Overvejelser om Facebook Reactions

Facebook Reactions er blevet lanceret. Men hvad er de for en størrelse? Hvordan kommer de til at påvirke dig, som arbejder med marketing? Og skal du måle på dem?

Vi giver dig her viden og overvejelser til arbejdet med Facebook Reactions.

Hvad er det, og hvordan virker det?

Er du på Facebook, har du helt sikkert allerede set dem – Facebook Reactions, som er Facebook’s udvidelse af ‘Synes godt om’-funktionen. I stedet for blot at kunne ‘Synes godt om’ (like) giver Facebook dig mulighed for at vælge mellem følgende 6 reaktioner:

  • Synes godt omFacebook Reactions_Digital Works
  • Vild med
  • Haha
  • Wow
  • Ked
  • Vred

Sådan – på computeren

Før musen over Synes godt om-knappen på Facebook ved et opslag i enten dit news feed, på en personlig profil eller på en Facebook-side. Her vil fremkomme de seks reaktioner, hvor du kan vælge din reaktion.

Sådan – på mobile devices

Fremgangsmåden er nogenlunde den samme på mobile devices. Vigtigste forskel er, at du ingen mus har – derfor skal du holde like-knappen inde for at få de forskellige muligheder at vælge imellem.

Hvordan vil Reactions påvirke din side

Helt lavpraktisk vil du opleve at flere ting ændrer sig på din Facebook-side. Dels vil der fremgå reaktioner frem for likes i dine notifikationer. Dels vil du på dine opslag kunne se, hvor mange der har hvilken reaktion. Ved at klikke på tallet ud fra ikonerne kan du se præcis hvem, der har reageret på hvilken måde.

Reaktionerne er offentligt tilgængelige. Dvs. at reaktionerne er tilgængelige for både admins, Facebook fans og ‘ikke-fans’. Denne viden kan være en overvejelse værd ift. dine konkurrentanalyser.

Ifølge Facebook selv vil Reactions opfattes på samme måde som likes. Dvs. at Facebook opfatter enhver reaktion som en positiv tilkendegivelse af, at man vil se mere af den type indhold.

Måling – Facebook Reactions

Inden du går i gang med at måle Facebook Reactions, er det være en overvejelse værd, hvorvidt du bør måle det? Og hvad formålet i så fald skulle være?

Bør du måle på reaktionerne?

Ifølge SimplyMeasured er det at få en reaktion ikke nødvendigvis en succesfaktor, da reaktioner kan være af både positiv og negativ karakter. Når det er sagt, bør man også overveje, hvad man får ud af at måle på reaktionerne. Vil målingen hjælpe din virksomhed til at sikre flere salg? Eller vil den hjælpe dig til at lære din målgruppe bedre at kende? Svaret er umiddelbart nej.

På den anden side kan det argumenteres, at Facebook Reactions giver en god indsigt i målgruppens engagement – og giver dem mulighed for at interagere med dig på en unik måde.

Hvis du vil måle på dine Reactions

Hvis du beslutter dig for at ville måle på Facebook Reactions, giver Facebook Insights dig det fulde overblik over folks reaktioner. Overblikket finder du under fanen Opslag ved at klikke på det konkrete opslag. Eksempler på målepunkter kunne være:

  • Engagement – I hvor høj grad engagerer folk sig (Reactions, delinger og kommentarer)
  • Reaktioner – Selvom Reactions figurerer positivt ift. Facebooks news feed algoritme, kan det stadig være relevant at analysere, om folk reagerer positivt på ens content (Synes godt om, Vild med, Haha, Wow) eller om folk reagerer negativt (Ked, Vred). Hvorvidt, sidstnævnte skal opfattes negativt, afhænger dog af kontekst og opdateringens indhold.

Få hjælp til andre analyser i Facebook InsightsEller læs denne introduktion til hvordan du bruger Facebook Insights.

Hvad synes du om de nye Reactions?

Del gerne dine tanker med os herunder.

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

Sociale medier er noget, som stort set alle virksomheder gør brug af, men det er langt fra alle, der får det ønskede udbytte. På Master Class’en gennemgår vi de sociale platformes kvaliteter, muligheder, styrker og begrænsninger, sat i relation til virksomhedstype og mål.
Læs mere her