Hvad må man kræve af sine medarbejdere på LinkedIn?

Medarbejdere og kollegaer bliver en fortsat vigtigere del af indsatsen på de sociale medier – og i særdeleshed på LinkedIn. Vi vil jo gerne have at alles profiler er opdateret, at de udstråler professionalisme samt har et godt billede.

Men hvor meget kan vi egentlig kræve af vores medarbejdere?

Vi har bedt partner i Horten Advokatpartnerskab, Marianne Lage, om at belyse emnet og besvare en række af de spørgsmål, vi hører mest.

Kan vi kræve at medarbejderne opdaterer deres profil med arbejdsplads og korrekt titel?

“Vi anbefaler, at man laver en egentlig personalepolitik, så medarbejderne kender de forventninger man som arbejdsgiver har til adfærd på LinkedIn og eventuelle andre sociale medier.

Som arbejdsgiver vil man kunne kræve, at medarbejdere opdaterer deres profil med arbejdsgiver og korrekt titel.”

Kan vi blande os i det profilbillede de har valgt?

“Det er en svær grænse mellem privatliv og arbejdsliv. Som arbejdsgiver kan man næppe kræve at et bestemt billede bliver brugt, men vil kunne kræve en vis dresscode anvendt. Derudover vil man som arbejdsgiver også kunne kræve, at medarbejderen udviser en passende adfærd, der er forenelig med det, som der arbejdes med.

Der kan tænkes, at medarbejderen optræder på billedet i en sammenhæng, som ikke kan anses for passende adfærd og kan anses for krænkende. I disse situationer må arbejdsgiveren kunne kræve, at medarbejderen ændrer profilbillede.”

Kan vi kræve at firma e-mailadressen benyttes, når LinkedIn anvendes til kundedialog?

“Som arbejdsgiver kan vi kræve, at enhver kundekontakt/dialog sker på en sådan måde, at kunden ved at dialogen sker med medarbejderen i forretningsøjemed. Derfor kan en arbejdsgiver også kræve, at firma e-mailadressen benyttes, når og hvis LinkedIn anvendes til kundedialog.”

Må vi kræve at sælgere sletter LinkedIn connections efter ophørt ansættelse?

“En arbejdsgiver bør sikre sig ved ansættelsens start, at der er klare retningslinjer om, hvilke “connections” der er sket under ansættelsen. Er der klare retningslinjer om dette, vil vi som arbejdsgivere også kunne kræve “vores connections” slettet.

Tendensen i de senere år er, at medarbejdere ser en mulighed i at ”omgå” den besværlige vej i relation til at etablere kontakt til kunder eller andre forretningsforbindelser, således at genvejen – at uberettiget udnytte en virksomheds kundekartotek – virker tillokkende, selvom det er uretmæssigt. For mange virksomheder er sådanne erhvervshemmeligheder afgørende for virksomhedernes konkurrencesituation, og grundlaget for den enkelte virksomhed kan komme i fare, såfremt konkurrerende virksomheder bryder markedsføringsloven og gør brug af sådanne beskyttede oplysninger.”

Må vi forbyde at medarbejderne kommenterer på konkurrenters indlæg?

“Medarbejdere har ytringsfrihed, og derfor kan vi ikke forbyde ytringer. Er medarbejderen imidlertid illoyal eller ytrer sig på en måde som ikke er passende, kan det få ansættelsesretlige konsekvenser.”

Hvordan får vi tidligere ansatte til at fjerne at de er ansat hos os fra deres LinkedIn profil?

“I langt de fleste tilfælde vil en venlig henvendelse være tilstrækkelig for at få medarbejderne til at ændre deres profil. I yderste konsekvens må en arbejdsgiver gå rettens vej for at få medarbejderen til at ændre profilen.”

Gode råd til virksomheden

Vi siger altid, at man kommer længst med opfordringer og viden. Hvis ens kolleger ikke ønsker at ”lege med”, skyldes det oftest manglende viden.  Det kan være manglende viden omkring hvordan man styrer, hvem der ser hvad på LinkedIn, eller måske manglende input til hvordan man kan opsætte en professionel profil.

Involver derfor medarbejderne i LinkedIn-arbejdet, og sørg for at de er udstyret med den nødvendige indsigt og viden.

Skriv et sæt guidelines i fx personalehåndbogen omkring hvordan man bruger LinkedIn i netop jeres virksomhed.

