SEO ranking factors og sammenhæng 2014

Hvad er de vigtigste “knapper” man kan skrue på for at ligge øverst i Google’s søgeresultat? Det er et spørgsmål mange gerne vil kende svaret på. 

Searchmetrics laver derfor hvert år en gennmgribende analyse af flere hundredetusinde url’er og flere tusinde keywords, for at finde sammenhæng imellem en lang række faktorer og placering i søgeresultatet.

Undersøgelsen ser på både hvilke “ranking factors” der er tilstede på de sites der rangerer højest i søgeresultaterne, samt hvilke sammenhæng der ses på tværs. Ranking factors er kort og godt, de forskellige faktorer og signaler som Google’s algoritme benytter for at bestemme hvordan websites placeres i Google’s søgeresultater. Læs mere om ranking factors her.

Ifølge undersøgelsen er følgende faktorer væsentlige for at ligge højt i Google:

  • Godt og relevant content – naturligvis optimeret ift. de rette ord og termer
  • Sidens struktur og opbygning: God arkitektur, interne links samt kort load-tid
  • Backlinks: Dvs. links der “peger” på dit site – her tæller både antal og kvalitet (relevans)
  • Social signals: Selvom disse er mindre væsentlige ift. sidste år, har de stadig en betydlig post. Særligt tæller de såkaldte +1’s fra Google+ samt shares fra Facebook
  • “User signals”: Dette er en ny måleenhed i undersøgelsen, men understøtter det forventede… Nemlig at brugeradfærd tæller med, dvs. at der bl.a. også bør være fokus på CTR, bounce-rate og tid brugt på sitet.

Se resultaterne fra undersøgelsen herunder:

I infographic’en herunder får du konkrete råd til at optimere dit site, ud fra undersøgelsens resultater

Infographic - SEO ranking factors 2014

Læs hele rapporten

Vil du vide mere, kan du downloade hele rapporten her. Du får 81 sider hvor hvert enkelt punkt uddybes og sammenlignes med tidligere år.

Prøv også…

Firmaet Moz laver også en omfattende undersøgelse på området hvert 2. år. Her kan du vælge (og fravælge) områder som du ønsker at se nærmere på, eller som du ønsker at sammenligne med hinanden, for at se hvilke indsatsområder der giver pote.

Prøv selv her

Skriv en Kommentar