Malcolm Gladwell leverede varen ved Cannes Lions

Et af de indlæg som vi i Digital Works havde set meget frem til var Malcom Gladwell. Manden, som allerede har sat høje standarder med bøger som The Tipping Point og Outliers, skulle fortælle om, hvorfor han mener, at nummer 3 på et teknologisk marked, kan blive en vinderposition i sidste ende.

Af Nicolai Hæggelin

I mange brancher og måske i den personlige tro er fokus ofte på at være først. Den første i markedet som lancerer et nyt site, den første som præsenterer en ny betalingsløsning til markedet eller får udviklet en app, som ingen har skabt før.

En interessant tese som Gladwell stillede i Cannes var, bør vi i stedet være fokuseret på nummer 3?

Lad os starte med de sociale netværk. I dag er Facebook den sociale netværkskonge med mere end 700 millioner brugere. Men før Facebook, var der Friendster, som blev lanceret helt tilbage i 2002! Og som faktisk stadig lever, men det er i skyggen af Facebook.

Efter Friendster kom Myspace, som i flere år var det største sociale netværk. Vi skal blot 2,5 år tilbage, der havde Myspace mere end 130 millioner profiler og var det fortrukne sted for kunstnere til at komme i dialog med brugerne. I disse dage er Myspace kommet ned på 60 millioner brugere, takket være især Facebook. Som lille sidehistorie til Myspace kan nævnes, at i sidste måned blev forretningen købt af bl.a. Justin Timberlake, så måske kan noget af storhedstiden vindes tilbage. Det bliver spændende at følge…

Men tilbage til succesen for Facebook. Den succesfulde strategi har bl.a. været at tage det bedste fra både Friendster og Myspace og lancere et socialt netværk, som appellerer til den brede målgruppe. Samtidig skal man også huske på, at Facebook har været fantastisk dygtige til at videreudvikle platforme og forstå at afdække behov for den brede målgruppe. Al ære og respekt!

En anden interessant historie omhandler Steve Jobs. Tilbage i starten af 80´erne besøgte Jobs et udviklingshus med fokus på fremtidens produkter, som Xerox (fotokopierings virksomheden) havde investeret enorme summer i. Under sit besøg blev Jobs inspireret til at videreudvikle på det, som vi i dag kender som musen. Xerox havde allerede lavet protyper, men kunne ikke kommercialisere på idéen. Det kunne Jobs og selvom han kom senere på banen ift. andre aktører, som arbejdede på samme grundidé, blev han og Apple dem, som virkelig kapitaliserede på opfindelsen.

Om Gladwells tese holder, må blive en individuel vurdering. Men at skulle drive et marked i gang og samtidig have udviklet et produkt, som har bred penetration kan være en yderst vanskelig udfordring. Nogle gange kan det måske bedre betale sig at se på nuværende produkter i markedet og transformere dele af disse i anden retning.

2 Svar
  1. Óli á Deild Olsen

    Jeg synes Gladwell’s teori bygger på et tyndt grundlag. Facebook var ikke det tredie sociale netværk. Der var flere før Friendster. Sixdegrees.com var forløberen for det moderne sociale netværk. Hvad med LinkedIn ? De var de første i det professionelle space. Steve Jobs tog en opfindelse fra PARC og kommercialliserede den fordi Xerox ikke havde fokus på computere. På telemarkedet i Danmark er det ikke nr. 3 der er størst men nr. 1. Der er mange faktorer der spiller ind på hvem der får sucess. Men jeg mener at det er evnen til at eksikvere og have visionen der skaber sucess.

  2. Joakim Ditlev

    Det lyder mig også lidt poppet. Unaturligt poppet faktisk fra en mand som Malcolm, som ellers har leveret mange guldkorn i sine bøger. Nu nævner du kun sociale netværk som eksempel, men jeg kan ikke komme i tanke om andre steder hvor den tese fungerer. Det er vel snarere løbende innovation, hvor man bygger videre på det bedste af det som allerede findes?!?!?!
    Men 3 er og bliver et magisk nummer, så det fungerer sikkert godt på de skrå brædder. Måske man sku ha været der…

    /Joakim
    @jditlev
    contentmarketing.dk

Skriv en Kommentar