Derudover kan det være en rigtigt fornuftig ide at minde medarbejderne om retningslinjerne i forbindelse med ansættelsens ophør, således at medarbejderen bliver mindet om loyalitetsforpligtelsen, eventuelle konkurrenceklausuler og hvordan I i øvrigt forventer, at jeres tidligere medarbejdere agerer.

Integrér LinkedIn i virksomheden så det giver mening for jer, jeres interne kultur og jeres målsætninger – Man skal ikke altid tvinge ting igennem, blot fordi man kan.

Del gerne dine erfaringer herunder

Har du selv erfaringer inden for emnet, så del dem meget gerne i kommentarfeltet herunder.

 

 

3 Svar
  1. Må vi kræve at sælgere sletter LinkedIn connections efter ophørt ansættelse?

    “En arbejdsgiver bør sikre sig ved ansættelsens start, at der er klare retningslinjer om, hvilke “connections” der er sket under ansættelsen. Er der klare retningslinjer om dette, vil vi som arbejdsgivere også kunne kræve “vores connections” slettet.

    Tendensen i de senere år er, at medarbejdere ser en mulighed i at ”omgå” den besværlige vej i relation til at etablere kontakt til kunder eller andre forretningsforbindelser, således at genvejen – at uberettiget udnytte en virksomheds kundekartotek – virker tillokkende, selvom det er uretmæssigt. For mange virksomheder er sådanne erhvervshemmeligheder afgørende for virksomhedernes konkurrencesituation, og grundlaget for den enkelte virksomhed kan komme i fare, såfremt konkurrerende virksomheder bryder markedsføringsloven og gør brug af sådanne beskyttede oplysninger.””

    Hvor er det dog forvrøvlet – hvad i alverden har personlige connections på LinkedIn med kundekartotek og erhvervshemmeligheder at gøre? LinkedIn skelner meget tydeligt mellem personlige konti og firma-konti (helt anderledes er det i øvrigt på Twitter og Facebook, hvor det er nemt at oprette konti for fx kampagner og hvor grænsen derfor kan være langt mere flydende).
    Som ansat opretter man på LinkedIn forbindelse til relevante samarbejdspartnere. Det gavner både den ansatte og virksomheden. Og ja, den dag man forlader virksomheden til fordel for en anden, tager man sine connections “med sig”, lige som man altid har taget sit personkendskab, sit branchekendskab og sin erfaring med sig. Hvor er det trist at se Digital Works “holde mikrofon” får sådan en mistænkeliggørelse af medarbejderes brug af LinkedIn. Netop Digital Works burde vide bedre.

  2. Hej Dann

    Vi er helt enige i, at det er et kontroversielt emne at tage op. Vi får nemlig mange spørgsmål i den retning, og kan mærke en reel efterspørgsel. Hvordan man som virksomhed vælger at gribe disse “udfordringer” an, er jo en helt anden sag. Vi kan se at der er stor uenighed i hvad folk mener er rimeligt – også internt i virksomheder, hvorfor det er essentielt at man som virksomhed har en holdning til brugen af bl.a. LinkedIn.
    Ét er jo det juridiske aspekt, noget andet er implementeringen.

    Hvis du også er interesseret i den “anden side af sagen” som supplement, kan jeg anbefale denne artikel fra Business Danmark:
    http://www.businessdanmark.dk/Inbusiness-forside/InBusiness-artikelarkiv/2015/Q3/Salgere-udsattes-for-ufine-metoder-/.

    De bedste hilsner
    Charlotte, Digital Works

  3. Hej Charlotte

    Ja, der er udfordringer, jura, holdninger og advokat-sludder. Der er måske også stadig noget, der hedder sund fornuft:

    Firma A har en Ansat B, der er connection med Kunde C.
    Ansat B stopper hos Firma A, der beder ham slette sine connections fra tiden, han har været ansat.
    Kunde C undrende til Ansat B: ”Hvorfor anmoder du om connection, det har vi da været de sidste 3 år.”
    Ansat B: ”Ja, men Firma A bad mig slette mine connections fra de sidste 3 år, så dem er jeg nu ved at genetablere” (en variant kan være: ”Jeg må først være connection med dig på LinkedIn om 6 måneder, det siger Firma A”)
    Kunde C: ”Okaaay…?”

    Nej, vel?

Skriv en Kommentar