At LinkedIn ligger godt i Google’s søgeresultater er ikke nogen nyhed. Men hvordan sikrer man at man dukker op på de “rigtige” ord, både ift. de personlige profiler og virksomheden? Der findes et hav af knapper der kan skrues på, og her får du nogle af de mest effektive.

Den personlige profil

De fleste har prøvet at google sig selv, og langt de fleste oplever at deres LinkedIn-profil ligger i top 3 blandt resultaterne. Men ville det ikke være rart hvis man dukkede op på andet end navn? Fx. ens kompetencer, stilling eller lignende?

Først og fremmest, skal du sikre dig at din profil overhovedet dukker op i søgninger. Nogle gange når jeg underviser, finder folk frem til, at deres profil er så godt som hemmelig. Ikke optimalt, hvis formålet er at blive fundet 🙂 Hvis du er logget ind på LinkedIn, skal du ind og ændre i indstillingen til “Make my public profile visible to everyone”.

Ligesom Google og andre søgemaskiner, har LinkedIn ikke kun én knap du kan skrue på, men mange. En af de ting jeg dog vil anbefale dig (og dine kollegaer) er, at optimere jeres LinkedIn headline. Rigtig mange har blot deres titel stående, og for mange er den ikke ret sigende for ens arbejde. En titel som projektleder, konsulent eller koordinator siger ikke rigtig noget om ens kompetencer. Jeg har fx. valgt at skrive “Skaber resultater med sociale medier, content og nyhedsbreve”.

LinkedIn profil headline Charlotte

 

Det betyder, at når man foretager en søgning på Google efter “Content resultater sociale medier”, dukker jeg pænt op i søgeresultaterne. Dukker du op på dine ønskede søgeord? Og tænk engang hvis alle i virksomheden arbejder professionelt med deres headline.

Google resultat Charlotte LinkedIn

Udover din headline, vil jeg anbefale at du optimerer dit summary, samt dine beskrivelser under hver tidligere arbejdsplads. Highlight dine kompetencer i dit summary, i stedet for blot at beskrive hvad din baggrund er. Herved sikrer du en højere synlighed på de ord du gerne vil dukke op på, samt du præsenterer din egen profil professionelt. Prøv evt. at sætte udvalgte kompetencer op i punktform.

Se flere tips til optimering af din LinkedIn profil her.

LinkedIn Company Pages

For at sikre at din virksomhedsside dukker op i både Google- og LinkedIn-søgninger, på andet end dit virksomhedsnavn, vil jeg anbefale at du redigerer følgende, med fokus på keywords:

  • Beskrivelsen – Nævn gerne tidligt i teksten, hvilke områder I arbejder inden for, jeres kernekompetencer osv.
  • Specialities – Når du er i “edit-mode” på din Company Page, har du en række felter hvori du kan indtaste jeres “specialities”. Disse påvirker også hvordan I dukker op, så tænk over hvilke områder der er vigtigst for jer at fremhæve. På siden dukker de blot op som ord/sætninger med kommaer imellem (se eksempel herunder).
Digital Works specialities linkedin

Antal tegn på en Company Page:

  • Navn: max 100 karakterer
  • Beskrivelse: minimum 200 og max 1.500 karakterer
  • Specialities: max 256 karakterer

LinkedIn har desuden lavet et indlæg på deres hjælpe-forum, hvor de anbefaler følgende, for at blive synlige i søgningerne:

Showcase Pages

Showcase Pagen kan være lidt svær at arbejde med, idet her ikke er meget tekst at optimere. I beskrivelsen af siden har du maksimalt 200 tegn at gøre godt med, og denne tekst skal jo også gerne være læsevenlig for målgruppen. Så find en god balance mellem at bruge teksten til at fortælle hvad I laver, hvad man får ud af at følge siden og så fokuser på de nødvendige keywords. Derudover gælder det samme som for Company Pages, nemlig godt content som brugerne vil engagere sig med.

Læs mere om LinkedIn’s Showcase Pages her.

Berig dit netværk - del artiklen
Del & udskriv side


Kommentar