Det er ikke kun i forbindelse med marketing-arbejdet, at content er yderst vigtigt. Arbejder du med HR og rekruttering på LinkedIn, vil content ligeledes fylde en del for at sikre tiltrækkelse af de rette kandidater. I artiklen sætter vi fokus på, hvordan du optimerer HR-indsatsen på LinkedIn vha. det rette content.

Hvad er godt content

Godt content kan være mange ting alt efter hvilke profiler, I skal ud og have fat i. Det vigtige er dels, at de rigtige kandidaters opmærksomhed tiltrækkes, og dels at indholdet skal skabe en positiv opfattelse af jeres virksomhed. Derfor handler det om, ligesom med al anden kommunikation, at kende sin målgruppe. For når man kender sin målgruppe, er det væsentligt nemmere at skræddersy sine budskaber og sit content, så det rammer plet.

Nogle overvejelser kunne være følgende:

Hvilke forhold er afgørende eller væsentlige for relevante kandidater? Er det fleksible arbejdstider, gode kollegaer, sociale arrangementer eller noget helt andet? Viden herom kan være med til at afgøre jeres fokus i kommunikationen, så I ved, hvad der skal fremhæves i de historier, I poster på LinkedIn.

Hvilke positive historier gemmer sig i virksomheden? Når vi snakker HR og employer branding, vil det naturligvis være de positive historier, man vil have frem i dagens lys. Snak med dine kollegaer eller spørg i marketingafdelingen – andres ideer og synspunkter er altid effektive, når det gode indhold skal graves frem.

Hvad gør konkurrerende virksomheder? Man kan ofte lære meget af at se, hvad andre gør. Det kan både være inspiration til, hvordan I griber arbejdet an, og eksempler på hvad der slet ikke fungerer.

Prøv jer frem med forskellige tiltag. Erfaring gør det altid nemmere at finde frem til, hvad der fungerer for netop jeres virksomhed. Hold øje med LinkedIn Notifications og LinkedIn Analytics, så I ved, hvilket indhold der performer bedst.

Hvilke typer content kan deles i HR øjemed?

Mange virksomheder har efterhånden godt fat i at dele jobopslag via LinkedIn, hvilket naturligvis er en væsentlig del af rekrutteringen på LinkedIn. Der er dog andre vigtige fokusområder, når vi snakker både rekruttering og employer branding. Vi har samlet en række forslag herunder:

  • CSR-tiltag: Viser at I tager et socialt ansvar og har værdierne i orden.
  • Det gode regnskab: Viser at det går godt og skaber en vis sikkerhed/tryghed for potentielle ansøgere.
  • Medarbejder-testimonials: Her deler I den gode historie omkring det at arbejde hos jer.
  • Jubilæer: Sender et signal om, at jeres medarbejdere bliver længe, fordi det er en god arbejdsplads.
  • Interne arrangementer: Viser at I gør ting sammen og er en social arbejdsplads.
  • Deltagelse på konferencer mm.: Signalerer et fokus på kompetenceudvikling af jeres medarbejdere.
  • Præsentation af udvalgte medarbejdere: Sætter dels ansigt på hvem der arbejder i virksomheden og signalerer dels, at I er stolte af jeres medarbejdere og gerne ‘viser dem frem’.
  • Medarbejderes (relevante) blogindlæg: Viser jeres faglighed frem og signalerer, at man vil få dygtige og kompetente kollegaer.

Uanset hvor I vælger at lægge jeres fokus, så hav altid målgruppen i baghovedet og tilpas indholdet hertil. Få hjælp til at strikke den perfekte opdatering sammen fra din LinkedIn-side. Du kan også med fordel udarbejde en content-plan for løbende at sikre relevant indhold.

Del indholdet til relevante folk

Når der deles indhold fra en Company Page eller Showcase Page på LinkedIn, vil det som udgangspunkt kun være dem, som følger siden, der får budskabet. Derfor er det vigtigt, at der gøres en indsats for at sprede indholdet yderligere. Dette kan gøres på flere måder.

Få kollegaerne til at hjælpe

Medarbejdere er en guldgrube ift. at få spredt indhold. De skal blot like, kommentere på eller dele et opslag fra jeres LinkedIn-side, hvorefter det deles med hele den pågældende medarbejders netværk. Det er altså ikke alene en god måde at få budskabet ud til mange brugere på, det er også en god måde at promovere en stilling eller en god historie, hvor medarbejderen påtager sig rollen som ‘ambassadør’. Læs mere om værdien af aktive medarbejdere, eller om hvordan du får medarbejdere til at dele indhold på LinkedIn.

Fra medarbejdernes profiler kan man ligeledes være mere direkte i sin deling af indhold. Dette gøres ex ved enten at dele til enkeltpersoner i ens netværk, ved at sende en besked med jobopslag eller link hertil. Indholdet kan ligeledes deles i grupper, hvor man ved, at relevante profiler befinder sig.

Sponsér udvalgt indhold

Man kan også betale sig fra at nå ud til folk, som man ikke i forvejen har en relation til. Dette gøres ved at sponsere udvalgt(e) opslag fra jeres LinkedIn-side. Når du sponserer, kan du målrette efter flere relevante ting såsom nuværende titel/funktion, uddannelse, geografi, skills etc. Få hjælp til sponsering på LinkedIn med denne guide.

Brug andre kanaler

Indholdet behøves ikke alene at blive spredt via LinkedIn – det kan nemlig sagtens være relevant at dele via andre kanaler og platforme, hvis I har fat i jeres målgruppe der. Det kunne fx være via nyhedsbreve, website, mails eller andre sociale medier.

Læs flere gode råd om spredning af indhold.

Hvad gør du for at skabe godt indhold til HR-arbejdet?

Vi hører meget gerne dine erfaringer og input herunder.

Del & udskriv side


Kommentar