Derfor bør dine medarbejdere bruge LinkedIn aktivt

Vi har hørt det før, og det er efterhånden også blevet vores mantra her hos Digital Works: Virksomhederne kan ikke længere klare sig uden kollegernes indsats på LinkedIn – vi har behov for at kollegerne spiller med ift. deling af indhold, employer branding samt til salg og relationspleje.

Vi gennemgår en række af de væsentligste indsatsområder, samt hvordan dine medarbejdere og kolleger kan medvirke til virksomhedens succes på LinkedIn.

Branding, synlighed og kendskabsgrad

  • LinkedIn er med sine 562 mio. + brugere et væsentligt sted at etablere en professionel tilstedeværelse. Halvdelen af brugerne har mere end 500 connections, så mon ikke dine kolleger er connected med nogle af “de rigtige”?  (kilde)
  • LinkedIn er perfekt til at skabe synlighed og spredning. Hver gang man liker, deler eller kommenterer på et opslag på LinkedIn deles budskabet med vedkommenes netværk. Det er derfor essentielt at ens kolleger er med til at sprede de gode historier fra virksomhedssiden.
  • Idet ens kolleger deltager aktivt på LinkedIn opbygger de også deres personlige brand – hvilket både styrker dem selv samt den virksomhed, de er ansat i. Og tilliden til den enkeltes kompetencer kan være altafgørende, særligt når der vælges leverandør på B2B-markedet.
  • Folk er på LinkedIn hele døgnet – også om aftenen og i weekenden. Der sidder man typisk og browser igennem ens netværks aktivitet – og det er der, slaget skal slås som virksomhed. For de besøger altså hverken vores hjemmeside eller vores LinkedIn-side af sig selv. Vi skal sikre, at vores budskab placeres der, hvor brugerne er.
  • 77 % af LinkedIn-brugerne benytter allerede platformen til at researche både personer og virksomheder – så hvorfor ikke have en professionel tilstedeværeelse der?

Employer branding

Vores kolleger er absolut væsentlige medspillere i, hvordan virksomheden opfattes som potentiel kommende arbejdsplads. Vi kan fx tydeligt se, at når vi (eller vores kunder) har ledige stillinger slået op, øges besøgende på de ansattes LinkedIn-profiler. For “vi vil jo gerne vide, hvem vi måske skal arbejde sammen med”. De fleste af os vil jo helst arbejde sammen med dygtige og kompetente folk, som vi også kan lære af og sparre med.

Så overvej om I i virksomheden skal igangsætte nogle af disse tiltag:

  • Opdatering af de ansattes profiler med fokus på synliggørelse af de interne  kompetencer (også en relevant faktor ift. kommende kunder og samarbejdspartnere)
  • Involvering af kolleger ift. spredning af jobopslag for herved at sikre, at de ansattes netværk også bliver bekendt med at I søger folk – tænk blot på, hvor mange af ens tidligere medstuderende, man ofte er connected med
  • Bedre brug af Company Pagen ift. at sikre, at virksomheden fremstår som en attraktiv arbejdsplads.

Læs mere om employer branding med LinkedIn i artiklen her.

Social Selling

Flere og flere kunder, på særligt B2B markedet, er nu connectet med leverandøren på LinkedIn. Faktisk steg antallet af B2B kunder, som er connected med leverandører på sociale medier med hele 57 % i perioden fra 2012 til 2013. Social Selling er dog mere end blot at connecte med kunderne, det omfatter også at fx LinkedIn bruges til at:

  • finde relevante leads
  • styrke og vedligeholde relationer
  • forbrede sig inden et møde
  • mødebooking og invitationer til fx seminarer
  • sikre kontinuerlig synlighed overfor en relevant målgruppe.

Ifølge Forbes performer hele 78 % af de salgsfolk, der benytter sig af Social Selling bedre end dem, som ikke bruger sociale medier. Den som udnytter potentialet har desuden 45 % flere “chancer” (i snit) i kvartalet, og er 51 % mere tilbøjelig til at nå sit mål (kilde: LinkedIn). Så der er god grund til at benytte LinkedIn i salgsarbejdet.

Læs mere om hvordan du får dit team med her.

Hvorfor skal man selv “spille med”?

Der er meget at hente som ansat ved at spille med i arbejdet med at dele virksomhedens indhold.

  • Du sikrer en kontinuerlig synlighed – også overfor dem, du ikke er i løbende dialog med
  • Du får en bredere synlighed – hvis bare én person fx liker din opdatering, får du synlighed overfor hele vedkommendes netværk
  • Det skaber troværdighed – ved at dele indhold, dine erfaringer og lign. kan du skabe troværdighed i dit netværk omkring din viden og kompetencer
  • Du kan udvide dit netværk – øget synlighed på LinkedIn betyder som regel også flere connections.

LinkedIn har desuden lavet en undersøgelse, der viser, at hver gang en ansat deler 6 stykker indhold på LinkedIn, sker følgende (i gennemsnit):

  • Den ansatte får 6 profilvisninger
  • Den ansatte får 2 nye connections
  • Virksomhedssiden får 3 besøg
  • Virksomhedssiden får 1 ny follower.

Læs mere om, hvordan du strategisk kan bruge content til at optimere både din egen og din virksomheds indsats med social selling her.

Husk dog på, at er du ude og bede dine kolleger om at bidrage til deling af virksomhedens indhold, så er det vigtigt med løbende tilbagemeldinger. Husk at dele de gode historier, og synliggør forskellen i at alle spiller med.

Kom igang med at bruge LinkedIn mere aktivt i din virksomhed

Når folk tøver med at bruge LinkedIn aktivt i deres arbejde, skyldes det ofte mangelende kendskab til mulighederne. Det kan være alt fra brugen af platformen, de personlige indstillinger samt at de ikke synes, at deres profil udstråler professionalisme. Overvej hvordan du/I skal klæde kollegerne solidt på til den nye indsats. Hvad med fx:

  • Morgenmøde eller gå-hjem-møde om LinkedIn
  • Intern undervisning i profiler og indstillinger
  • Træning / indlæg om værdien af en aktiv tilstedeværelse for både personer og virksomhed
  • Intern træning i brugen af platformen til social selling
  • Internt møde om “god stil på LinkedIn”
  • Guidelines og how-to’s til den “gode profil”
  • Erfaringsudveksling i brugen af LinkedIn.

Vi har herunder samlet et par gode links, der kan hjælpe dig godt på vej:

Hvad er dit bedste tip?

Del det gerne herunder.

Skriv en Kommentar

 

LinkedIn workshop

Vidste du at vi udbyder interne workshops i den professionelle brug af LinkedIn i virksomheden?
Læs mere her