Guide til LinkedIn for studerende

Studerende er den hurtigst voksende demografiske gruppe på LinkedIn. Det er dog ikke alle studerende der udnytter mulighederne på LinkedIn – enten fordi man som studerende måske føler, at man ikke har nok erfaring endnu eller fordi man ikke kender alle mulighederne med platformen. Her giver vi dig nogle simple steps til hvordan du som studerende kan udfylde din LinkedIn profil mere fyldestgørende. 

Som studerende kan din LinkedIn profil være en stor hjælp både i den aktive jobsøgning efter et studiejob, og i forberedelsen til at komme ud på arbejdsmarkedet efter endt uddannelse. Flere og flere nyuddannede bliver ansat gennem deres netværk, og det kan derfor godt betale sig at investere en smule tid i at opdatere sin LinkedIn-profil. Dette kan du fx gøre ved løbende at udbygge dit netværk samt have et online CV, der er up-to-date og som dukker op i søgeresultaterne, hvis en potentiel arbejdsgiver søger på dit navn eller dine kompetencer i Google eller på LinkedIn.

Læs mere om netværksrekruttering, og hvilke brancher der oftest hyrer nye medarbejdere gennem nuværende kollegers netværk i artiklen her.

Din personlige profil

Profilbilledet:

På LinkedIn er noget af det vigtigste på din profil, dit profilbillede. En profil med billede får i gennemsnit 14 gange flere visninger end en profil uden billede. Et billede gør desuden din profil mere personlig, og giver et langt bedre førstehåndsindtryk. Husk at LinkedIn ikke er Facebook. Dit billede på LinkedIn skal afspejle sin professionelle side.

Læs mere om vigtigheden af et godt billede i artiklen her fra Entrepreneur.

Et godt Summary

Denne sektion er et sted, hvor du virkelig kan skille dig ud. I dit Summary bør du fokusere på dine erfaringer, kvalifikationer og professionelle mål. Skriv hvad der motiverer dig og hvad du er dygtig til – tænk på det som de øverste par linjer, du skriver om dig selv i dit CV. Og husk at bruge relevante keywords i denne sektion.

Udfyld Experience grundigt 

Når du skal beskrive din erfaring på din LinkedIn profil, så fokuser på de ansvarsområder du evt. har haft, og husk at skrive, hvis du evt. er blevet forfremmet i dit job. Hvis du ikke føler, at du har noget relevant erhvervserfaring, så husk at skrive, hvis du har lavet noget frivilligt arbejde.

Mange arbejdsgivere sidestiller relevant frivilligt arbejde med anden erhvervserfaring, og dit frivillige arbejde kan være én af de faktorer, der adskiller dig fra andre kandidater. Dit frivillige arbejde behøver ikke at være relevant for din specifikke branche eller den industri, du ønsker at arbejde indenfor. Bare dét, at du har haft et frivilligt arbejde viser, at du er entusiastisk og har gåpåmod. LinkedIn har lavet en særlig sektion til frivilligt arbejde.

Din personlige URL

Du kan med fordel lave en personlig URL til din LinkedIn profil. Det gør du ved at trykke på det lille link, der ligger under dit billede når du står inde på din profil.

Se billedet herunder.
signe linkedin udklip

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Herved kommer du ind under din Public Profile, og oppe i højre hjørne vil denne boks dukke op.

signe linkedin udklip2
Ved at klikke på den lille kuglepen kan du nu lave din personlige URL. Vær opmærksom på, at der kun kan være én URL med det samme navn, så hvis der allerede findes en URL med et navn magen til dit, gælder det om at være lidt kreativ. Det kan du  gøre ved, fx tilføje et ‘dk’ efter dit navn eller inkludere et mellemnavn.

Nu har du skabt et link til din LinkedIn profil, som er personligt og professionelt og som ser en del pænere ud end den LinkedIn selv laver, når man opretter sin profil. Du kan bruge URL’en til, at linke til din LinkedIn-profil via dit CV, når du sender ansøgninger eller når du sender en mail til en potentiel arbejdsgiver.

Tip: Når du er inde under din Public Profile, så husk at tjekke om din profil er synlig i søgeresultater på bl.a. Google og Bing. Profilen er synlig, hvis du har sat hak ved “Make my public profile visible to everyone” lige under boksen, hvor du laver din URL. Du kan herefter selv vælge, hvor mange informationer du ønsker synlige.

Brug Skills-sektionen til keywords

Der er blandede meninger om værdien af dine Skills på LinkedIn. Èn ting er dog sikkert, og det er, at de fungerer fint som keywords. Derfor anbefaler vi, at du indsætter de Skills, der bedst betegner dine kompetencer og som er mest relevante for de jobs, som du ønsker at søge. Husk at selvom LinkedIn anbefaler Skills når du begynder at indtaste forskellige ord, kan du også godt lave dine egne Skills, som ikke allerede findes i LinkedIn’s kartotek.

