Ny LinkedIn-funktion: Conversion Tracking

Det er ikke mange uger siden, at vi for første gang stødte på LinkedIn’s nye funktion, Conversion Tracking, som LinkedIn nu selv har meldt officielt ud omkring. Vi har kigget nærmere på den nye funktion og hjælper dig på vej med relevant indsigt og overvejelser.

Kort om Conversion Tracking

LinkedIn’s Conversion Tracking er et nyt værktøj til LinkedIn-annoncering, der muliggør bedre indsigt i, hvordan dine kampagner performer.

Ved at installere et stykke kode på dit website, eller hvor du ønsker at måle på konvertering, kan du tracke og måle på, hvor mange leads du får, signups, downloads af indhold, køb el.lign. på baggrund af dine annoncer på LinkedIn.

Hvorfor skal du spidse ører?

Vores erfaring fortæller os, at der er rigtig mange marketing- og kommunikationsfolk derude, som kæmper med én fælles ting: Hvordan måler vi på indsatsen, så vi i højere grad kan legtimere tiltag og argumentere for beslutninger på baggrund af data. Og her skal det ikke være nogen hemmelighed, at Conversion Tracking kan være et godt bud på en måde, hvorpå netop dette kan gøres.

Med Conversion Tracking kan du i højere grad forstå både dine annoncer og de målgrupper, du vælger at rette dine annoncer imod – herunder seniority, branche, jobfunktion, virksomhedsstørrelse etc. på de personer, som du konverterer til leads vha. dine annoncer.

Kort og godt: Det kan du med funktionen

LinkedIn har givet dette overblik over mulighederne med Conversion Tracking:

  • Track vigtige metrics: Det er muligt at tracke konverteringer, som sker på websitet og se disse i din kampagneadministrator. Her kan du opbygge større forståelse for annoncens ROI, antal konverteringer, hvilke segmenter/målgrupper, der trækker flest konverteringer mm.
  • Registrer alle konverteringer: Konverteringer kan trackes både på mobile devices og desktop, og du kan se, om folk har konverteret efter at have klikket på annoncen eller efter blot at have set annoncen.
  • Optimér kampagner for bedre performance: Du kan monitorere specifikke kampagner, annoncer og målgrupper for, hvad der fører til konverteringer, og bruge den viden til at forbedre sponserede opdateringer.

Hvordan kommer jeg i gang?

LinkedIn har lavet denne video, der guider dig igennem fremgangsmåden. Du kan også læse denne LinkedIn-guide, der forklarer step-by-step, hvordan du gør.

Faldgruber og overvejelser

Funktionen er endnu så ny, at det er svært at give et endeligt billede af, om det bliver en succes eller en fiasko. Vi har derfor samlet nogle overvejelser, der kan være værd at tage med, inden du giver dig i kast med den nye mulighed.

Vil du dele dine oplysninger med LinkedIn: Én ting er, at du får adgang til værdifulde data – men det gør LinkedIn også.

Er dit website klar til funktionen?: Vi har allerede været i dialog med folk, som med deres nuværende website ikke har mulighed for at bruge funktionen – ganske enkelt fordi websitet ikke tillader det. Dette er derfor en væsentlig og afgørende faktor for, om funktionen giver mening for dig og din virksomhed.

Hvad skal vi bruge informationerne til?: Ligesom med al anden måling er en væsentlig overvejelse også, hvordan disse data skal bruges. Skal I bruge det til at blive klogere på jeres målgruppe, finde ud af hvilket indhold der fungerer eller noget helt tredje? Det er naturligvis vigtigt at sikre sig, at disse nye data bliver brugt konstruktivt, så I ikke bare måler “for at måle”.

Har I ressourcerne?: I forlængelse af ovenstående er det ligeledes vigtigt at overveje, om der er tid og kompetencer til endnu en måling, eller om kræfterne bør lægges andre steder.

Nemt eller besværligt: LinkedIn gør meget ud af, at det er ekstremt ligetil og kun tager få minutter at sætte funktionen op. Men har du en webudvikler til at stå for din hjemmeside, skal du formentlig involvere vedkommende i processen også. Du skal gøre dig klare overvejelser om, hvad du vil måle på etc. Så for nogle vil dette være lettere sagt end gjort.

Læs LinkedIn’s egen artikel om Conversion Tracking her.
Er du ny ift. annoncering på LinkedIn, foreslår vi, at du starter med vores guide til LinkedIn-annoncering.

Har du prøvet Conversion Tracking på LinkedIn?

Hvis du har, skal du være meget velkommen til at dele din erfaring med os herunder.

Skriv en Kommentar

 

Professionel brug af Company Pagen

På dette heldags-kursus løfter vi niveauet og virksomhedens konkrete LinkedIn-udbytte signifikant gennem intens undervisning.
Læs mere her