Snapchat er blevet populært at bruge i markedsføringen af B2C-virksomheder. Men kan Snapchat også bruges professionelt af virksomheder på B2B-markedet? Det korte svar er ja – selvfølgelig kan det det. Vi giver dig her 4 gode måder, hvorpå du kan bruge Snapchat i din egen B2B-markedsføring.

Snapchat er kommet for at blive og har nu flere daglige brugere end selveste Twitter. Der er derfor ingen grund til at begrænse din B2B-markedsføring på de sociale medier til LinkedIn og Twitter. Men hvordan får du så mest ud af din Snapchat-markedsføring, så den både resulterer i et styrket brand, et større netværk og et øget salg?

1. Styrk din employer branding

Arbejdsstyrken bliver yngre og yngre, og de såkaldte Millenials er nu den største årgang i USA. Millenials er mellem 20 og 35 år og lige præcis blandt denne målgruppe, er Snapchat et hit. Snapchat har 150 millioner daglige brugere – og 75 % af disse udgøres af Millenials. Hvis du er på jagt efter nyt talent til din virksomhed, bør du altså overveje at inkorporere Snapchat i din employer branding. Mediet kan bl.a. bruges til at give din målgruppe et indblik i din virksomheds kultur og værdier. Det er vigtigt, at dit content indeholder en bred vifte af medarbejdere og arbejdsopgaver fra din virksomhed – og gerne i form af både billeder og videoer. Overvej desuden at inkorporere et link, der ex leder videre til din virksomheds Company Page, karriereside på LinkedIn eller lign.

2. Promover dit event

Med Snapchat har du mulighed for at anvende “Geofilters”-funktionen, der via et filter gør det muligt at fremhæve, hvor du er. Dette kan du anvende i promoveringen af din virksomheds events. Funktionen gør det nemlig muligt for gæsterne til eventet at vise deres Snapchat-netværk, hvor de er, og hvad de laver i øjeblikket. Derved øges opmærksomheden omkring eventet og din virksomheds brand, fordi det indgår i andres Snapchat-beskeder og ikke mindst Snapchat Stories. En afgørende faktor er, at du krydsmarkedsfører dit Snapchat Geofilter via andre sociale medier for at gøre eventets gæster opmærksomme på, at de kan gøre brug af et Snapchat-filter i forbindelse med eventet.

3. Brug storytelling

Snapchat og MyStory-funktionen er det perfekte værktøj til at tilknytte en historie til din virksomheds brand og derved høste storytellingens mange frugter. Brug det til at dele “behind the scenes”-øjeblikke, fremhæve månedens medarbejder eller lanceringen af et nyt produkt. Med Snapchat kan du nemt og hurtigt indfange øjeblikket og skabe en historie og en personlighed omkring dit brand. For at styrke dit brands historie kan du ligeså tilknytte en maskot eller en anden form for ambassadør, som et symbol for din virksomheds og dens værdier. Lad denne optræde i dine Snapchat Stories og personificer din virksomheds brand.

4. Udvid dit netværk

Salg på B2B-markedet er afhængigt af forbindelser og netværk – og Snapchat er indgangen til det yngre segment, der udgør en stadig større del af arbejdsstyrken. Hvis du ikke er fortrolig med at bruge Snapchat, kan du med fordel gøre brug af en af dine yngre ansatte, som bruger mediet til daglig. Lad dem repræsentere din virksomhed og dens brand via deres personlige profiler og opfordr dit netværk til at subscribe til profilen. Hvis du ikke bryder dig om at gøre brug af dine medarbejderes personlige profiler på de sociale medier, kan du i stedet invitere en person i dit netværk med en lang kontaktliste på Snapchat til et event afholdt af din virksomhed. I bytte vil eventet og dit brand blive delt blandt et bredt netværk af potentielle nye kunder.

Mulighederne for at styrke dit brand og udvide dit netværk via Snapchat er utallige, og det ER muligt for B2B-virksomheder at tilslutte sig Snapchat-revolutionen – det kræver blot en smule kreativitet og mod at starte din egen rejse i Snapchats endeløse verden af muligheder.

Hvilken erfaring har du selv med at bruge Snapchat professionelt på B2B-markedet?

Del gerne dine egne erfaringer herunder.

 

Denne artikel er skrevet med inspiration herfra.

Del & udskriv side


Kommentar