Kunne du og din virksomhed tænke jer at omdanne followers/fans til betalende kunder? I denne artikel giver vi 5 gode råd til, hvordan du kan øge salget gennem forskellige tiltag på de sociale medier.

Af Katrine Ansbøl

1. Call to action

Der er mange grunde til, at kunder og followers/fans besøger virksomhedssider på diverse sociale medier, men som regel har vedkommende et konkret formål. Nogle søger måske information om virksomheden, andre leder efter detaljeret information, om de produkter eller services virksomheden tilbyder, og sidst men ikke mindst er der også mange, der leder efter tilbud eller konkurrencer, de kan deltage i. Hvis ikke jeres tilstedeværelse på diverse medier giver dem det, de leder efter, kommer de ganske enkelt ikke igen – præcis som i den virkelig verden.

Der findes forskellige muligheder på de enkelte medier for “call to action” – på Facebook er fx det muligt at lave “fan rabatkuponer”, og det er også tilladt at afholde konkurrencer, så længe man overholder Facebooks regler (se konkurrencereglerne her). På Twitter er det fx muligt at lave “target daily deals“.

2. Fang opmærksomheden

Det går stærkt på de sociale medier, og som virksomhed har man ganske kort tid, til at fange opmærksomheden inden den besøgende er videre. Det kan derfor være en god ide at udnytte cover-billedet til at gøre opmærksom på et tilbud eller en konkurrence. Ofte kan det også være en god ide at skrive en tidsbegrænsning i statusopdateringen som fx “kun i en begrænset periode”, “kun i denne uge”, “bestil nu og vi betaler fragten” etc. Det er selvfølgelig forskelligt fra branche til branche, hvad der fungerer og giver mening.

3. Opmuntre til at dele indhold

På Twitter er det meget populært at Retweete, og det kan være en god mulighed for at få spredt det indhold, som virksomheden sender ud i verden. Derfor kan det være en god ide at opfordre til at dele jeres indhold. Ofte er folk mere tilbøjelige til at interagere, hvis de bliver opfordret til det. MEN i denne sammenhæng er det meget vigtigt at være opmærksom på, at det på Facebook ikke er lovligt at opfordre til at dele i konkurrencemæssig henseende (se regler under punkt 1).

4. Opdater profilerne

Når en kunde/follower/fan besøger en virksomhedsside på de sociale medier, forventer de, at alle de oplysninger og information, der er at finde på siden, er opdateret og korrekte. Det er derfor vigtigt, at virksomheden har fokus på at holde alle profilerne opdateret, så den besøgende ikke får en dårlig oplevelse ved besøget. Og i forlængelse af dette er det også vigtigt, at virksomheden holder sig opdateret på reglementerne på de forskellige medier, så man både får udnytte nye muligheder og samtidigt overholder gældende regler.

5. Brug de sociale medier til at generere leads

Er du eksempelvis på B2B markedet, kan et lead være meget værd. Så tænk gerne over, om I har noget godt indhold som er relevant for jeres målgruppe. Det kunne være en rapport, white-paper eller lign. Del det så på jeres sociale medie-tilstedeværelser, men kræv ex en e-mailadresse, et telefonnummer eller lign. således at I efterfølgende kan kontakte kunden ift. et muligt salg eller måske blot en tilmelding til jeres nyhedsbrev.

Læs mere om content marketing her.

Husk altid, uanset hvilke medier I benytter i indsatsen, at måle på hvilke der performer bedst. Mål fx på hvilke kanaler der giver mest trafik, bedst trafik, flest tilmeldinger og evt. konverteringer.

Hvad er dine erfaringer?

Har I nogle gode råd eller gode oplevelser med salg via de sociale medier, vil vi rigtig gerne høre dem 🙂

 

Skriv en Kommentar