Skjult reklame på blogs – en dyr fornøjelse!

Det at bloggere omtaler produkter er efterhånden en integreret del af bloguniverset. Eksistensgrundlaget for mange blogs er netop, at dele tips og viden om eksempelvist mode og mad. Der omtales både produkter og virksomheder i flotte vendinger, men hvor mange af disse indlæg er reelle anbefalinger, og hvor mange er reklame?

Vi går ofte på nettet for at blive inspirerede af gode tips, og for at læse om andres oplevelser med et produkt vi er interesseret i.  Derfor kan det være effektiv markedsføring at få omtale på blogs – specielt hvis det er blogs med et højt antal læsere. En undersøgelse lavet af The Nielsen Company viser, at vi i høj grad stoler på anbefalinger fra andre, også selv om vi aldrig har mødt vedkommende i virkeligheden. Med udbredelsen af brugergenereret indhold på Internettet har word of mouth fået fornyet magt og en eksplosiv indflydelse på, hvad vi ser, læser og bruger penge på.

Hvad betyder det for virksomhederne?

Som virksomhed skal man sørge for at være opmærksom på markedsføringsloven. Hvis man betaler en blogger for at omtale sine produkter, skal man sørge for at dette er udtrykt klart og tydeligt, også selvom man ikke stiller krav til indholdet. Man skal med andre ord ”give sig til kende”. Er det betalt, er det reklame, også selvom betalingen udelukkende består i produkter.  Det skal altså fremgå tydeligt at virksomheden har betalt bloggeren for indlægget, og er dette ikke tilfældet, strider det imod markedsføringsloven § 4 om skjult reklame.  Virksomheden vil som udgangspunkt blive stillet til ansvar, medmindre de kan bevise at bloggeren er blevet korrekt instrueret.

Markedsføringslovens § 4 har før betydet bøder til flere store danske medier såsom Berlingske Media og TV2. Bøder der beløber sig op til. 60.000 kr.  Det er dog sværere at finde afgørelser, der omhandler skjult reklame på blogs.  I en sag fra februar 2011, påtalte forbrugerombudsmanden en virksomhed, der havde betalt bloggere for positiv omtale af virksomhedens produkter, men ikke havde gjort opmærksom på betalingen.

Et godt råd

Vi er overbeviste om, at der i fremtiden vil komme endnu større fokus på skjult reklame på blogs, selvom det kan være svært at gennemskue, og for nogen kan det fremstå som en gråzone.

Med Internettet følger muligheden for kreativ markedsføring, men markedsføringsloven er stadig gældende, da den er teknologineutral, og der dermed ikke skelnes mellem medier. I § 4 i Markedsføringsloven står der: “”En reklame skal fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes.”

Sørg altid for at sætte dig ind i lovgivningen, så du undgår at komme i bekneb. Læs markedsføringsloven her.

Skriv en Kommentar