SEO – Hvordan ranker søgemaskinerne?

Search Engine MarketingSEOmoz laver hvert andet år en undersøgelse hvor de spørger en række eksperter om, hvilke faktorer de mener, er allervigtigst når der arbejdes med søgemaskineoptimering. I den seneste undersøgelse bad de 72 SEO-eksperter fra lande som US, UK, Canada, Australien, Island og mange flere om at ranke vigtigheden af over 100 faktorer som kan spille ind i SEO arbejdet.

Af Charlotte Østergaard Jørgensen

Vi har her lavet en kort oversigt over de 5 faktorer som de 72 SEO-eksperter har ranket højest, samt kommer med forslag til hvordan du selv kan optimere dit site på netop disse 5 punkter.

1. Fokus på søgeord i anchor tekster fra eksterne links

73 % fandt dette meget vigtigt

Dette er en klassisk ’fejl’ man ser på rigtig mange websites – både når der linkes internt og på websitet og når der linkes ud af websitet. For at få fuld værdi af linket, bør den anchor teksten – dvs. det klikbare i linket – indeholde søgeord. Dvs. du bør i dine links altid huske at skrive ”Læs mere om søgemaskineoptimering her” i stedet for, som mange gør: ”Læs mere om søgemaskineoptimering her”.

Tip: Når eksterne linker til dit site kan det være en god idé at bede dem om at bruge, for dig, relevante søgeord i den klikbare tekst. Dette skal kommunikeres ud i hele virksomheden således at kommunikationsafdelingen fx er opmærksom på dette når der udsendes pressemeddelelser, artikler m.m.

2. Antal og kvalitet af eksterne links

71 % fandt dette meget vigtigt

Flere og flere har fået øjnene op for værdien af link-building, og det er en disciplin der kan være både tidskrævende og lettere udfordrene. For hvordan finder man de relevante sites – og hvordan skabes volumen? Der findes masser af link-kataloger man kan indgå samarbejde med, men personligt syntes jeg det er lidt af en jungle. Så tænk over alle dem I allerede samarbejder med, og undersøg om de allerede linker til jeres website. Ellers er det i hvert fald et godt sted at starte. Hvad angår kvaliteten, bør man se sig om efter sites med højt besøgstal samt sites indenfor samme kategori som sit eget.

Tip: Prøv at google dine søgeord og lav en liste over søgeresultaterne 1-20. Gennemgå dem for at se om der er nogle sider hvor det giver mening for begge parter at indgå en form for linksamarbejde.

3. Diversitet i de websites der linker til ens site

67 % fandt dette meget vigtigt

At få links fra mange forskellige sites kræver naturligvis lidt af en indsats. Igen mener jeg at Google er en forholdsvis nem måde selv at kaste sig ud i arbejdet på.

4. Brug af søgeord i sidetitlen

66 % fandt dette meget vigtigt

Personligt mener jeg at sidetitlen er et af de væsentligste steder at sætte ind i SEO arbejdet, idet min erfaring er at det giver hurtige og gode resultater. Sørg naturligvis for at du har 100 % styr på hvilke søgeord der skal satses på, på hver enkelt side. Dvs. du skal udvælge ord som du gerne vil findes på i søgemaskinerne, OG det skal være ord som din målgruppe benytter. Igen vil jeg tillade mig at hive det klassiske eksempel frem om hundemad/hundefoder. Det nytter jo ikke noget at du overalt på dit website skriver ”hundefoder” hvis dine kunder konsekvent søger efter ”hundemad”.

Tips:

  • Sammenlign dine søgeord for søgevolumen i Googles Søgeindsigt  
  • Få et overblik over dine sidetitler ved at google ”site:www.ditwebsite”
  • Alle sidetitler bør være unikke og ikke længere end 65-67 tegn.

5. Domænets troværdighed

66 % fandt dette meget vigtigt

Hvor vigtigt finder søgemaskinerne ens website? Flere søgemaskiner har lavet hver deres måleenhed hvorpå de ”validerer” websites som er indekseret i søgemaskinen. Eksempler herpå er TrustRank, mozTrust og Googles PageRank.

Onpage SEO

Vælger man udelukkende at se på hvilke tiltag man selv kan lave på sit website ved brug af søgeord, har de 72 SEO-eksperter valgt disse 5 som de vigtigste punkter at arbejde med:

  1. Brug af søgeord et sted i sidetitlen
  2. Brug af søgeord som det første ord i sidetitlen
  3. Brug af søgeord i domæne-navn (ex. www.hundemad.dk)
  4. Brug af søgeord i overskrifter markeret med H1 tag
  5. Brug af søgeord i anchor teksten ved intern linking på sit website

Vil du vide mere om search marketing?

Er du ny til søgemaskineoptimering? Læs artiklen Simpel SEO her.

Vil du læse mere om SEM og SEO? Vi har her lavet en oversigt over alle vores artikler om search marketing.

Læs mere om undersøgelsen Search Engine Ranking Factors her. Undersøgelsen er fra 2009, men personligt mener jeg at de 5 punkter er et godt bud på hvor indsatsen bør lægges, dog kan rækkefølgen diskuteres – Men procentsatserne for hvilke faktorer der er de væsentligste er jo også ret tætte.  Vi følger naturligvis op her på siden, når undersøgelsen laves igen.

Hvad mener du?

Er du enig i at netop disse 5 punkter er de mest væsentlige i dit SEO arbejde?

 

Skriv en Kommentar

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld