Du har måske hørt om SSI-scoren før, men er måske ikke helt klar over, hvad den indikerer. Vi giver her en forklaring på, hvad LinkedIns SSI-score er et udtryk for, og hvad du kan gøre for at forbedre din egen.

Hvad er en SSI-score?

SSI står for ”Social Selling Index”, og er et af LinkedIns måleværktøjer til den personlige profil. Scoren siger noget om, hvor god du er til at opbygge dit professionelle brand, finde de rigtige personer, engagere dig og opbygge et netværk. Det handler altså om disciplinen Social Selling.

Læs mere om hvorfor Social Selling er uundværligt i din søgen efter kundeemner

Helt overordnet måler LinkedIn din SSI ud fra din performance på 4 hovedområder:

  • Create a professional brand
  • Find the right people
  • Engage with Insights
  • Build strong relationships

Det er gratis for alle LinkedIn brugere at se deres personlige SSI-score. Du kan finde din egen SSI-score her

Create a professional brand

I denne kategori bliver der holdt øje med din personlige profil – dvs. har du udfyldt din professionelle profil tilstrækkeligt med fx profil- og coverbillede, beskrivelser og headline. Her er det vigtigt, at have en professionel profil, som afspejler, hvordan du kan skabe værdi for kunderne.

Få gode tips til, hvordan du udfylder din LinkedIn profil her.

Derudover måler LinkedIn på, hvor mange følgere du har opnået, hvor mange LinkedIn-artikler du selv har udgivet, og i så fald hvor mange visninger og nye følgere dine opslag genererer. Få gode tips til, hvordan du skriver artikler på LinkedIn med vores artikel ”Bliv thought leader med LinkedIn Articles”.

Find the right people

LinkedIn ønsker, at du skal finde de rigtige personer igennem deres søgefunktioner. Denne kategori afspejler derfor, hvor god du er til at bruge de avanceret søgefunktioner.

Sådan bruger du LinkedIns nye søgeværktøj

LinkedIn holder også øje med dit generelle aktivitetsniveau på platformen, hvilket tæller med i dette parameter. Og sidst, men ikke mindst kigger LinkedIn på, hvor mange profilvisninger du har. Har du generelt mange profilvisninger vil dette afspejle sig i den SSI under denne kategori.

Tip: Hold øje med, hvem der kigger på din profil. Hvis de er interessante, kan du vælge at engagere dig med dem.

Engage with Insights

I denne kategori måler LinkedIn på, om du deler berigende indhold, og om du er en påskønnet kilde til godt indhold – dette baseres på delinger, likes og kommentarer på dine opslag. Du kan på samme måde hjælpe din SSI på vej ved at engagere dig med andres indhold.

Der er også fokus på, hvor mange beskeder du sender og ikke mindst responsen på dem. Ligeledes kigges der på, hvor mange grupper du tager del i, og om du er aktiv i dem.

Læs mere om værdien af berigelse her

Build strong relationships

Denne kategori måler, hvor vellykket du er til at udvide dit netværk. Her handler det ikke bare om at connecte med hvem som helst, men også om at connecte med brugere, som kan introducere dig til mulige kunder samt beslutningstagere.

LinkedIn foreslår, at man gør som før LinkedIn eksisterede – holde kontakt og pleje sine forbindelser for at være ”top-of-mind”, når en problemstilling eller mulighed dukker op.

Få 4 tips til, hvordan du kan opspore og ikke mindst connecte med potentielle emner på en effektiv måde her.

Desuden kigger den på, hvor høj en ”acceptrate” du har på dine anmodninger om at connecte.

LinkedIn beregner altså din SSI ud fra ydeevnen i hvert af disse elementer. SSI-scoren opdateres dagligt, og du kan derfor følge din udvikling nøje. Hvis du anvender LinkedIn’s Sales Navigator, bliver disse tal også indregnet i din SSI.

Men hvor vigtig er SSI så?

Hvis man skal tro LinkedIn, så er svaret, at jo højere SSI-score, desto bedre. Dermed ikke forstået, at hvis du har en høj SSI, så er din LinkedIn lykke gjort. Derimod er den en indikator på, at du har de bagvedliggende komponenter på plads, hvilket kan hjælpe dig på vej til målet om en styrket personlig positionering og kommerciel salgskraft.

I sidste ende, er det op til den enkelte at finde og udnytte de værktøjer, som hjælper dig på vej mod dine mål og gør dig til en mester i Social Selling.

 

Få flere gode råd til din social selling-rejse her

Sådan kan du forbedre din SSI-score

  • Opdater din profil – dette gælder alle kategorierne/felterne, og gerne med dine kunder for øje, som fortæller, hvad du kan levere, hvis de vælger dig
  • Skriv dine egne artikler eller post relevant indhold, som kan opnå engagement fra andre brugere og som gør dig til en kilde til godt indhold – det kan være dit eget eller andres
  • Tag del i diskussioner på LinkedIn og vis dig som en videnstung person
  • Fremfør dig som subject-matter expert
  • Byg et stærk netværk, som du kan ”trække” på – dine forbindelser kan være værdifulde når du skal søge relevante personer, da de er med til at udvide dine søgemuligheder
  • Søg efter relevante connections og send gerne en besked med sammen med din anmodning, som fortæller, hvordan i kan berige hinandens netværk.

Læs mere om hvordan du får mest ud af din SSi-score

Læs mere om Social Selling

Vi har samlet en række artikler på området, som kan gøre dig endnu skarpere til arbejdet:

 

Berig dit netværk - del artiklen
Del & udskriv side


Kommentar