Få inspiration til keywords og fagudtryk i vores wiki her.

Inkluder kurser og valgfag

Som studerende har du måske ikke så meget erhvervserfaring som du kunne ønske dig, så derfor kan det være en god ide, at være specifik og omhyggelig i beskrivelsen af dine fag og kurser, som du evt. har taget i løbet af din studietid, da det kan være en anden måde at skille sig ud blandt andre kandidater. Hvis du fx har været på udveksling eller har taget valgfag på et andet dansk universitet end din primære uddannelsesinstitution, så skriv det på din profil under Education.

Skriv også gerne praktiske kurser på, hvis du fx har taget et kursus i Excel, Photoshop eller andet, der kunne være relevant for en potentiel arbejdsgiver.

Tip: Du kan altid rykke rundt på sektionerne på din LinkedIn profil. Du kan fx rykke Uddannelse op over Experience-sektionen, hvis du føler, at du har mere at vise frem i denne sektion. Du rykker rundt ved at klikke på den lille dobbelt-pil, der dukker op i højre hjørne af hver sektion, når du holder musen over denne.

Fremvis dine resultater og projekter

Både under Education og Experience er det muligt at tilføje rich media som fx. en video, præsentation, pdf, etc. Dette gøres blot ved at klikke på billedet som det ser ud herunder. Denne funktion findes under hvert job/uddannelse.

richmedia

Du bør selvfølgelig ikke uploade alt hvad du har lavet af opgaver og projekter, men såfremt du har arbejdet med et relevant projekt, har lavet en flot hjemmeside, en blog post, eller noget helt tredje, kan det give mening at vise det her. Denne funktion er især god, hvis du ønsker at arbejde inden for ex. multimediedesign, journalistik, design, kunst eller kommunikation.

Fremstå professionelt

Spørg din professor om en udtalelse

Som du nok ved, er det muligt at skrive anbefalinger – de såkaldte Recommendations – på LinkedIn. Ligesom med Skills, er der delte meninger om disse Recommendations. Hvis du mener, at det kan tilføje værdi til din profil, er det muligt at spørge din underviser om en anbefaling. Det bør dog kun være i tilfælde, hvor det virker naturligt, og hvor din underviser har en reel indsigt til at kunne vurdere dine kompetencer. Det kunne fx være din specialevejleder eller den underviser, der har været tilknyttet dit bachelorprojekt eller et andet større projekt, du har lavet i forbindelse med din uddannelse.

Kommentér og del brancherelevante artikler

Kender du LinkedIn Pulse? Her kan du finde et hav af forskellige artikler og blog posts indenfor alle brancher og industrier. Der er masser af læsestof, der kan gøre dig klogere på branchetendenser og nyheder. Hvis du ønsker en professionel tilstedeværelse på LinkedIn kræver det blandt andet, at du er aktiv på platformen, og fx poster relevante artikler til dit netværk. Dette kan give dig flere profile views og dermed skabe mere opmærksomhed omkring din person samtidig med, at du skaber værdi for dit netværk. Du kan også følge både Influencers, Channels og Publishers med LinkedIn Pulse.

Vær aktiv i grupper

En god måde at udnytte mulighederne på LinkedIn er ved at være aktiv i relevante grupper. Der findes rigtig mange grupper, men lav lidt research og vær selektiv i de grupper, du melder dig ind i. Det kan hurtigt blive uoverskueligt at være medlem af 30 forskellige grupper. Brug gerne grupper til at stille spørgsmål i – det kan hjælpe dig med at fremstå engageret og udadvendt overfor en potentiel arbejdsgiver.

Brug University Pages og LinkedIn Alumni

Når du tilføjer en uddannelse på din profil, har du mulighed for at tilføje et direkte link til den givne uddannelsesinstitution, hvorved der kommer et lille logo ude til højre under din uddannelse på profilen. Baseret på disse tal har LinkedIn forskellige statistikker på alle de universiteter, der har oprettet en University Page. Her er jeg fx gået ind på Copenhagen Business School på LinkedIn:

alumni

 

Her kan du blive inspireret, samt se hvad andre, der har læst det samme som dig, arbejder med på nuværende tidspunkt. Du kan også se de mest populære Skills og se, hvor folk er bosat.

 

LinkedIn har her selv samlet en række tips og infographics til at hjælpe dig med at forbedre din LinkedIn-profil som studerende.

Vi ønsker dig held og lykke med arbejdet på LinkedIn og jobsøgningen! 🙂

Skriv en Kommentar