Dit cover- og profilbillede udgør din visuelle identitet på Facebook. Det er derfor vigtigt, at du er bekendt med Facebooks regler om billedindhold samt de nye billedestørrelser. Få styr på begge dele med det samme, så du kan få optimalt udbytte af virksomhedens Timeline.
OBS:Nye regler
Der er kommet nye regler for FB coverbilledet siden denne artikel blev udgivet.
Læs mere om de nye regler for Facebook coverbilledet her.
Gør dig bekendt med reglerne for dit coverbillede
Facebook coverbilledet må ikke indeholde:
1. Priser, rabatter og købsvejledning.
2. Referencer til Facebook’s funktioner såsom “Synes godt om” og “Del”. Ej heller en pil, der peger i retning af disse ikoner/funktioner.
3. Kontaktinformation såsom: Adresse, telefonnummer, e-mail, website eller henvisning til andre platforme (LinkedIn, Twitter, Pinterest m.m.). Disse informationer skal du udfylde i “Om”-sektionen.
4. Der må ikke opfordres til en handling såsom “Køb det i dag” eller “Fortæl det til dine venner”.
5. For både coverbilledet og generelt for billed-annoncering i nyhedsstrømmen fra Facebook-sider gælder det, at tekst max må fylde 20 % af billedets område. Dette træder ifølge InsideFacebook i kraft pr. 15. januar 2013. Helt præcist lyder Facebooks nye guideline: “Ads and sponsored stories for News Feed that originate from Pages may not include images with more than 20 % text.”
(OBS: Artiklen er opdateret med punkt 5 den 2. januar 2013)
Helt generelt må dit coverbillede ikke være misvisende, upålideligt, krænke ophavsretten eller opfordre til, at dine fans bruger dit coverbillede på deres profiler.
Få styr på størrelserne
Coverbilleder: 851 x 315 pixels
Profilbillede: 180 x 180 pixels
Overvej, at det også skal fungere godt helt ned til 32 x 32 pixel, da det bliver brugt andre steder på Facebook (i newsfeed, annoncer etc.). Vælg eksempelvis jeres logo som profilbillede.
Applikations-billede: 111 x 74 pixels
Applikations-format: 520 pixels (smalt format) eller 810 pixels (bredt format)
Milepæls-billede: 843 x 403 pixels
Vil du vide mere kan du finde både videoer og PDF-guides på siden “Facebook til forretning” her.
Det er godt der er nogen regler. Det giver generelt nogle pænere sider som ikke bare bliver reklame-sider.
Men hvor er det et fint stykke værktøj vi har fået til at vise vores virksomhed frem på Facebook uden at skulle bruge diverse hjælpe-programmer. Lækkert at lege med.