Pinterest Marketing: Læring fra 1,5 mio. pins

Med 150 mio. aktive Pinterest brugere, som i gennemsnit bruger 98 minutter månedligt, ligger der et stort potentiale i mediet set på globalt plan. Buffer har undersøgt en stor mængde pins – i artiklen her har vi samlet de væsentligste resultater og gode råd til, hvordan du kan omsætte læringen til praksis i din virksomhed.

Kort om undersøgelsen

Nedenfor er samlet nogle konkrete data på undersøgelsen:

  • Buffer har analyseret 1.577.234 pins som er sendt fra 20.319 profiler
  • 99% af de analyserede pins indeholdte et billede, 0,3% indeholdte videoer og ca. 10% inkluderede et link
  • Data fra undersøgelsen kommer fra 1. januar 2016 til og med 23. august 2016.

Hvornår pinnes der oftest?

Mange vil formentlig tro, at weekenden er et hit for pins. But guess what – undersøgelsen viste noget helt andet. Faktisk er der over dobbelt så mange pins på mandage og tirsdage:

 

hvornaar-pinnes-der

Ifølge Buffer’s data postes 32% af pins på mandage og tirsdage (altså 16% hver), mens kun 7% postes på henholdsvis lørdage og søndage.

Hvornår engagerer folk sig?

Én ting er, hvornår der pinnes oftest. En anden ting er naturligvis, hvornår der opnås det højeste engagement. Buffer har ligeledes undersøgt dette med fokus på antallet af likes og repinning på Pinterest. Resultatet viste, at mandag og lørdag var de mest aktive dage.

Nedenfor finder du overblikket over gennemsnitlige likes pr. dag:

dage-med-flest-likes-pinterest

 

Nedenfor finder du overblikket over gennemsnitlige repins pr. dag:

dage-med-flest-repins-pinterest

Hvilke ord bruger folk mest?

Brugen af ord er naturligvis også interessant, da det er med til at sige noget om dels indholdet på Pinterest billederne og dels tankerne bag billederne.

Buffer fandt frem til følgende top 9 liste over ord:

  1. Make
  2. Design
  3. Logo
  4. New
  5. Love
  6. Get
  7. One
  8. Free
  9. Day

Hvis vi ser på de tre første ord: Make, design samt logo tyder noget på, at meget indhold på Pinterest er kreativt og formentligt relateret til design. Måske endda digitalt design, idet ordet logo også ofte bruges.

Make er som sagt det mest brugte ord, som med sine 63.293 pins optrådte i 4% af de undersøgte pins.

Mest brugte ord i de populæreste pins

Undersøgelsen kunne konkludere, at der er forskel på valget af ord i generelle pins sammenlignet med de mest populære pins – altså dem med højest engagement.

I forbindelse med pins med højt engagement gjorde følgende ordliste sig gældende:

  1. Make
  2. One
  3. Easy
  4. Recipe
  5. Free
  6. Chicken
  7. Paleo
  8. Love
  9. Great

Undersøgelsen er interessant, fordi resultatet tydeligt viser, at der er forskel på, hvilke ord der bruges mest i pins generelt, og hvilke der bruges mest i de pins, der genererer højt engagement.

Make er stadig det mest brugte ord, hvilket igen tyder på at de populære pins omhandler det kreative – ting, som brugeren selv kan lave. Dykker man videre ned i ordbrugen, går ord som recipe, chicken og paleo igen – ord som alle har med madlavning og livsstil at gøre.

Brug indsigten i dine pins fremadrettet

Ikke nok med at Buffer serverer deres data i mundrette bider – de har ligeledes samlet en række gode råd til, hvordan du kan ‘implementere’ denne nye viden i din “Pin-strategi” fremadrettet. Nedenfor finder du fire muligheder, du kan afprøve.

1. Eksperimentér med færre ord

Buffer’s undersøgelse viste også, at gennemsnitslængden på pins var på 98 tegn. Da Pinterest er et visuelt medie, vises kun få tegn, når der scrolles ned gennem news feedet, og ifølge Buffer ligger antallet af tegn på omkring 50-60, når man kigger i news feedet (med mindre du klikker eller lign. på pinnen).

Derfor bør du bruge tegnene med omhu og forsøge at fatte dig i korthed, så du kommer ud med hele dit budskab.

En vigtig pointe er, at det er det visuelle, der skal fange dine brugeres opmærksomhed. Teksten kan godt være catchy, men tekstens formål skal i højere grad koncentrere sig om at sætte konteksten for det visuelle element.

2. Eksperimentér med hvornår du poster dine pins

Ligesom på alle andre sociale medier kan det være afgørende, hvornår du poster. Undersøgelsen viste som bekendt, at de fleste pins blev postet mandage og tirsdage, mens det højeste engagement kommer mandage og lørdage. Ud fra denne viden kan du brygge på to strategier:

  • Du kan vælge at poste mandag og/eller lørdag, fordi du ved, at det generelt genererer et højere engagement.
  • Alternativt kan du vælge at poste på andre dage end mandag, tirsdag og lørdag ud fra den betragtning, at der er færre, der pinner, og du dermed med større sandsynlighed kan skille dig ud.

Der er ikke noget facit. For selvom undersøgelsen viser nogle klare tendenser, skal du naturligvis huske på, at der er forskel på målgrupper og typen af indhold.

Så prøv dig frem og find ud af hvornår netop din målgruppe har lyst til at interagere med dine pins.

Tip: Du kan fx planlægge dit Pinterest indhold med Buffer, så du ikke behøver at være ‘på arbejde’ i weekenden.

3. Del kreative pins

Som analysen af ordbrugen viste, er Pinterest centrum for kreativitet. Derfor giver det også god mening selv at eksperimentere med det kreative indhold.

Mange deler ex. step-by-step guides til, hvordan du udfører, producerer eller gør forskellige ting. Og dette er en mulighed, du kan implementere i de fleste brancher – så længe du selv formår at være kreativ.

Tip: Med kreativt indhold kan du ‘vække appetitten’ hos din målgruppe, og med lidt snilde få dem lokket videre ind på dit website.

4. Giv en gratis smagsprøve til dine Pinterest følgere

Du lurede nok også, at ordet ‘free’ var et gennemgående ord særligt i forbindelse med de populære pins. Og sagen er nok den, at folk på tværs af medier godt kan lide gratis ting: Gratis tips og råd, gratis guides, gratis videoer eller noget helt andet… Gratis!

Pinterest er som sagt ingen undtagelse, og derfor bør du også forsøge dig med ‘giv-noget-gratis’-taktikken. Det kunne fx være en gratis ‘how-to’ video, som på den ene eller anden måde kan kobles til dit produkt eller ydelse.

Hvilken Pinterest strategi bruger du?

Vi hører meget gerne dine bedste Pinterest erfaringer og ideer i kommentarfeltet.

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

Vi tilbyder en Master Class til dig, der allerede arbejder med de sociale medier, og som ønsker at skabe endnu bedre resultater. Programmet er fordelt på 2 dage, og er en kombination af undervisning, øvelser og cases.
Læs mere her