Inden for det seneste års tid er flere udbydere af “live broadcast” kommet på markedet. Hvem er de store på markedet? Hvordan bruger brands den nye mulighed? Og hvad skal du vide? Få overblikket her.

I hovedtræk kan alle disse apps det samme – nemlig gøre os alle sammen til live streamere med et enkelt klik. Når man først har downloadet app’en og oprettet sig, er det blot at trykke på en knap for at komme i gang med at sende, hvad end man lyster – direkte, delt via de sociale medier.  En mulighed der tidligere har været forbeholdt journalister.

Herunder først et kort overblik over de 3 store udbydere på markedet.

Meerkat

Den første udbyder var Meerkat, som efter sigende blev udviklet på ca. 8 ugers tid. De kom på banen i februar 2015 og fik en forrygende start på årets SxSW konference i Austin. I starten var Meerkat forbundet med Twitter, således at man skulle have en Twitter-profil for at benytte app’en. Men nu (efter Twitter har lanceret Periscope) flytter Meerkat sig væk fra Twitter og arbejder nu også sammen med Facebook. Dvs. at du kan sende din ‘live-stream’ direkte ud på Facebook, og at du ikke længere behøver at have en Twitter-profil for at bruge Meerkat.

Et par funktioner på Meerkat

  • Simpel opsætning
  • Du kan se, hvem der “ser med”
  • Du kan koble din Meerkat profil sammen med din Facebook-side så du kan poste dine videoer på Facebook
  • Du kan søge efter hvem af dine Facebook-venner der streamer via Meerkat
  • Meerkat har en chat-funktion, som gør det muligt at dele links og kommentarer med dem, som følger med
  • Du kan ‘embedde’ (indlejre) din live-video på fx dit website
  • Videoen forsvinder, efter din live stream er overstået.

Se Meerkat videoer her

Prøv Meerkat her

Periscope

Periscope er Twitters version af Meerkat, og den kom på banen lige efter Meerkat. 26. marts 2015 for at være præcis, og allerede i starten af august var der oprettet mere end 10 mio. brugere. Periscope er klart mere ren i designet, og der ligger bestemt også flere udviklingstimer bag den, sammenlignet med Meerkat.

Et par funktioner på Periscope

  • Efter din video får du overblik over antal seere og over, hvor længe de så med
  • Efter endt streaming kan videoen gemmes og genbruges på et senere tidspunkt
  • Du kan vælge at din video skal være privat og derved kun deles med udvalgte følgere
  • Videoen kan gøre tilgængelig som “replay” i 24 timer der sendes (valgfrit)
  • Du kan søge efter live videoer via kort eller liste på app’en
  • Du kan søge efter personer og følge dem (herefter modtager du en notifikation når de sender)
  • Da Periscope er ejet af Twitter, er der fuld integration med Twitter – du kan fx vælge at tweete din udsendelse
  • Man kan blokere brugere på Periscope

Se live Periscope videoer her

Prøv Periscope her

Periscope foran meerkat 2015Hvem fører?

I maj måned 2015 havde Meerkat ca. 2 mio. brugere, og Periscope havde i august 2015 som nævnt ca. 10 mio. brugere.

GlobalWebIndex lavede i 2015 dette overblik (til højre) over antallet af brugere på de 2 platforme på 1 måned. Her havde Periscope en føring blandt de 16-24 årige, mens Meerkat havde en lille føring over de 25-34 årige.

Facebook Live

Det nyeste skud på stammen er Facebook Live – som indledningsvist kun var tilgængelig for udvalgte offentlige personer (gennem Facebook Mentions App). Nu er Facebook Live så småt ved at blive rullet ud til resten af platformen. Det er endnu ikke blevet tilgængeligt for alle brugere.

Facebook Live NotifikationMed Facebook Live kan sider eller personer sende ‘live’ direkte fra Facebook. Idet der broadcastes udsendes en notifikation ud til sidens følgere (se eksempel her til højre), og når der klikkes på denne, kommer man direkte over til sidens live-video.

Herunder eksempel fra Mashable, som sendte en video live i starten af januar. Videoen ligger efterfølgende tilgængelig på sidens væg.

Facebook Live - Mashable

Hvordan kan virksomhederne bruge live streaming?

Disse nye apps gør det jo nemt at få live video indhold ud til masserne. Idéer til brug kunne være:

  • Live streaming fra seminarer og oplæg
  • Live streaming af lancering af nye produkter
  • Live streaming af presseevents
  • Præsentation af medarbejdere ved relevante events
  • “Behind the scene” og interviews ifm. arrangementer
  • Til “newsjacking” – en måde at give virksomhedens kommentar til en begivenhed – her og nu.

Gode tips til arbejdet med live video streaming

Inden man blot kaster sin kærlighed på endnu en social platform, er der et par gode råd, der bør følge med:

  • Giver det mening? Ikke alt skal sendes live, bare fordi man kan. I mange tilfælde er det måske bedre at optage en almindelig video, redigere og publicere, når man er klar.
  • Gør folk opmærksomme på, at I har tænkt jer at streame – Mange brugere kender endnu ikke til muligheden og ved måske slet ikke, at netop I har tænkt jer at live streame. Sørg derfor for på forhånd at annoncere hvad, hvornår og hvorfor – samt hvor linket vil blive offentliggjort.
  • Facebook har desuden samlet en række tips til live-udsendelser via Facebook – Find Facebook’s best practice her.

Har du erfaringer med live streaming i din virksomhed?

Del gerne dine erfaringer herunder.

Del & udskriv side


Et Svar til “Live Broadcasting – Det skal du vide”

Kommentar