Det var tilfældigheder, som fik Sony i gang med det sociale medie Pinterest. Flere i det sociale medie team hos Sony Electronics brugte mediet personligt og alle kunne  se potentialet i mediet i forhold til at generere salg – i hvert fald til øge interessen, for køb af produkter, hos forbrugerne.

Af Eva Kold

NB: Artiklen er opdateret d. 18. oktober 2012.

Sony på diverse digital medier

Kort om Sony på Pinterest

  • Sony fik over 2.500 followers i de første seks måneder siden lanceringen af Sony’s brand side på Pinterest
  • 800 % stigning i trafikken fra Pinterest til Sony Store hjemmesiden siden lancering af siden
  • “Pin It” knappen har modtaget mere end 10 gange flere kliks fra Sony Store i forhold til Twitter’s “Tweet This” knap.
  • Mere end knap 4 millioner brand indtryk (via Curalate). Hvilket vil sige at der har været omkring 4 millioner pins eller lignende på Pinterest med Sony relateret indhold.

Denne artikel tager udganspunkt i Social Media Examiners artikel omkring Sony og deres brug af Pinterest.

sony electronics på Pinterest

Opstarten på Pinterest
Sony lagde ud med at researche mediet og hvilke pins, som allerede fandtes med Sony produkter. De fandt hurtigt ud af, at deres produkter var godt repræsenteret på Pinterest, og det var ikke kun produkterne men også reklamer, billeder taget med Sony kameraer samt diverse kreative pins relateret til brandet.

Med udgangspunkt i deres research valgte de at fokusere på tre områder for deres Pinterest:

  1. Drive salg til websitet
  2. Forøg brandets affinitet/samhørighed
  3. Øge Sony fællesskabet

Efter 3 måneders arbejde havde de udviklet 10 boards og fundet indhold dertil. De lancerede Pinterest profilen samtidig, både internt og eksternt, for også at udnytte deres interne fans, nemlig deres medarbejdere.

Involver medarbejderne
Sony opfordrede sine medarbejdere gennem en konkurrence til at bruge Pinterest og “repinne” pins fra Sony’s profil. Flere hundrede medarbejdere deltog i konkurrencen og Sony’s Pinterest-indhold blev spredt ud til langt flere brugere. Og flere af medarbejdere med mange års anciennitet sendte indhold til Pinterest-teamet, som koncernen med tiden havde glemt.

Derudover valgte man hos Sony, at tilføje sociale knapper på deres hjemmeside for at gøre den mere medievenlig. En Pinterest “Pin It” knap blev tilføjet samt en Twitter “Tweet It” knap. Dette medførte en stigning i antallet af Pins i forhold til før.
Derudover tilføjede de knapper til deres sociale sites, både til Facebook, Twitter, Pinterest og deres blog.

Strategi for indholdet på Pinterest
Sony valgte at have forskellig fokus på deres boards, en blanding af livsstil, sjov og en promovering af deres egne produkter eller brand.
Med boards som for eksempel For the moms og What dad wants for his big day har de fokus på sjove elementer, dog stadig med en smule fokus på produkterne men ellers på finurligheder og sjove indslag. Boardet Rooms We’d love to live in fortæller også en historie om hvordan Sony’s produkter har overtaget Pinterest profilen og har lavet et board med rum hvor brugerne gerne vil bo. Her har de valgt de rum som tilfældigvis indeholder Sony produkter.
Boards som Brand New Sony Products og Sony on Sale har de 100 % fokus på produkterne og hvor de fleste Pins linker direkte til hjemmesiden, til produkt specifikationerne og salg.

Vær original
Sony Art imageSony Art boardet præsenterede Sony for første gang indhold kun til Pinterest. De gjorde dette for at skabe noget unikt, som kun kunne findes på dette medie, det skabte en masse repins, likes og  kommentarer. Siden hen har de tilføjet pins med Sony relation men med mere kunst relateret indhold eller tema.

Sony har også udviklet et specielt program til Pinterest, som består at specielle tilbud på bestemte produkter. Boardet Sony on sale, har nemlig pins som indeholder tilbud på bestemte produkter, hvor tilbuddet kun bliver aktivt hvis minimum 20 har repinnet pin’en.

De har gennem dette set en stor stigning af besøg på deres hjemmeside fra Pinterest profilen. Siden midten af maj 2012, har der været en 800 % stigning i trafikken fra Pinterest til Sony siden, før lanceringen af Pinterest siden. “Pin It” knappen bliver da også brugt langt mere end Twitter knappen, faktisk 10 gange så meget.Promotion gennem flere kanaler
I øjeblikket gør Sony brug af værktøjer, som Pinreach og Curulate, til at hjælpe med at overvåge deres brand og følge deres sociale færden.
Men den mest effektive taktik for at få flere flere brugere på Pinterest, har været gennem andre medier, som gennem deres blog, e-mails, pressemeddelelser og andre sociale platforme, hvor de opfordrer folk til at joine deres Pinterest profil.

Afslutningsvis kan man konkludere at Pinterest virkelig har været en god medie-platform for Sony og de har formået at forstå deres forbrugere og generere de rigtige boards og det rigtige indhold. De har fundet en balance mellem det sjove og seriøse gennem produktindhold.

Callan Green, senior social media specialist hos Sony Electronics konkluderer:
“The Brand New Product board, where we’re driving the most sales from … is consistently our most popular engagement board. Which proves to me that people definitely want the fun and the fluff and the brand stuff, but at the end of the day, people on Pinterest do want products, they want to pin products and they want to buy products. There’s room for both kinds of strategy”.

Kan du se mulighederne i Pinterest? Og kan du bruge nogle af Sony’s tiltag til din virksomhed?
Del gerne dine tanker i kommentarerne herunder.

Vil du gerne have lidt mere styr på, hvad Pinterest er for en størrelse? Så kan du læse mere om “Pinterest – et socialt medie du bør kende” eller se videoen “A marketer’s guide to Pinterest”.

Skriv en Kommentar

 

Pinterest - B2B Tips

Er du i tvivl om, hvordan du kan bruge Pinterest i din virksomhed? Få gode tips her og eksempler på hvordan andre virksomheder har haft succes med Pinterest.
Læs Mere