Hvilke metrics bruger du til at måle engagementet på virksomhedens tilstedeværelse på sociale medier? I artiklen her har vi samlet en række Key Performance Indicators, der kan være nyttige i arbejdet med måling af engagement på de forskellige sociale platforme.

Overordnet kan disse KPI’er inddeles i to hovedgrupper: dine følgere og dine følgeres engagement. Udvælg de metrics der giver mening for lige præcis din virksomhed og dine målsætninger.

Dine følgere:

  • Audience growth rate
  • New follower rate
  • Follower/following ratio.

Dine følgeres engagement:

  • Likes per post
  • Delinger per post
  • Kommentarer per post
  • Kliks per post.

Disse uddybes i det følgende:

1. Audience growth rate

Selvom antallet af følgere ikke er altafgørende, så er det jo meget rart at tale til en mængde af en vis størrelse. Her er det selvfølgelig altid vigtigt at have for øje, at det helst skal være de rigtige følgere, så fokus må være på at få flere af netop disse.

Denne metric er en af de nemmere, da du på alle sociale medier nemt kan danne dig et overblik hvor mange følgere eller likes, du har. Du kan enten holde styr på væksten af dine følgere med et af de mange tilgængelige værktøjer som ex. Buffer (se billede), eller du kan bruge et simpelt excel-ark.

2. New follower rate

Denne metric er relevant for dig, hvis du vil have et præcist antal på, hvor mange nye følgere du får i stedet for en procentsats, som den ovenstående metric tilbyder. Der kan gøres brug af denne metrics i samme ombæring som ovennævnte og evt. i samme excel-ark.

3. Follower/following ratio

Dette parameter udgør antallet af dine følgere divideret med antallet af personer, som du følger. Denne metode kan være en god måde at måle thought leadership på: Hvis 4.000 personer følger dig, men du selv kun følger 400, kan det være en indikator på, at folk gerne vil følge dig, selvom du ikke nødvendigvis følger dem tilbage.

Din follower/following ratio er også en af de nemme at finde frem til: Se på hvor mange du selv følger, og så hvor mange der følger dig, og derfra kan du selv lave udregningen.

Hvis du vil måle på denne metric på Twitter, kan vi anbefale værktøjet Twittercounter. Nedenstående billede viser antallet af vores følgere vs. hvor mange vi selv følger.

Inden du gør brug af denne metric, må du dog kende udgangspunktet for brugen af den målte konto, og stadig her skal den bruges varsomt. Et lavt antal af personer du følger, kan nemlig også være et udtryk for, at du simpelthen ikke har fulgt folk tilbage af den ene eller den anden årsag.

De ovenstående metrics kan du med fordel bruge til at måle på dine følgere og fans. Herunder listes en række metrics, der relaterer sig mere til engagementet på de enkelte opdateringer.

4. Likes per post

Denne metric råder over alle de måder, hvorpå folk har tilkendegivet, at de kan lide din post (likes, favourites, etc.). Den udregnes ved at udvælge en bestemt tidsperiode (ex. en måned) og så udregne gennemsnittet af likes per opdatering.

Dette er selvfølgelig en vigtig metric at holde øje med, da den giver et godt billede af, hvor relevant dit indhold er samt hvilket indhold, der modtages bedst hos din målgruppe.

5. Delinger per posts

Denne metric minder meget om den ovennævnte, men måler på delinger i stedet for likes. Delinger bliver dog ofte opfattet som mere værdifulde end likes, da de kræver et større engagement og mere handling fra brugerens side.

6. Kommentarer per post

Du kan måle på antallet af kommentarer til dine posts på samme måde som de ovennævnte to metrics, men dertil kan det være en god idé at måle på andre faktorer i forhold til kommentarerne, fx om de er negative eller positive. Arbejder du på at skabe et community blandt dine følgere, så er denne metric især vigtig.

En anden måde at måle på denne metric er ved at se på hvilke opdateringer, der får flest kommentarer – er det fx links, billeder eller ren tekst, der er mest populært hos dine følgere?

7. Kliks per post

Bruger du primært de sociale medier til at drive trafik til dit website, eller sikre at dit indhold når ud til dine følgere, så er det denne metric, som du skal måle på. Den giver dig en indikator på, hvorvidt du formår at hive folk væk fra nyhedsfeedet og over på den linkede side. Derfor lægger denne metric sig også op af den mere traditionelle måling af ROI. Ved at klikke på dine opdateringer viser folk, at de ikke blot kan lide det, men at de ønsker mere information.

Hvis du bruger Google Analytics, kan du her måle, hvor din trafik kommer fra og hvilke sociale kanaler, der genererer mest trafik til dit website.

Engagement rate

Er du blot interesseret i at måle engagementet på dit indhold generelt, kan du vælge at slå de sidste fire metrics sammen og udregne din såkaldte “engagement rate” ligesom LinkedIn fx gør på alle Company Page opdateringer. Dette udregnes ved at tage det samlede antal visninger, holdt op imod antallet af kliks, likes, kommentarer og delinger. Herved får du en mere generel metric på din opdaterings engagement, som kan sammenlignes over tid, hvorved du kan se om der sker en udvikling i engagementet.

Hvilke metrics måler du på?

Vi hører meget gerne fra dig kommentarfeltet herunder.

 

Del & udskriv side


2 Svar til “Måling af engagement på sociale medier”

  1. Hvordan f.eks. med ‘reach’ som måleparameter – det skulle vel også gerne indikere, f.eks. på facebook, hvor interessant et opslag vurderes til at være af algoritmen? Hører gerne syn på dette 🙂

  2. Hej Lone

    Tak for din kommentar!
    Helt enig. I nogle tilfælde kan reach bruges som måleparameter. På Facebook kan det fx sige noget om, hvorvidt et opslag opfattes positivt ift. Facebooks algoritme.
    På LinkedIn kan reach sige noget indirekte om engagement, idet der sker en deling hver gang et opslag likes, kommenteres og deles.
    Det vil altså sige, at man opnår højere reach, jo højere engagement.
    Håber dette besvarer dit spørgsmål.

    De bedste hilsner
    Julie, Digital Works

Kommentar