For mange virksomheder er de sociale medier allerede et integreret værktøj i markedsføringen af produkter og branding af virksomheden. Flere uddannelsesinstitutioner og virksomheder har nu fået øjnene op for, hvordan de sociale medier også kan bruges til rekruttering og som redskab til at positionere sig over for nationale samt internationale studerende.

Af Anders Budde

Muligheden for at indgå i dialog med kunder og interessenter nævnes ofte som et af de sociale mediers største aktiver. Netop samtalen bør da også være i fokus, når virksomheder og institutioner ønsker at gøre opmærksomme på sig selv over for studerende. Det gælder om at lytte og forstå de studerendes behov, hvis man vil undgå at ens budskab drukner i den megen larm fra andre budskaber, studerende eksponeres for.

Mødet med de studerende

I erhvervslivet er der flere gode eksempler på, hvordan sociale medier bruges i kundeservicen, og netop denne del er oplagt for uddannelsesinstitutioner at overføre. Studievejledningen er ofte det første møde, kommende studerende har med en mulig fremtidig uddannelse, og det er derfor afgørende, at de får en god oplevelse. Det er derfor oplagt at lade sociale medier indgå som en del af kontaktmulighederne til studievejlederne, i det de skaber en nem mulighed for dialog. Ligeledes kan det fungere som en ekstra markedsføring, i det man, udover at få vejledt en potentiel studerende også, når ud til andre der måtte læse med i det pågældende forum.

Novo Nordisk

Novo Nordisk går på mange måder forrest, ikke mindst når det kommer til at udnytte de sociale mediers egenskaber. Dybt afhængige af at kunne tiltrække nogle af de skarpeste studerende fra hele kloden, har man hos Novo Nordisk måttet tænke kreativt for at leve op til ledelsens mål om at have 50% internationale talenter i deres graduate program. Novo Nordisk har i år haft 3500 ansøgere fra 92 lande til de kun 31 graduate stillinger. Hos Novo Nordisk er man ikke i tvivl om, at den store interesse i høj grad skyldes brugen af de sociale medier til at synliggøre programmet.

Den traditionelle annoncering af programmet har været meget begrænset, og annonceringen er i stedet næsten udelukkende foregået via internettet. Især Facebook og en nyoprettet blog hvor nuværende og tidligere graduates deler ud af deres erfaringer har været succesfulde og skabt megen dialog. Yderligere har Twitter været brugt til at skabe opmærksomhed.

Ud over muligheden for at nå ud til dygtige studerende verden over er de sociale medier ligeledes med til at holde Novo Nordisk til ilden. Får de studerende en god oplevelse, fører det automatisk til en positiv spiral, hvor de er med til at udbrede et positivt budskab af virksomheden. Novo Nordisk er ligeledes meget bevidste om hele tiden at forbedre kvaliteten og overgå de studerendes forventninger, da fiaskoer udbredes mindst lige så hurtigt som succeser på de sociale medier.  

Har du lyst til læse flere eksempler på, hvordan sociale medier med fordel kan anvendes i markedsføringen af uddannelser kan du besøge Styrelsen for International Uddannelse. Information om Novo Nordisk brug af sociale medier er hentet fra artiklen ”Novo tiltrækker unge talenter via sociale medier” af Louise Kastberg, Børsen den 8. April 2011.

Berig dit netværk - del artiklen
Del & udskriv side


Kommentar