Virksomheder flokkes på Facebook i bestræbelserne på at udnytte det store potentiale det sociale netværk besidder. At opnå et større antal fans og dermed skabe en velfungerende side kan være en  krævende proces, men nu er nogle af motivationsfaktorer hos Facebook fans blevet offentliggjort. Informationer der måske kan hjælpe din virksomhed med opnå et større antal fans samt styrke din virksomhedens marketing- og brandingstrategi på Facebook.

Af Christina Nissen

I takt med at Facebook vokser bliver mulighederne for et større kendskab til brugeren på Facebook også øget. De fleste virksomheder bestræber sig på, at opnå så mange fans som muligt, men er i tvivl med hensyn til, hvad der motiverer Facebook brugere til at blive fans af visse sider. En ny rapport fra ExactTarget and CoTweet giver nu svaret på, hvorfor Facebook brugere vælger at blive fan af virksomheders sider, en information din virksomhed formentlig kan få gavn af.

Undersøgelsen viser at,

  • 20 millioner Facebook brugere vælger hver dag at blive fan af en virksomheds side
  • Den gennemsnitlige Facebook bruger er fan af 8,9 brands
  • Den gennemsnitlige alder for fans er 31 år
  • Næsten 40 % bliver fan for at modtage rabatter og tilbud
  • 39 % bliver fan for at vise deres venner, at de støtter virksomheden
  • Sammenlignes tallene fra Facebook med tal fra Twitter og e-mail marketing kommer en anden tendens til syne. På Twitter er der kun 23 % der følger en virksomhed og 10 % vælger at modtage e-mails på grund af tilbud og rabatter, hvilket var en af de største motivationsfaktorer for at blive fan på Facebook
  • 43 % er fan er af mindst 1 virksomhed på Facebook
  • 34 % vælger at blive fan fordi de gerne vil være opdateret omkring virksomheden aktiviteter
  • 33 %  er fan, fordi de gerne vil have en update på virksomhedens fremtidige produkter
  • Af de Facebook brugere, der er fan af en virksomhed, er kun 17 % tilbøjelig til at foretage et køb hos netop den virksomhed

Nedenstående tabel giver et overblik over hvilke faktorer, der ellers motivere brugerne på Facebook til at blive fan af virksomheders sider. (Klik på tabellen for at forstørre billedet).

Facebook brugerne benytter det sociale netværk til at interagere med venner, blive underholdt og udtrykke sig gennem offentlige tilhørsforhold i form af brands og interesser. En udtrykkelsesform der har bidraget til, at Facebook er blevet en stor potentiel viral marketing platform. Ved at engagere dine forbrugere på Facebook på en måde der holder dem underholdt, har din virksomhed en enestående mulighed for at mobilisere jeres fans og få dem til at introducere virksomheden for deres venner og dermed øge antallet af fans.

Har din virksomhed gode erfaringer på Facebook eller har du andre erfaringer, du vil dele ud af?

Del & udskriv side


Kommentar