Torsdag den 7. februar blev youtube.dk lanceret. Ud over fokus på mere lokalt content, betyder det nye annoncemuligheder i Danmark. Vi har samlet et overblik over mange af mulighederne på youtube.dk samt prisstrukturen.

YouTube i Danmark

Ifølge tal fra ComScore (september 2012) har YouTube ca. 320 mio. visninger pr. måned i Danmark, samt ca. 490.000 unikke besøg på forsiden pr. dag.

Brugerdemografien fordeler sig således:

YouTube Demografi Danmark

I artiklen her får du 20 facts om YouTube du måske ikke kendte.

Masthead – Hvis du vil eje forsiden

Som vi kender det fra mange andre medier, kan man nu også på youtube.dk eje forsiden. Denne type annoncering købes for 24 timer og kan ikke målrettes. Derimod har man fuld ejerskab over forsiden på YouTube, og fungerer (ifølge YouTube selv) særligt godt med videoindhold.

Denne type annoncering købes typisk direkte hos Google og ligger prismæssigt omkring DKK 80.000 – 100.000 pr. dag.

Læs mere om Homepage ads på YouTube her.

In-stream

In-stream er den type reklamer vi også kender som pre-rolls. Videoerne kan enten være op til 15 sekunder eller 30 sekunder lange, og prisen afhænger af, om reklamen køres ROS eller om der tilvælges targeting. Prisen ligger i spændet mellem CPM 120 og CPM 260 afhængigt at videoens længe og graden af målretning.

Læs mere om In-Stream her.

TrueView

TrueView er en særlig type af In-stream reklame (pre-roll), men her er det valgfrit, om man vil give brugerne mulighed for at skippe reklamen efter 5 sekunder, hvilket stiller høje krav til kvaliteten af den valgte video.

YouTube Trueview

Med denne type annoncering er det desuden muligt at lave reklamevideoer, der er længere en 30 sekunder, og måske endnu mere interessant er, at man med denne annonceform kun betaler for de seere, der har set min. 30 sekunder (eller har set reklamen færdig hvis den er kortere end 30 sek.).
True-View kan målrettes ift. keywords, indhold. placering, interesse og demografi.

Købes som Cost-per-View via AdWords.

Læs mere om TrueView her.

Brand channels

Mange virksomheder har allerede en kanal på YouTube i dag. Fremover vil YouTube udvikle yderligere på mulighederne med disse kanaler, særligt ift. “gadgets” som vi kender dem fra Tipp-Ex’ kampagnen A hunter shoots a bear.

For at få lov til at lave disse kreative kampagner på YouTube, skal der lægges en minimum spend på et par hundrede tusind.

Se Tipp-Ex kampagnen og flere andre eksempler på kreativt brug af YouTube her.

Læs mere om channels på YouTube her.

Mange muligheder

Der findes endnu flere muligheder for at annoncere på youtube.dk, også hvis du eksempelvis ønsker at satse på de mobile platforme.

Læs mere om alle annoncemulighederne på YouTube her.

 

Del & udskriv side


3 Svar til “Nye annonce-muligheder på YouTube”

  1. er der en måde man kan stoppe de annonce spam man blir spammet med når man ser youtube?? el kan man logge på yuotube .US og slippe siden den danske youtube blir man spammet for hver sang/video man høre/ser???

  2. Hej Jari

    Som udgangspunkt er det jo annoncerne der betaler for at vi kan se de gratis videoer 😉

    Når det så er sagt, så findes der diverse ad blockers der kan fjerne reklamer fra YouTube, Facebook og lign. Lav ex en Google søgning på “adblock youtube pre roll”.

    De bedste hilsner
    Charlotte, Digital Works

  3. Jeg overvejer at kun bruge Youtube og Google til at markedsføre alle mine hjemmesider idag. På den andenside ved jeg at folk er immune overfor reklamer efterhånenden som vi lever i et samfund, hvor vi bombarderes med reklamer til daglig. De der arbejder med søgemaskineoptimering er jo i bund og grund med til gøre os immune overfor annoncer, fordi det er her, hvor inbound markedsføring netop er bedre.

    Gratis video eller ej… Folk der laver godt indhold og gode videoer har mulighed at blive fundet på de steder hvor der ikke vises reklamer. 🙂

Kommentar