Vi hører jævnligt fordomme som ”ingen læser da nyhedsbreve” og ”er alt fokus ikke på sociale medier nu”. Og det er da også billedet hvis man ser på hvor meget der bliver skrevet om de forskellige discipliner. Faktisk blev ”sociale medier” nævnt hele 22 gange for hver gang ”nyhedsbreve” blev nævnt 1 gang i de større danske aviser i år. Nyhedsbrevet kan bare ikke ignoreres idet at de nu står nu for et salg på over 7 mia. kroner om året i Danmark.

Af Charlotte Østergaard Jørgensen

Tallene i denne artikel er primært baseret på en analyse udarbejdet af webbureauet Dwarf og analysehuset Userneeds. Analysen ”Salg via nyhedsbreve – potentiale for milliarder” bygger på 2.436 svar fra et repræsentativt udsnit af de danske forbrugere, samt analyse af 1.000 nyhedsbreve.

Nyhedsbreve skaber trafik og salg

I Danmark vil vi gerne modtage nyhedsbreve. Selvom mange af os efterhånden er blevet lidt ”nærrige” med at udlevere vores mailadresse, fordi vi frygter det værste, tilmelder de fleste af os alligevel løbende nye nyhedsbreve, hvis vi tror på at de kan berige os. Berige os i form af gode tilbud, inspiration, viden, tip osv. I analysen fra Dwarf har man spurgt om hvorvidt folk gerne vil modtage et nyhedsbrev fra den butik de sidst handlede i på nettet, og hertil svarede 39 % ja. 41 % af disse angiver også at de læser og bruger nyhedsbrevene.

Som dem der allerede arbejder med nyhedsbreve ved, kan de være en fantastisk trafikkilde til ens website. Og det er også tilfældet når man ser på tal fra rapporten:

Nyhedsbreve driver trafik

I analysen blev folk også spurgt om ”hvor ofte køber du noget på baggrund af et nyhedsbrev?”. Hertil svarede 27 % ”en eller flere gange om måneden”, 24 % svarede ”en eller flere gange i kvartalet” og de resterende 49 % svarede ”sjældnere end en gang i kvartalet”.

Hvor tit skal vi sende nyhedsbreve ud?

Det evige spørgsmål i arbejdet med content er, hvor tit skal vi sende ud, poste på Facebook osv. Og hertil plejer vi altid at svare at det bør data afgøre. Sender du ud for ofte, vil det som regel afspejle sig i hvor mange der afmelder sig nyhedsbrevet. Omvendt bør man heller ikke udsende nyhedsbrev uden at have noget på hjerte. I analysen har man spurgt hvor ofte folk ønsker at modtage nyhedsmails fra den webshop de senest tilmeldte sig, og her ønskede størstedelen nyhedsbrevet et par gange om måneden.

Hvor tit skal vi udsende nyhedsbreve?

Men… Der er altid et men

Der er mange interessante tal i analysen, og den kan bestemt bruges som både øjenåbner og til inspiration. Men afslutningsvis vil jeg dog lige nævne, at tallene i analysen bygger på nyhedsbreve fra webshops, hvilket sandsynligvis giver et lidt mere positivt billede af nyhedsbrevenes  evne til at generere salg, end hvis analysen byggede på nyhedsbreve fra andre aktører (en tese kunne være, at tilmelder man sig et nyhedsbrev fra en webshop er man måske i højere grad i ”købs-mode” end hvis man tilmelder sig andre typer af nyhedsbreve – og måske har man allerede købt, hvis tilmeldingen sker i købsflowet).

Vil du vide mere?

Herunder har vi samlet en række artikler som kan hjælpe dig til at skabe endnu bedre resultater med dine nyhedsbreve.

Skriv en Kommentar