Som noget spritnyt i Danmark har Snapchat den 1. marts 2017 gjort det muligt for virksomheder at annoncere gennem appen. Dette giver adgang til markedsføringsmuligheder, som du kan blive klogere på i artiklen her.

De nye annonceringstiltag på Snapchat gør det muligt for virksomheder at købe filtre på Snapchat, både de statiske og dynamiske, som kan lægges over et billede eller en film, inden det udsendes gennem appen og herved tiltrække opmærksomhed omkring brandet. Derudover er der mulighed for at blive repræsenteret på Discover-funktionen, som ellers tidligere udelukkende har været benyttet af udenlandske virksomheder.

Du skal dog gribe til lommerne, hvis du vil med på annonceringsvognen på appen med det lille hvide spøgelse. På mærkedage og helligdage ligger prisen på et filter på omkring 300.000 kr. dagligt, mens den på alle andre almindelige dage ligger på omkring 150.000 kr. dagligt. Det er dog endnu ikke muligt at målrette annoncer i Danmark, og annoncerne vises derfor til alle Snapchat-brugere i Danmark. Vi må desværre vente til næste år på muligheden for at specificere annonceringen til enkelte målgrupper.

Med udgangspunkt i denne usikkerhed ift. hvem man når ud til med sin annoncering kombineret med de høje priser, kan Snapchat måske synes som en overflødig kanal for virksomheder. Dette er dog langt fra tilfældet. Snapchat har 1.059.000 millioner månedlige brugere i Danmark, hvoraf 15% bruger mediet dagligt. Appen er således den næstmest populære app opgjort i daglige brugere efter Facebook. Herved har din virksomhed god mulighed for at opnå engagement – især hvis I henvender jer til den yngre målgruppe, da den gennemsnitlige bruger er mellem 12 og 29 år.

Med de mange daglige brugere er Snapchat en ideel platform til storytelling og til at kommunikere med virksomhedens følgere på en kreativ og nærværende måde. Det er dog essentielt at gøre opmærksom på virksomhedens tilstedeværelse på mediet for at øge antallet af følgere og herved udbredelsen af din virksomheds brand. Brugerne skal aktivt finde og følge jer, hvilket der kan ligge et arbejde i, men når de først er inde, kan der skabes et intimt rum mellem virksomheden og dennes modtagere.

Snapchat kan således være en værdifuld platform for din virksomhed, men som med alle andre sociale medier handler det om at have en konkret strategi samt tid og ressourcer til at vedholde tilstedeværelsen, tiltrække nye følgere og udforme annoncer. De nye annonceringsmuligheder er et spændende tiltag fra Snapchats side og et stort skridt i en kommerciel retning, som de ellers tidligere har taget afstand til. Det bliver spændende at følge med i brugen og betydningen for virksomheders markedsføring – måske det vil resultere i, at flere virksomheder finder deres vej ind til mediet.

Hvad tænker du om Snapchats nye annonceringsmuligheder?

Er det noget din virksomhed kunne finde på at gøre brug af i jeres markedsføring?

 

Kilder: Havas, Medieudviklingen 2016 og socialemedier.dk.

Del & udskriv side


2 Svar til “Snapchat har åbnet op for annoncering”

  1. Uh – tænker det er spændende, MEN at det kun vil være pænt store spillere, der lige kan skyde den størrelsesorden afsted i første omgang. Håber der kommer flere demografimuligheder – ned på byniveau og alder til tilsvarende afgrænsede priser, men måske der også er flere gode måleværktøjer med, hvis man segmenterer?

Kommentar