Hvordan måler du virksomhedens ROI på de sociale medier? I artiklen her har vi samlet et par metrics, som det ikke er alle der kender. Måske det kunne være noget for dig? 

Når du skal måle på eksempelvis performance af noget bestemt content eller en kampagne, kan metrics som mentions, retweets, nye followers og delinger være gode metrics at måle på, men skal du måle den mere langsigtede værdi af din tilstedeværelse på de sociale medier, kan nogle af disse metrics måske være bedre.

1. Click through rate og bounce rate

Hvis du deler content fra dit website på de sociale medier, måler du sikkert allerede, hvor mange der klikker sig ind på dit site. Din click-through rate (CTR) er vigtig fordi det giver dig et billede af, hvor relevant og interessant dit content er for målgruppen. Med din click through rate kan du få et billede af hvilket content, der virker bedst og hvornår det er bedst for dig at poste på dagen. Alt sammen brugbart for dig i arbejde med at optimere virksomhedens tilstedeværelse på de forskellige sociale medier.

Men måler du også på CTR og bounce rate (afvisningsprocent) af disse klik? Bounce rate refererer som bekendt til den procent af besøgende på dit site, der forlader sitet igen efter kun én sidevisning. Ift. sociale medier vil dette altså være de personer, der klikker sig ind på dit website via et link på fx Facebook, og derefter forlader siden igen, uden at klikke sig videre.

Hvis du sammenligner din CTR med din bounce rate (selvfølgelig fra samme kilde) kan du få et billede af virksomhedens ROI på sociale medier sammenlignet med webtrafik fra andre kilder. Du kan fx sammenligne med trafik, der er kommet fra Google eller fra betalte annoncer. Hvis din bounce rate fra de sociale medier er lavere end fra de andre kilder, har du jo et fint argument for at virksomheden når de rigtige folk på de sociale medier, og at denne trafik er værdifuld for virksomheden.

Du kan måle din bounce rate fra sociale medier i Google Analytics ved at gå ind under ‘Anskaffelse’, derefter ‘Al trafik’ og til sidst klikke på ‘Kanaler’. Her kan du sammenligne din bounce rate fra de forskellige kanaler, og se hvor den er lavest.

analytics 1Hvis du klikker på kolonnen, der hedder ‘Afvisningsprocent’ vil Google Analytics rangere kanalerne fra laveste til højeste afvisningsprocent.  I nedenstående eksempel kan du se, at trafik fra sociale medier faktisk har den laveste bounce rate.

En høj bounce rate vil ofte betyde at du ikke målretter dit indhold til de rette personer, eller at dit indhold ikke skaber værdi for modtageren (I enkelte tilfælde kan en høj bounce rate naturligvis også blot betyde, at den besøgende fandt det de søgte med det samme).

2. Andel af trafik

Selvom bounce rate er en vigtig metric, kan det også være en god idé at måle på andelen af trafik til virksomhedens website. Denne metric sammenligner igen de sociale medier med andre marketing kanaler for at påvise den reelle værdi, der bliver skabt.

Hvis du eksempelvis har påvist en lav bounce rate fra trafik, der kommer fra sociale medier, kan det jo samtidig være en god ide at se på, hvor stor en del af den samlede trafik, der rent faktisk kommer fra sociale medier.

Når du skal tracke andelen af trafik kan dette også gøres i Google Analytics under ‘Anskaffelse’ og ‘Oversigt’. Her kan du se fanen Anskaffelse der viser, hvor mange sessioner de forskellige kanaler giver.

3. Social share of voice

De to første metrics i denne artikel handler om værdien af sociale medier sammenlignet med andre af virksomhedens kanaler. Man bør selvfølgelig også måle på virksomhedens indsats sammenlignet med fx konkurrenter. Det kan du bl.a. gøre ved at måle virksomhedens ‘social share of voice’. Kort sagt måler social share of voice den procentvise andel af virksomhedens mentions indenfor branchen – altså hvor mange snakker om dit vs. konkurrenternes – brands?

Du identificerer fx dine 5 tætteste konkurrenter hvorefter du finder ud af hvor mange gange disse brands bliver nævnt/omtalt (fx ved brug af monitorerings tools) hvorefter du udregner hvor mange procent af den samlede omtale, der omhandler dit brand.

Tip: På Facebook kan du bruge ‘Pages to watch’ funktionen, hvor du løbende kan sammenligne din indsats med udvalgte konkurrenter.

4. Leads

Hvis du leder efter et bevis på, at sociale medier kan skabe en reel værdi for din virksomhed, så bør du b.la. fokusere på at skaffe varme leads til salgsafdelingen (det er selvfølgelig lettere sagt end gjort).

Er lead-generering dit mål, bør dette også være et af dine mål med social media indsatsen. Det vil gøre det nemmere, at retfærdiggøre din investering både ift. til både tid og penge på ex kampagner på sociale medier. Ved at gøre det til et af dine mål, tvinger du desuden dig selv til løbende at fokusere på hvordan du når dette mål 😉

Lead-generering gennem sociale medier kan fx være:

  • Dele gated content (indhold der kræver, at man ex. udfylder en formular eller logger ind).
  • Promovere konkurrencer der kræver at man afgiver information (vær forsigtig med denne, da det kræver, at konkurrencen er meget relevant og skræddersyet til de leads, som du ønsker at få. Eller kan du hurtigt få en masse deltagere, der ikke er relevante for virksomheden).
  • Hoste social media events der kræver registrering som fx et webinar.
  • Promovere opslag der fx indeholder gratis demos til din målgruppe.

Tip: Har du prøvet Facebook Lead Ads? Disse giver dig mulighed for at effektivisere din lead-generering på Facebook.

Nøglen til at tracke leads fra sociale medier er at sikre, at de links som du deler, kan trackes i ex. Google Analytics. Det kan du ex. gøre med Googles URL builder lige her. Husk derefter at følge op på, hvor mange af de leads, der er genereret gennem sociale medier, konverterer til kunder i sidste ende.

Hvordan måler du virksomhedens indsats på sociale medier?

Del gerne dine egne erfaringer i kommentarfeltet herunder 🙂

Berig dit netværk - del artiklen
Del & udskriv side


Kommentar