Har du helt styr på mobilen som led i din markedsføring? Og er din mobile strategi allerede fastlagt? Ellers er det måske på tide, at du og din virksomhed gør jer overvejelser om, hvordan mobilen bedst implementeres hos jer.

Vi står over for en mobil revolution, og udviklingen sker hurtigere end nogensinde. Vi giver dig et overblik over, hvordan du med mindst mulig indsats kan sikre størst mulig forskel i forbindelse med din mobile strategi.

Mindst mulig indsats – størst mulig effekt

Den allerførste øvelse, når du skal lægge din digitale strategi, er at finde ud af, hvor I med den mindst mulige indsats kan få den størst mulige effekt. Øvelsen er her at gennemgå samtlige af jeres daglige arbejdsgange: alt fra produktion og salg til administration, økonomi og service. Gør dig selv klart, hvor det er muligt at ‘mobilisere’ eller digitalisere. Det er her, de gode idéer gerne skal komme til dig.

Én eller få kernefunktioner

Når du har gjort dig ovenstående tanker, er det vigtigt at klarlægge, hvad formålet skal være. Det er her relevant at vide, at succeskriteriet for ex en app er, at den skal være simpel – dvs. én eller få kernefunktioner. I forlængelse af de ideer, du har fået på baggrund af førnævnte øvelse, skal du efterfølgende gøre dig overvejelsen: hvad er den ene funktion, som kan skabe den største forskel? På mange områder handler digital innovation i dag om at kombinere kendte teknologier på en ny måde. Du behøver altså ikke at opfinde den dybe tallerken.

Find behovet

Det siges, at i det øjeblik der er skabt et behov, er succesen sikret. Det vanskelige består i at finde eller skabe behovet, fordi ingen ved, hvad de vil have, før de har set det. Og det gælder ikke kun for virksomhederne, men også kunderne. 

Husk værdiskabelsen

Selvom vi hurtigt kan blive enige om, at det er vigtigt at slå et slag for den mobile udvikling, så er det vigtigt også at huske på værdikæden. Bliver I fx nødt til at sænke udgifter til medarbejdere for at kunne udvikle den mobile løsning? Eller indgår den mobile løsning som en del af et større markedsføringstiltag? Prisen på en app kan hurtigt løbe op. Men kan ideen retfærdiggøres, vil prisen formentlig være berettiget. Det er desuden vigtigt at huske markedsføring af appen, når den engang er klar. Er du ikke ude i udvikling af egen app, kan du også hente hjælp fra allerede eksisterende. Fx giver vi dig her 9 gode apps til digital markedsføring.

Inspiration til din mobile strategi

Mobil-venlighed frem for alt

Første skridt i din mobile strategi kan snildt være at tænke mobil-venlighed ind: sørg for at din tilstedeværelse på de digitale medier er optimeret. Du kan bl.a. lade dig inspirere af disse 5 tips til at blive mere mobilvenlig. Hvis du tvivler, giver vi dig gerne forklaringen på, hvorfor det er vigtigt med ex et mobilvenligt website.

Gentænkt kommunikationen

Når det kommer til mobilen, eksisterer der mange kommunikationsmuligheder: hvad enten du har brug for det til internt brug i forbindelse med medarbejdere eller eksternt brug rettet mod jeres kunder. Mobilen giver adgang til at fange din målgruppe på farten og knytte loyalitetsbånd gennem løbende kontakt og stimulering. Find ud af i hvilke sammenhænge det vil være relevant for netop din virksomhed at kommunikere med medarbejdere og kunder på farten – det kunne fx være i forhold til dine kollegaer, der rejser meget, eller kunden der har travlt og derfor skal fanges i forbifarten.

Spar på trykudgifter og distribution

En god måde at implementere mobilen i din marketingstrategi er ved at spare på trykudgifterne, hvor du samtidig gør en indsats for miljøet (det vil ligeledes pynte på din virksomheds CSR-profil). Det kan du gøre ved at udgive dine prislister, brochurer, personalehåndbog eller lign. digitalt (fx på dit website/intranet), så både kunder og medarbejdere kan tilgå materialet via mobil og tablet. Du gør dine kunder og medarbejdere opmærksomme på materialet ved at sende en besked rundt – på denne måde sikrer du også, at alle altid har den seneste udgave af det konkrete materiale.

Imponer kunderne med ny teknologi

Brug din tablet til at præsentere dit oplæg ude hos kunderne i stedet for den traditionelle PowerPoint. På den måde fremstår du som en moderne og innovativ samarbejdspartner – samtidig med at det er en mere nærværende præsentationsform og en nem måde at implementere den mobile teknologi.

Glem ordrebøgerne

Glem ordrebøgerne og få i stedet udviklet en app, der kommunikerer direkte med CRM-, ordre- eller økonomisystemet.

Få tingene gjort

Vi lever i dag i det papirløse samfund, men det på trods er ex håndskrevne noter stadig flittigt brugt. Hvis du i stedet implementerer mobilen til brug i denne sammenhæng, og noterer målinger, input eller lign. direkte på den mobile enhed, kan du sende dine data direkte videre til din overordnede, til kunden, eller til hvem det vil være relevant for.

Gode apps til dette formål kunne bl.a. være:

  • Evernote: Med Evernote Basic får du en gratis løsning til at tage noter, gemme ting du finder online samt dele noter med andre. Samtidig synkroniseres alt mellem telefon og computer.
  • Fetchnotes: Denne app giver dig mulighed for nemt og hurtigt at dele dine noter med andre brugere vha. “@” samt at organisere dine noter ved brugen af hashtags.
  • SomNote: Via SomNote får du mulighed for at skrive noter samt at vedhæfte filer. Derudover kan du organisere dine noter i mapper med forskellige farver.

Hvad gør du for at implementere mobilen i din markedsføring?

Giv os gerne dine bud på mobil markedsføring herunder.

 

Dele af denne artikel er baseret på indhold udarbejdet af Napp

Del & udskriv side


Kommentar