Social media demographics 2014

Social media demographics ændrer sig hele tiden – ældre sociale netværk er ved at nå et modent stadie, mens nyere sociale messaging apps vinder ind på de yngre brugere. 

Vi ser nærmere på tallene fra en ny rapport fra BI Intelligence samt Global Web Index’s fjerde kvartalsrapport, der afdækker både amerikanske og globale social media tendenser anno 2014. 

Hovedpointer fra rapporterne:

  • Facebook er stadig det største sociale netværk
  • Instagram er den hurtigst voksende sociale platform
  • Instagram er karakteriseret som den vigtigste platform blandt teenagere
  • Tumblr og Instagram har de yngste brugere
  • Instagrams brugere er lige fordelt på kønnene
  • Facebook har stadig en lille overvægt af kvindelige brugere
  • LinkedIn er blevet mere populært end Twitter
  • Twitter har en del flere mandlige brugere end kvindelige
  • Kun en fjerdedel af brugerne på Pinterest er mænd
  • Brugen af messaging apps vokser – ledt an af Snapchat og WhatsApp
  • Generelt set, er brugergruppen blevet ældre på tværs af de sociale netværk – Facebook, Google+, Twitter, LinkedIn og Pinterest har alle en større brugergruppe blandt de 25-34 årige end de 16-24 årige

Facebook stadig størst

Globalt set er Facebook stadig det største sociale netværk. Udenfor Kina har hele 82 % af internetbrugere i alderen 16-64 nu en konto på Facebook, og sammenlignet med sidste år er der stadig en stigning af både medlemmer og månedlige besøgende, hvilket indikerer, at Facebooks samlede rækkevidde fortsætter med at stige.

Mens Facebooks medlemmer og besøgende fortsætter med at vokse, har platformen oplevet en mindre tilbagegang på aktivt brug på 6 % i forhold til de forrige 6 måneder. Dette er ifølge Global Web Index’s rapport en afspejling af, at de store netværksplatforme bliver stadigt mere ‘passive’ – især drevet af fremkomsten af messaging apps på mobiltelefonen der gør, at selvom folk stadig besøger de store sites som Facebook, udfører de færre aktive handlinger der.

Den største vækst sker dog på de lidt nyere og tilsyneladende mere ‘cool’ platforme. Instagram er den hurtigst voksende sociale platform med en samlet stigning på 25 % af aktive registreringer.

Modne netværk giver ældre brugere

Ifølge rapporten fra BI Intelligence bliver det mere og mere tydeligt, at forholdet mellem faktorer såsom køn og alder bliver mere afbalanceret, i takt med at de store sociale netværk modnes. Det er personer i alderen 25-34 år der udgør den største andel af brugere af sociale medier på tværs af platforme – efterfulgt af de 16-24 årige.

Age distribution social media

 

Internetbrugere i alderen 25-34 år tegner sig for den største andel af brugerbasen på sociale netværk som Facebook, Google+, Twitter og LinkedIn, mens platforme som Instagram og Tumblr hovedsageligt har en større brugergruppe i 16-24 årige.

Derudover sker der en større udligning af kønnene, idet flere mænd begynder at bruge de forskellige sociale platforme og dermed haler ind på kvinderne. Kvinder er dog stadig en smule mere tilbøjelige til at bruge sociale netværk, og i USA er de foran mændene med 4 %.

LinkedIn har de ældste brugere

LinkedIn er netværket for de lidt ældre demografiske aldersgrupper, men det professionelle netværk har også den del yngre voksne brugere. LinkedIn har klart flest brugere mellem 30-49 år som typisk er personer der har godt gang i karrieren og har en solid plads på arbejdsmarkedet.

LinkedIn er også den eneste sociale platform, der har en større brugergruppe af folk på 50-64 år end på 18-29 år.

Det kommer nok ikke som den største overraskelse, men den største differentieringsfaktor LinkedIn har, i sammenligning med resten af de sociale netværk, er på uddannelsesfronten. I USA er 38 % af internetbrugere der har en college uddannelse på LinkedIn, mens dem der har en kortere uddannelse kun er repræsenteret med 16%.

Få adgang til den fulde rapport her ved at signe op til en gratis prøveperiode hos IB Intelligence.

Få adgang til rapporten fra Global Web Index ved at signe op her.

Skriv en Kommentar