Uanset om du skal bruge LinkedIn privat eller i arbejdssammenhæng, så er det vigtigt at have styr på de personlige indstillinger. Derfor har vi lavet dette overblik over væsentlige indstillinger, så du ved, hvad du bør være opmærksom på og have en holdning til.

Kort om privatindstillingerne

De private indstillinger er væsentlige at forholde sig til, da de har stor indvirkning på din tilstedeværelse på LinkedIn. Vil du ex gerne have, at folk kan se, du har besøgt deres profil? Vil du opdatere dit netværk, hver gang du ændrer et komma på din profil? Hvorfra vil du modtage mails? Og hvilke oplysninger skal være tilgængelige, hvis folk finder dig via en Google-søgning?

Dette er blot en brøkdel af de muligheder, privatindstillingerne giver dig.

Hvor gøres det henne?

Privatindstillinger indstilles under ‘Privacy and settings’ (Privatliv og indstillinger), som du finder ved at holde musen over dit profilbillede i øverste højre hjørne, når du er logget på LinkedIn (se billede).

Find privacy and settings - LinkedIn

 

Under Privacy and settings er der overordnet mulighed for at indstille tre ting: Account, Privacy og Communiactions (se billede nedenfor).

 

Muligheder med LinkedIn-indstillingerne

Account indstillingerne

Der er flere indstillinger, som er væsentlige at kende til under ‘Account’. Nedenfor har vi listet en række af disse:

  • E-mail addresses: Her har du mulighed for at tilføje/slette e-mail adresser samt ændre din primære e-mail adresse. En relevant overvejelse i denne sammenhæng er ex, om du vil bruge din private eller din arbejdsmail, som din primære e-mail adresse.
  • Phone numbers: I tilfælde af at du har problemer med at logge ind, kan det være en idé at tilføje dit telefonnummer.
  • Change password: Her kan du ændre dit password for at optimere sikkerheden på din profil.
  • Language: Her har du mulighed for at vælge sprogindstilling, som bestemmer sproget i menuen mm. En fordel ved at vælge engelsk er, at funktioner, layouts o.lign. først udrulles til ‘de engelsksprogede’.

Privacy

Privacy byder ligeledes på en række vigtige indstillinger, som har indflydelse på din aktivitet på LinkedIn. Herunder gennemgås nogle af de væsentligste:

  • Edit your public profile: Her indstiller du hvilke elementer på din profil, som er synlig fra søgemaskinerne, som ex Google.
  • Who can see your connections: Du bestemmer selv, om du vil tillade dine connections at kunne se, hvem du er connected med – eller om dette kun skal være synligt for dig selv. Dette kan ex være relevant at overveje, hvis man har konkurrenter i netværket.
  • Sharing profile edits: Som udgangspunkt deles det med dit netværk, hver gang du ændrer noget på din profil, følger virksomhedssider eller laver en anbefaling – med mindre denne funktion slås fra. Et god råd er derfor at slå funktionen fra, inden du går i gang med den helt store opdatering af profilen. Omvendt, har du fået nyt job, vil det måske give mening at slå funktionen til igen.
  • Profile viewing options: Når du besøger andre LinkedIn-profiler, kan de se, at du har været inde og kigge. Denne funktion kan ligeledes slås fra, hvor du har mulighed for at være delvist eller helt anonym. Vær dog opmærksom på, at hvis du med en gratis profil, vælger at være anonym, vil du heller ikke kunne se data på, hvem der besøger dig i perioden.
  • Two-step verification: Her kan du forbedre sikkerheden for din LinkedIn-profil.

Communications

Herunder har du mulighed for at ændre ved frekvensen af kommunikation, som du modtager fra LinkedIn generelt set, fx:

  • Email frequency: Her kan du indstille, hvilke e-mails du vil modtage, såsom invitationer til at connecte, beskeder fra andre LinkedIn-medlemmer, notifikationer og opdateringer i netværket.
  • Who can send you invitations: Her er det muligt at vælge, hvorvidt alle skal have mulighed for at invitere dig ind i deres netværk, eller om det udelukkende skal være folk der har din e-mail adresse eller er på din importerede kontaktliste.
  • Group invitations: Du har her mulighed for at regulere, hvorvidt du vil modtage invitationer til at blive medlem af grupper på LinkedIn.
  • Group notifications: Med denne indstilling kan du bestemme, om dit netværk skal oplyses, når du joiner nye grupper.

Hvad synes du er vigtigst at få indstillet?

Del gerne dine tanker med os herunder.

Del & udskriv side


Kommentar