erfaringer med konkurrencer på Instagram?

Har du allerede selv lavet én eller flere konkurrencer på Instagram, eller skal du prøve det for første gang? Ligemeget hvad, vil vi gerne høre om dine erfaringer eller overvejelser herunder.. 🙂

 

Del & udskriv side


2 Svar til “Sådan laver du en konkurrence på Instagram”

  1. Det er min erfaring at I skal betinge jer at kun personer med en åben profil kan vinde. Når personer med en profil, der er sat op som privat vinder, kan andre ikke kontrollere rigtigheden. Jeg har set flere eksempler på at deltager i en konkurrence bliver vrede, når vinderens profil er privat.
    Et andet godt råd er ikke at blande flere sociale medier sammen. Det er forbundet med stor frustration hos deltagerne, hvis konkurrencen både gennemføres på Facebook og Instagram og der trækkes lod mellem alle deltagere. Det afføder vrede hos folk på Instagram, som har brugt tid på at deltage. Hold konkurrencerne adskilt fra hinanden og find en vinder begge steder både på Facebook og Instagram.

Kommentar