Benchmark rapport 2012 fra Mediamind er endelig udgivet. Mange annoncører spekulerer sikkert ofte over, hvordan deres bannerkampagne performer ift. normen både lokalt, men måske også på det globale marked. Nedenfor giver jeg et overblik og en kort opsummering af den omfattende rapport, som netop benchmarker banner performance på det globale marked.

NB: Artiklen er opdateret 24. oktober 2012.

Mediamind udsendte i august en spændende rapport om, hvordan banner performance er på 49 markeder, herunder også i Danmark – og hvor er det dejligt at læse en rapport, som har andre KPI’er end blot klikrater!

I rapporten sammenlignes der bl.a. på KPI’er som dwell time og rate samt på data, der måler på hvor mange, som aktiverer videomaterialet, hvis dette er integreret i banneret. Desuden er der også data på, om halvdelen eller hele den pågældende video bliver set.
Rapporten giver også mulighed for at se performance på formater som 728 x 90 og 300×250. Polite bannere kontra expandable og push down bannere, hvilket alt sammen er rigtig spændende viden. Yderligere er der også data på mobile bannere, fra udvalgte markeder, dette gælder dog ikke for Danmark.

Nedenfor kan du se et lille udpluk af data, fra det Danske marked.

mediamind2012

Kilde: Benchmark rapport 2012 fra Mediamind

I rapporten finder du også specifik performance og data fra markeder, som generel B2B annoncering, automobil, detail, elektronik, tele og rejsebranchen.

Hovedkonklusionerne fra den ganske omfattende rapport, er efter min mening, at:

  • Standardbannere taber terræn til rich media bannere
  • Kreative formater (eks. expandable) performer generelt bedre end andre formater
  • Jo højere internet penetration i landet, desto større krav stiller det annoncøren ift. afviklingen af en professionel bannerkampagne
  • Push down bannere har ifølge rapporten vundet terræn, hvilket jeg forundres en del over, da mange analyser jeg har set, viser at brugerne hader denne type annoncering

 

Sulten efter mere banner-guf?

Så kan vi anbefale dig at tage et kig på artiklen “Moderne bannerannoncer”, hvor du kan finde et par inspirerende eksempler på god bannereksekvering. Du kan også finde nyttige informationer på denne infographic om bannerets rolle i marketing mixet. God læsning!

Del & udskriv side


Kommentar